[noticia]250349[/noticia]
La pressió dels pneumàtics
Una de les falses veritats més esteses té a veure amb la pressió dels pneumàtics. El rumor diu que, si s'inflen per sobre de les pressions recomanades, es podrà reduir la mitjana de consum es basa a pensar que a més pressió la fricció serà menor, un fet determinant per circular sense gastar tant. La realitat ho desmenteix: a mitjà termini les rodadures es desgastaran de manera desequilibrada i, per tant, s'hauran de canviar abans d'hora. El poc estalvi que pugui haver-hi en el consum mitjà queda desvirtuat pel preu d'un canvi de pneumàtics, tant en diners com en temps.A més del cost econòmic, també es perd en seguretat. Com més inflades estiguin les rodes menys adherència tindran amb l'asfalt. Sense un bon contacte entre superfícies el risc de perdre el control del vehicle es multipliquen. Portar massa pressió als pneumàtics s'agreuja durant els mesos d'estiu, quan les rodes es dilaten a causa de la temperatura de l'asfalt.
[noticia]250362[/noticia]
Els fabricants de vehicles indiquen que cal inflar els pneumàtics respectant els valors indicats pel model concret. Es recomana fer un seguiment de l'estat de les rodes cada 15 dies. Per fer-ho, cal que els pneumàtics estiguin freds: si es porta estona circulant és probable que les xifres reflectides estiguin 'inflades' respecte als valors reals.
Les baixades en punt mort, un risc afegit pels frens
Baixar amb punt mort és una pràctica intuïtiva amb efectes contraproduents. A priori tenir el motor sense cap marxa engranada hauria de desestressar-lo, i per tant exigir-li menys combustible per funcionar. A la pràctica, des que els vehicles fan servir el sistema d'injecció de combustible per abastir el motor, si no es té el peu a l'accelerador es gasta més quan es té el ralentí, com passa amb el punt mort, que quan es reté el motor amb una marxa.Més enllà d'haver-hi maneres més eficients pel consum, fer les baixades amb punt motor és arriscat per la seguretat. La manca de control de les revolucions genera inestabilitat i és propici a sobreescalfar els frens. De fet, aquest tipus de conducció està prohibit i pot arribar a comportar sancions per conducció temerària.
Hi ha conductors que ho porten un pas més enllà: conduir sense tenir el cotxe engegat. En aquest escenari els riscos es multipliquen. Ni les assistències de frenada ni de direcció estaran operatives, perquè depenen del motor. Són dues ajudes a la conducció bàsiques per no acabar estimbat al marge d'algun revolt tancat.
L'aire condicionat, l'opció menys dolenta
Un dels companys de viatge amb més mala fama de gastar és l'aire condicionat. Els conductors més garrepes tenen un control absolut sobre si tenir-lo obert o mantenir-lo tancat, calculant el consum extra que està afegint. En tot cas, l'aire condicionat és menys mala opció del mite que s'ha creat al seu voltant. [noticia]236386[/noticia]
Durant els mesos d'estiu, la calor s'acumula a l'interior del vehicle. O es posa l'aire condicionat o els ocupants queden fregits, un factor de risc similar a superar la taxa d'alcohol permesa. Per tant, tard o d'hora s'haurà de refrescar, per menys o més ganes que es tingui d'arribar al destí. Hi ha dues opcions per fer-ho: o aire condicionat o obrir les finestretes. Si s'ha de fer en marxa, la dicotomia es resol a favor de l'opció de l'aire: la pèrdua d'eficiència aerodinàmica que genera circular amb les finestretes baixades augmenta el consum molt per sobre del que pot suposar tenir l'aire condicionat obert.
[plantillavirals]