07
d'agost
de
2017, 15:00
Actualitzat:
17:01h
Tercera jornada d'aturades parcials als controls de seguretat de l'aeroport del Prat i tercera reunió entre Aena, Eulen i el comitè de vaga per intentar resoldre el conflicte. Avui a les 9.20h, coincidint amb l'augment de passatgers, s'han registrat cues d'una hora. L'acumulació més gran d'usuaris ha produït que les cues s'allarguin al llarg de gairebé tot el vestíbul de la Terminal 1. A primera hora del matí, els temps d'espera han estat inferiors als d'altres dies de vaga, d'entre 15 i 20 minuts en totes dues terminals.
A les 11h les parts s'han assegut de nou a la taula de negociació en una reunió que de nou es preveu llarga i que continua aquesta tarda. A l'aturada per dinar, ni empresa ni treballadors han volgut fer cap declaració sobre l'avenç de les negociacions.
Ahir, la trobada va acabar després de nou hores sense acord però amb les postures més apropades. La direcció de la companyia va posar sobre la taula una proposta que contempla un increment salarial de 155 euros mensuals pels sous més baixos i un augment de personal que permetria que hi hagués cinc empleats per filtre, més de 21 treballadors de reforç. Els representants de la plantilla van valorar positivament aquest "pas endavant" però van advertir que seguiran reclamant el plus de 350 euros mensuals que creuen que mereixen.
Cues a l'aeroport del Prat. Foto: ACN
En aquest sentit van remarcar que les postures es mantenen allunyades en aspectes com els plusos per filtres i per radioscòpies. Les parts es van emplaçar a tornar-se a trobar a la seu del Departament de Treball aquest dilluns a les onze del matí. Per ara les jornades de vaga parcials previstes per avui, divendres i diumenge d'aquesta setmana que ve i també la protesta indefinida que ha de començar el 14 d'agost es mantenen.
Les negociacions: del distanciament absolut a l'apropament
L'ambient de les negociacions ha evolucionat dia a dia. Divendres passat es va celebrar la primera reunió amb la Generalitat com a mediadora, gràcies al fet que Aena va acceptar finalment seure a la taula de negociació, tal com exigien els treballadors. Al començament de les reunions, l'advocat del comitè de vaga, Leopoldo García, es mostrava optimista i creia que, com a mínim, seure a parlar ja era un bon indici, però que tot "estava molt verd". A la nit, en canvi, els ànims eren molt diferents. Després de tot un dia de converses, una de les membres del comitè, Puri Infante, veia "inviable" arribar a un acord i assegurava que no s'havia avançat res per la manca d'interès d'Aena i Eulen.
En la mateixa línia, García lamentava que Eulen només admetia que "estudiaria" les propostes, sense posar damunt de la taula cap xifra "quantitativa". Quan la reunió ja es donava per tancada, a les onze de la nit, una proposta "in extremis" des de Madrid va obligar a reprendre les converses, però finalment el comitè va rebutjar-la. Durant el cap de setmana, les converses van millorar i els treballadors van assolir una de les seves demandes: l'ampliació de la plantilla perquè hi hagi cinc treballadors a cada filtre de seguretat, en comptes de quatre. Ara per ara, el principal escull és l'increment salarial que demanen els controladors.
Reunió entre Aena, Eulen i el comite de vaga aquest diumenge. Foto: ACN