Trànsit omple la bústia als #novullpagar

La Sònia S. i la seva parella han fet 21 #novullpagar. Una de les dues conductores ja ha rebut vuit cartes certificades, totes el mateix dia, a Alacant, el domicili que consta al seu carnet. La factura de correus és de 27,04 euros

Publicat el 24 de juny de 2012 a les 21:59
La Sònia en el moment de fer un #novullpagar Foto: N.D.

Enviar una carta certificada costa 2,62 euros, i si a més, el remitent vol avís de rebut, són 3,38 euros. El Servei Català de Trànsit està enviant milers de notificacions als conductors que han fet un #novullpagar, o dos, o tres, o 21, com la Sònia i la seva parella, que d’ençà de la primera jornada de protesta de l’1 de maig no han pagat ni un sol peatge. Curiosament, Trànsit ha decidit enviar una carta certificada per cada #novullpagar registrat per a un mateix vehicle, per comptes d’una sola notificació en què se sol·liciti si el titular del vehicle és el responsable de totes les suposades infraccions. Així, la parella ja ha rebut nou notificacions, vuit a Alacant, totes dutes pel carter el mateix dia, i una a Barcelona. I estan pendents de rebre’n dotze més, quatre al País Valencià i vuit a la capital catalana. En total, Trànsit haurà invertit en aquesta gestió 70,98 euros, però amb la
perspectiva de cobrar-ne 2.100 en forma de sancions de 100 euros cada #novullpagar.
 
En les notificacions, Trànsit comunica al titular del vehicle que s’ha vulnerat l’article 153 del
codi de circulació espanyol, epígraf R-200: prohibició de passar sense aturar-se. Indica el lloc on és obligatòria la detenció per la proximitat, segons la inscripció que contingui, d’una caseta de duana, de policia, de peatge o altre, i on hi hagi instal·lats mitjans mecànics de detenció. El conductor no podrà tornar a circular fins haver complert la prescripció que el senyal estableix. I a partir d’aquí, el conductor pot acceptar-ho o pot presentar una al·legació a Trànsit o en qualsevol registre de la Generalitat. “Hem descarregat el formulari que hi ha a www.proupeatges.cat, en què el conductor al·lega que la sanció que se li pretén imposar no s’ajusta al dret. A partir d’aquí, cal esperar la resposta, que ja sabem que és una multa de 100 euros, que tampoc no pensem pagar”, explica la Sònia.
 
És més, el #novullpagar s’ha convertit ja en una forma de reivindicació perpètua. “Si no fos perquè la benzina és molt cara, protestaria encara més”. Té present que la legalitat de la intervenció de la Generalitat en aquest cas està “molt agafada amb pinces”, i per tant, no té “cap por a les coaccions de les multes”. A mesura que li arribin les cartes, comunicarà a Trànsit que, efectivament, ella conduïa el vehicle, i quan es trobi amb la primera multa, “la recorreré, aquesta i totes les que vagin venint”.
 
Millor Trànsit que la Guàrdia Civil
 
La companya de la Sònia assegura que fer un #novullpagar a Catalunya és més còmode que no pas al País Valencià: “allà els dels peatges avisen la Guàrdia Civil, que es presenta allà i et sanciona. A Catalunya tractes amb el Servei Català del Trànsit, que encara que es molestin a enviar les notificacions a Alacant, mai no serà el mateix...”. Ara bé, els Mossos d’Esquadra també es presenten al peatge si el vehicle que no vol pagar impedeix la circulació normal. I de fet, la Generalitat ja busca nous arguments jurídics per atrapar els conductors que no paguen, conscient que l’article 153 del codi de circulació espanyol, com han explicat fins i tot des del Col·legi d’Advocats, podria no ser un argument jurídic vàlid per multar.
 
Escampall de multes rebudes per Sonia S. Foto: N.D.