El programa de gobierno acordado en #Andalucía lleva claramente la marca progresista de @CiudadanosCs . No plantea una amenaza contra la autonomía, no tiene nada que ver con las propuestas de @vox_es y podría perfectamente recibir el apoyo de la izquierda moderada.
— Manuel Valls (@manuelvalls) 27 de desembre de 2018
Valls es presenta a les eleccions municipals amb la candidatura Barcelona Capital Europea, que té el "suport total" de Ciutadans, en paraules de la seva presidenta, Inés Arrimadas. Colau i Maragall han retret a Valls el pacte a Andalusia i l'exprimer ministre francès ha respost justificant l'acord entre PP i Ciutadans. "El programa de govern acordat a Andalusia porta clarament la marca progressista de Ciutadans", ha assegurat. Un programa que, segons Valls, "no té res a veure" amb les propostes de Vox i, fins i tot, podria rebre el suport de "l'esquerra moderada".
L'alcaldable també demana al PSOE que s'abstingui en la investidura per deixar governar el pacte de dretes. "Així evitaria sospites que amb la seva oposició fa el joc a l'extrema dreta".
Pactar un govern amb Vox, "un error garrafal"
Valls, però, evita donar carta blanca total a l'extrema dreta i ha assegurat que qualsevol acord programàtic o de govern amb Vox seria un "error polític i una incongruència moral".
També assegura que la irrupció de la ultradreta a les institucions és "una mala notícia" per a l'estat espanyol i Europa. Per Valls, però, Vox no és l'única amenaça i compara el partit de Santiago Abascal amb els "separatistes" de la Generalitat de Catalunya i els "populistes d'Ada Colau" a l'Ajuntament de Barcelona.
En aquest escenari, Valls es presenta com un candidat "independent" i reclama comptar amb "líders capaços de frenar els radicals".
Barcelona en Comú i ERC, a l'atac
Quan falten cinc mesos per les eleccions municipals, Barcelona ja té clima de precampanya. El suport de Vox a Ciutadans a Andalusia ha esperonat Barcelona en Comú i ERC per assenyalar directament Valls. "Va declarar la guerra a Vox i després hi ha pactat a Andalusia", afirma la regidora de govern, Gala Pin, en declaracions a NacióDigital.
Per la seva banda, fonts de la candidatura d'Ernest Maragall defensen que el suport de l'extrema dreta al partit taronja a Andalusia "no passi desapercebut". "Anirem contra la ultradreta i tota la gent que hi vagi al costat", asseguren, alhora que acusen Ciutadans de "connivència" amb Vox.
Per Pin, l'acord a Andalusia "normalitza un partit racista i homòfob" i demana a Valls que aclareixi "si ha vingut a Barcelona a pactar amb l'extrema dreta". Amb tot, la regidora qualifica Barcelona com una ciutat "prou d'esquerres" i capaç d'evitar que Vox "irrompi" a l'Ajuntament.