Una escultura contra l'esclavisme ha aparegut per sorpresa al pedestal que ocupava l'estàtua del "negrer" Antonio López, situada al final de la Via Laietana de Barcelona i retirada durant el març del 2018. L'obra es titula "Humanitat", ha estat creada per l'artista francès James Colomina i consisteix en dues figures d'un color vermell intens -un os de peluix i un nen- abraçant-se.
Segons l'artista, es tracta d'una acció reivindicativa amb motiu de l'aniversari de l'abolició de l'esclavitud a Espanya aquest 30 de gener. Els Bombers de Barcelona han examinat l'escultura i han comprovat que no té risc de caiguda, i l'Ajuntament ha assegurat que, de moment, es deixarà al lloc "com d'altres mostres d'art efímer que es fan a la ciutat".
No obstant això, la instal·lació escultòrica no disposa de cap llicència ni permís municipal. L'espai que James Colomina ha escollit per situar la seva obra contra l'esclavisme està carregat de simbolisme ja que estava ocupat per una estàtua de grans dimensions del mecenes Antonio López, primer marquès de Comillas i traficant d'esclaus al segle XIX. Una gran festa popular a principis del 2018 va escenificar la retirada del monument amb l'ajuda d'una gran grua. La celebració, "un acte de reparació pels crims de lesa humanitat de López", va comptar amb l'actuació dels Comediants, una xocolatada, tallers infantils i el concert de diversos grups musicals.
A l'estiu del 2021, el consistori barceloní va fer un pas més i va anunciar el canvi imminent del nom de la plaça d'Antonio López per un de doble: plaça d'Idrissa Diallo (cantó Besòs, en honor al migrant guineà mort al CIE l'any 2012) i plaça de Correus (cantó Llobregat, per l'equipament proper).
Una escultura contra l'esclavisme apareix a l'espai que ocupava l'estàtua d'Antonio López
Es tracta d'una obra de l'artista francès James Colomina i consisteix en un os de peluix i un nen abraçant-se
- Imatge de l'escultura de l'esclavista retirada -
- ACN
ARA A PORTADA
Publicat el 29 de gener de 2022 a les 16:31
Et pot interessar
-
Societat
Comprova els números premiats de la loteria de Reis 2026
-
Societat
Llista oficial de tots els números premiats a la loteria de Reis 2026: on han caigut?
-
Societat
Xiulada a Moreno Bonilla mentre feia de rei Baltasar a la cavalcada de Sevilla
-
Societat
Badalona obre un pavelló per a acollir persones sense sostre i les entitats en critiquen les deficiències
-
Societat
Una família beneficiada pel préstec d'emancipació a Barcelona afirma que l'ajuda és «ideal» per a qui tingui estalvis
-
Societat
Loteria de Reis 2026: premis, data i on veure el sorteig
