Arriba al seu equador el projecte «Patis Vius, Refugis Climàtics Educatius»

El projecte aborda la millora de la biodiversitat a la ciutat de Solsona mitjançant la naturalització dels espais educatius de les tres escoles de primària

S'ha dissenyat i construit patis amb criteris de biodiversitat i refugi climàtic
S'ha dissenyat i construit patis amb criteris de biodiversitat i refugi climàtic
Redacció
04 de maig del 2024
Actualitzat a les 8:38h

El projecte PATIS VIUS és un projecte d’aprenentatge i servei en l’àmbit socioambiental finançat íntegrament pel Departament d’Acció Climàtica de la Generalitat de Catalunya, que té una durada de dos cursos escolars (2023-2024 i 2024-2025).

El projecte aborda la millora de la biodiversitat a la ciutat de Solsona mitjançant la naturalització dels espais educatius de les tres escoles de primària: Setelsis, Arrels I i El Vinyet, i el seu entorn proper. La introducció de la natura dins la ciutat és clau per a l'adaptació al canvi climàtic, la mitigació dels seus efectes i alhora per a mantenir la biodiversitat de l'ecosistema i augmentar-ne la resiliència.

El redisseny participatiu d’aquests espais s’ha fet de manera que en el procés de naturalització s’esdevinguin processos i espais d'aprenentatge dins del centre, integrant l'acció pel clima dins el currículum educatiu. Està sent un procés col·lectiu en el qual participa la comunitat educativa i els agents socials de la ciutat i que contribueix a millorar la biodiversitat a la ciutat de Solsona.

Taula de treball amb Serveis Educatius.
Taula de treball amb Serveis Educatius.

Què hem fet?


L'octubre del 2023 vam dur a terme dos tallers formatius dirigits a la comunitat educativa, les entitats, els agents socials i a la ciutadania en general: “Naturalització de patis”, més teòric, contextualitzant la importància de tenir patis més verds i “Biodiversitat”, més pràctic, enfocat a donar valor a aquest concepte i donar pautes per fer un bon seguiment dins i fora els patis escolars. L’objectiu d’ambdues era involucrar els ens locals i agents socials de la ciutat en aquesta temàtica i capacitar i motivar el professorat de les escoles perquè a llarg termini puguin autogestionar propostes educatives encaminades a la millora de la biodiversitat.

Tallers formatius amb la comunitat i la ciutadania
Tallers formatius amb la comunitat i la ciutadania
Tallers formatius amb la comunitat i la ciutadania.
Tallers formatius amb la comunitat i la ciutadania.
Tallers formatius amb la comunitat i la ciutadania
Tallers formatius amb la comunitat i la ciutadania
Tallers formatius amb la comunitat i la ciutadania.
Tallers formatius amb la comunitat i la ciutadania.

Des del mes de febrer fins a l’abril hem fet 5 sessions amb els alumnes i mestres de 5è de les tres escoles, donant lloc al que hem anomenat PASSEM A L’ACCIÓ. Amb aquestes sessions hem posat fil a l’agulla en la naturalització dels patis escolars de Solsona, per fer que aquests siguin més vius, més educatius i actuïn de refugis climàtics. A través d’aquestes sessions els alumnes han après, deliberat i decidit quines accions volien dur a terme per naturalitzar els seus patis i han executat les accions.
Cada sessió durava 1,5 h, excepte l’última que va ser de 3 hores. Les vam classificar de la següent manera:
● Sessió 1. Explicant la importància de la natura i la biodiversitat a les escoles.
● Sessió 2. Mostrejant la biodiversitat del pati i analitzant les dades recopilades. Quines plantes i quins animals hi ha.

● Sessió 3. Mostrejant la biodiversitat de l’entorn i analitzant les dades recopilades. Quines plantes i quins animals hi ha.
● Sessió 4. Dissenyant el pati que volem i decidint per on comencem.
● Sessió 5. Construint i implantant el que hem ideat.

Sessió 1
Sessió 1
Sessió 2
Sessió 2
Sessió 5
Sessió 5
Sessió 4
Sessió 4

Què farem a partir d’ara?


El curs vinent durem a terme més accions, entre elles, l’avaluació i valoració de les actuacions desenvolupades durant aquest curs 2023-2024 i proposta i desenvolupament de mesures per millorar.

També farem una visita guiada oberta a tota la ciutadania titulada “Biodiversitat a les escoles, pobles més sostenibles” per conèixer de prop el que s’ha fet. Aquesta visita s’acompanyarà de la presentació d’un banc de dades de la Biodiversitat, un portal digital que recopil·larà tota la informació disponible sobre citacions d’espècies a Solsona (dins i fora dels patis), com a eina per millorar el coneixement, la gestió i la divulgació de la riquesa biològica de la ciutat. Per últim, es faran tres sessions de seguiment de
la biodiversitat (ciència ciutadana) obertes a tothom
i es dissenyaran activitats educatives que es posaran a disposició del professorat i que seran un punt de partida en l’ús dels patis escolars com una aula més de l’escola, un espai on observar, investigar i aprendre de la natura, és a dir, de nosaltres mateixes.

Agraïm la gran disposició dels Serveis Educatius del Solsonès, l’escola Setelsis, l’escola El Vinyet i l’escola Arrels I, així com la UEC l’Afrau, l’AMISOL i el SOL del Solsonès que han contribuït en la construcció de caixes niu d’ocells, de ratpenats, de menjadores i d’hotels d’insectes aportant un valor social al projecte.
Cal destacar, que tots els materials de fusta d’aquests elements surten de la serradora AMISOL.
GRÀCIES, entre totes dibuixarem uns patis més saludables, vius i coeducadors!