Un impost de l’època feudal al segle XXI. Tot i que fa centenars d'anys de la desaparició del feudalisme, en l’actualitat es conserven rastres d’aquell període en format de taxa i en pot donar fe un veí de Sabadell, Josep Vives, que té interrompuda la venda d’un pis perquè ha de pagar un tribut al marquès de Sentmenat: el cens emfitèutic.
Es tracta d'una contribució de l'edat mitjana, en la qual els terratinents cedien part de les seves propietats per, en línies generals, cultivar-les i rebre a canvi part de la collita. Això portat a l'actualitat vol dir pagar per, bàsicament, vendre o construir en una parcel·la. Doncs, Vives ha compartit la seva particular història al programa Planta Baixa de TV3, però el més sorprenent és que no pot formalitzar la compravenda perquè “no sé a qui pagar”, ja que l’hereva del marquès, Pilar Sagnier, va morir al gener i la família no ha designat “una persona física a la qual dipositar els diners” -3.500 euros per aquesta operació-.
El mateix espai televisiu ha contactat amb Albert Domingo, membre del Col·legi de Notaris de Catalunya, que ha explicat que l'objectiu del cens "era donar una utilitat a les terres, que no quedessin mortes" i, ha continuat, "era una institució jurídica perquè funcionés l'economia en un període determinat del temps". Tanmateix, ha admès que "evidentment ha quedat desfasada", però "s'han de respectar els drets adquirits", ha advertit.
Domingo ha assenyalat que l’any 1990 es va impulsar una llei per anul·lar aquesta taxa si no es reactivava al Registre de la Propietat i “va haver-hi gent, com els de Sentmenat, que ho van fer”. No ha trobat que sigui un “problema greu” i ha apuntat que la solució passa perquè la família esculli un nou hereu. Per a l’especialista, el sabadellenc “ha tingut la mala sort que l’hereva s’ha mort enmig” del procés de venda.
[h3]"Tot és molt ridícul"[/h3]
Sigui com sigui, Vives ha dit que fa nou mesos que es troba -des de febrer- amb “tot paralitzat”, perquè això afecta tothom, el comprador, Hisenda, l'ajuntament, el notari i el banc, entre altres agents, ha enumerat i ha rematat: "Tot és molt ridícul".
A finals d’aquest mes venç el contracte d'arres del pis i la família a l’agost va demanar una pròrroga de sis mesos per escollir un hereu, "perquè encara estan valorant les seves propietats i això pot anar per llarg".
[plantillagent]
Un veí de Sabadell té interrompuda la venda d'un pis per un impost feudal
Es tracta del cens emfitèutic, que la persona afectada ha d'abonar al marquès de Sentmenat
ARA A PORTADA
-
El Govern mira de capejar la crisi amb un «acord de país» per Rodalies Lluís Girona Boffi | Bernat Surroca Albet
-
El Parlament no dona treva al Govern i exigeix dimissions per la mala gestió de Rodalies Lluís Girona Boffi | Bernat Surroca Albet
-
El Govern explica la gestió de la crisi a Rodalies davant el Parlament Bernat Surroca Albet | Lluís Girona Boffi
-
El Govern es compromet amb els Comuns a mantenir la rebaixa del transport públic tota la legislatura Lluís Girona Boffi | Bernat Surroca Albet
-
Publicat el 12 de novembre de 2021 a les 17:53
Et pot interessar
-
Economia
Pensió mínima de jubilació: quant és i com saber si tens dret a complements
-
Economia
Una cervesa nova, música i novetats a l'Antiga Fàbrica: Damm celebra 150 anys
-
Economia
Els pensionistes que hagin comprat un habitatge abans del 2013 poden estalviar-se 1.356 euros a l'any
-
Economia
La pensió mitjana a Catalunya puja un 4,4% el gener
-
Economia
Catalunya tanca el 2025 amb un rècord d'ocupació i l'atur més baix des del 2008
-
Economia
La deducció de la hipoteca que poden aplicar els pensionistes si compleixen aquest requisit
