Per entendre la complexa realitat que l'envolta, l'ésser humà ha hagut de crear i desenvolupar estratègies per simplificar-la i poder aspirar a entendre-la i descriure-la. Es tracta d'un procés cognitiu que s'anomena un heurístic i que empra, entre altres eines, són els símbols. En el cas dels hotels, per exemple, els classifiquem segons la qualitat amb estrelles, en una escala de l'u al cinc. Però, què determina quantes estrelles té un hotel?
Cada territori disposa d'una legislació pròpia per classificar els hotels. A l'Estat, cada comunitat autònoma ho fa a la seva manera. Si bé, sempre s'acostuma a seguir paràmetres similars i universals, com els serveis, els materials i la mida i disposició de les habitacions.
Així doncs, de manera generalitzada, els hotels d'una estrella han de tenir calefacció a totes les dependències, aigua calenta, telèfon d'ús general, escales i passadissos d'una amplada mínima d'1,2 metres, habitacions de set metres quadrats i amb una altura mínima de 2,5 metres i lavabo o armaris, lavabos amb dutxa o banyera de més de 3,5 metres quadrats.
Pel que fa als de dues estrelles, han de tenir escales i passadissos lleugerament més amples, així com habitacions dobles de 14 metres quadrats (2 més que en els d'una estrella). També han de tenir una zona destinada als serveis en la meitat de les plantes.
Els hotels de tres estrelles han de complir tot això i, a més, comptar amb climatització o aire condicionat a les zones comunes, una escala principal d'ús exclusiva per a clients i una altra de serveis, accessos i sortides independents per a clients i serveis, una recepció o consergeria 24 hores, un bar i un menjador adequat, així com un servei de bugaderia i planxat. Tot, a més de mesures superiors a les prèviament esmentades.
Ja pel que fa als hotels de quatre estrelles, considerats d'alta qualitat, han de comptar amb climatització o aire condicionat a totes les dependències, un garatge cobert per al 25% d'habitacions, menjadors, sales d'estar i bar. Les habitacions han d'estar insonoritzades i disposar d'una caixa forta i minibar, mentre que l'hotel ha de proporcionar un magatzem d'equipatge, un magatzem de roba de llit, tovalloles i catifes; i servei 24 hores.
Finalment, els hotels amb la màxima consideració de cinc estrelles es diferencien per detalls com un sistema de climatització o aire condicionat graduable, dependències més grans, una instal·lació pròpia per al bar i, a més de begudes, oferir un servei de menjar de senzilla elaboració les 24 hores.