La tuneladora de la L9 arriba per fi a l'estació de Mandri

Després d'anys de perforació, es completa el túnel de la Línia 9 Sud que fins ara arriba a la Zona Universitària

La paret del pou de l'estació de Mandri, minuts abans de ser perforat per la tuneladora.
La paret del pou de l'estació de Mandri, minuts abans de ser perforat per la tuneladora. | UTE Túnel Mandri L9
Redacció
29 de juliol de 2024, 16:56
Actualitzat: 20:20h

Moment històric pel metro de Barcelona: la tuneladora de la Línia 9 ha arribat aquest dilluns al pou de l'estació de Mandri, al districte de Sarrià-Sant Gervasi. La màquina arriba a la seva destinació en un estat de màxim desgast, després que quedés aturada al subsol aquest febrer a tan sols 500 metres de l'estació. L'arribada, que ha generat expectació, es pot seguir en un vídeo en directe que ha habilitat l'UTE encarregada de perforar el túnel. Ha rebentat la paret del pou poc abans de les vuit del vespre d'aquest dilluns.

En un primer moment, el pou de Mandri havia de ser la destinació final d'aquesta tuneladora, una màquina de més de 100 metres de longitud que posseeix una roda de tall de 12 metres d'amplada —el mecanisme que excava la roca i que es podrà veure un cop superi la paret del pou. Inicialment, una segona tuneladora havia de completar el tram central de l'L9 entre Lesseps i Mandri, però l'aturada de les obres durant anys i la manca de manteniment d'aquesta segona màquina la van deixar inutilitzada i, per tant, va haver de ser desballestada, segons apunten fonts coneixedores.

Així doncs, serà la tuneladora que avui arribarà a Mandri l'encarregada de fer el següent tram de l'anhelada Línia 9, que passarà per Putxet i arribarà fins a Lesseps. No abans, però, de substituir la roda de tall, que arriba desgastada després d'anys d'excavacions. A partir de mitjans del 2025, n'arribarà una de nova d'Alemanya, però no hi ha data prevista per a la pròxima posada en marxa.

Pel que fa a l'estació de Mandri, s'està treballant en el vestíbul i la sortida d'emergència mentre que el pou, de 73 metres de profunditat, ja està excavat. A Sarrià, s'ha excavat prop del 70% del pou i estan en marxa els treballs per a la col·locació de la llosa intermèdia entre Maragall i Lesseps, que separarà un sentit de l'altre en la circulació de trens. D'altra banda, el març passat es van adjudicar, en dos contractes diferents, les obres de les estructures interiors de Guinardó i Maragall. Els treballs tenien previst iniciar-se al voltant d'aquest estiu.

A més, es troba en procés de licitació l'obra de la cobertura del macropou per a la configuració definitiva de les vies de la línia 9 i 4; l'obra de connexió del pou de Sanllehy amb el túnel i els projectes d'arquitectura de les estacions de Guinardó i Maragall. Més endavant, es reprendran els treballs d'execució de l'obra civil de l'estació de Manuel Girona, mentre que a Campus Nord es tornarà a treballar en un apart de l'obra civil i la resta es licitarà juntament amb Manuel Girona.