Els trens d'alta velocitat circularan per dins de la Sagrera abans que acabi l'any

Adif inicia les proves que ho han de permetre i habilitarà quatre vies més per estacionar els combois, que permetran descongestionar Sants

Operaris treballant a les andanes de la futura estació de la Sagrera
Operaris treballant a les andanes de la futura estació de la Sagrera
Redacció
28 d'agost de 2024, 14:38
Actualitzat: 14:41h

Adif ha iniciat aquesta setmana les proves a les vies d'alta velocitat a La Sagrera perquè els trens del corredor entre Barcelona i la frontera francesa passin pel seu interior per una de les vies -la del costat mar- abans de finalitzar l'any. A més, s'habilitaran quatre de les deu vies a la Zona de Tractament Tècnic de Trens (ZTTT), que de moment només estaran disponibles per estacionar els trens, però que ja serviran per descongestionar l'estació de Sants

La zona destinada a l'alta velocitat es troba situada a la part superior de la futura estació de La Sagrera, per sobre el vestíbul i de les andanes de Rodalies, localitzades a la part inferior i per on ja circulen els trens des del 2020, en el cas de l'R1, i del 2022, en el cas de l'R2 i R11, respectivament, tot i que no s'hi aturen. Ara, abans d'acabar l'any, Adif manté la previsió d'assolir la tercera gran fita de la construcció de la nova estació i que els trens d'alta velocitat del corredor cap a Girona i França passin per l'interior i deixin de fer-ho a cel obert, com ara.

De moment, només serà en una de les vies, la del costat mar, i això farà que fins que no hi hagi la del costat muntanya construïda, previsiblement el 2026, es mantingui la circulació per via única entre l'estació de Sants i Mollet per als trens d'alta velocitat que entren o surten de Barcelona des del nord. Un cop les dues vies passin per l'interior, també entraran en servei les deu vies de la ZTTT, on es podran dur a terme les tasques de neteja, càtering i gestió de tripulacions. Aquesta zona està situada en l'extrem més al nord de la futura a l'estació i separada de les vuit andanes que en un futur, amb data encara per determinar, donaran servei als viatgers.

Les proves que es van iniciar dilluns i s'allargaran fins aquest divendres consisteixen en el pas de fins a dues locomotores de més 110 tones i dos vagons amb 80 tones més de càrrega. Es tracta del primer cop que circulen vehicles ferroviaris pel tercer pis de l'estació. L'objectiu és confirmar mitjançant 217 punts de mesura d'alta precisió que l'estructura és estable i suporta el pas de la càrrega dels trens.

"És una prova per veure que realment l'estructura es comporta com volem, que té els desplaçaments que ha de tenir un cop la carreguem", ha detallat el cap de construcció de l'estació de La Sagrera, Alberto Alcañiz. El responsable dels treballs ha explicat que després caldrà tramitar la documentació corresponent amb l'Agència de Seguretat Ferroviària i el següent pas, a l'octubre, serà provar el sistema de senyalització ERTMS.

Segons els responsables de l'obra, els nivells d'execució dels treballs contractats per a La Sagrera se situa al voltant d'un 70%. Quan els treballs estiguin finalitzats, la denominada 'Estació d'Estacions' acollirà els serveis de l'alta velocitat, Rodalies, llarga i mitja distància, metro i els busos urbans i interurbans.

Objectiu descongestionar Sants

Alcañiz ha destacat que amb l'entrada en servei de quatre vies de la ZTTT es permetrà descongestionar una mica l'estació de Sants, actualment al límit després de la liberalització de l'alta velocitat i l'entrada de nous operadors. "Amb l'èxit de la liberalització, ara tenim moltíssims més trens", ha afegit el responsable de les obres. De moment, les quatre primeres vies serviran perquè els trens hi puguin estacionar i s'habilitarà una zona per als maquinistes, però no s'hi faran tasques de neteja i ni s'hi carregarà el càtering.

Alcañiz ha explicat que l'obra ferroviària ja estarà finalitzada el 2026 amb tota l'estructura que encara queda per executar completada i amb les deu vies de la ZTTT en marxa i ja complint la seva funció. Més a llarg termini, i fora de l'estació, hi ha prevista la construcció d'un nou taller de manteniment a Sant Andreu i tenir un equipament a cada extrem de la línia per a uns trens d'alta velocitat que requereixen una revisió cada 5.000 quilòmetres.