La connectivitat, clau en els nous models
No cal recórrer al Mobile World Congress per adonar-se que cada cop més els vehicles pensen en la comunicació i la connectivitat: els sistemes de mans lliures amb bluetooth són ja un clàssic amb l'objectiu d'evitar que els conductors hagin d'agafar el mòbil per respondre'l, i cada cop més models ofereixen opcions per a connectar els telèfons i poder escoltar la música que el propietari hi hagi desat.
Tot i això, els diferents sistemes disponibles actualment fan que sigui complicat encara pels fabricants poder establir quin és l'estàndard dominant: MirrorLink, Android Auto o el CarPlay d'Apple, entre d'altres. De fet, en el cas de Ford, el seu SYNC que enguany arriba a la tercera versió, també és una de les opcions, malgrat que en un futur, l'ideal seria que els vehicles, en si mateixos, fossin en aquest sentit més aviat una pantalla o una finestra cap als dispositius que se li connecten.
Amb tot, també ens trobem cada cop més amb cotxes que fins i tot ofereixen connectivitat sense fils (wifi) directament dins de l'automòbil.

El Ford Kuga, un dels vehicles connectats al MWC. Foto: José Manuel Gutiérrez
Els motors elèctrics, un altre dels reclams
Tot i que té poc a veure amb la connectivitat, els motors elèctrics també serveixen com a reclam: és el cas del Nissan Leaf, que relaciona aquest sistema de propulsió també amb la resta de funcionalitats que s'atribueixen a vehicles més moderns. Tot i això, la majoria d'apostes continuen sent menys atrevides en aquest sentit, optant per motors tradicionals i incloent funcionalitats addicionals.
Aplicacions mòbils per a controlar el vehicle
En molts casos, també s'estan popularitzant les aplicacions mòbils per a controlar certs aspectes dels automòbils. Tot i que no és nou, ja que fa alguns anys ja s'han vist invents així, si que és cert que tot just ara comencen a arribar a propostes comercials tal com surten al mercat. D'aquesta manera, des del mòbil podem des de conèixer l'estat de les bateries elèctriques del cotxe fins a encendre el climatitzador.
De fet, en alguns casos com el de l'aliança de Seat, Samsung i SAP, tot i que no hi ha un producte final acabat, encara, s'estan explorant opcions com la d'una clau virtual, una aplicació mòbil que permet obrir el cotxe, fins i tot amb l'opció de tenir-la instal·lada en altres terminals -com els de fills o amics- i "deixar-los" el vehicle durant unes hores determinades i amb uns límits definits -velocitat màxima, per exemple.
Malgrat tot, opcions com aquesta encara estan en fases molt inicials i caldrà investigar-hi molt més, sobretot en tot allò referent a la seguretat, ja que opcions com aquestes podrien ser molt perilloses.
Els vehicles connectats van madurant
A poc a poc anem veient com les opcions que apareixen al mercat són cada cop més madures (les primeres versions de Sync o Android Auto eren molt menys robustes), i amb el temps també s'estudien opcions més arriscades però que d'aquí a uns anys podrien ser molt més comuns.
Fins i tot, en un futur no seria estrany que el terminal mòbil que entrés al lloc del conductor pogués servir, per exemple, per establir la música que s'escolta, si pugen les finestres o quina és la seva temperatura preferida. Fins i tot, posats a apostar, no seria estrany que reconegués l'alçada del conductor o del passatger per col·locar automàticament el seient en la posició òptima. Però tot això ja són propostes de futur.

Jaguar també està present al MWC. Foto: EFE
La Formula 1 com a pedrera de la innovació en vehicles
En una conferència amb Qualcomm i Mercedes, amb la presència de Lewis Hamilton, s'ha analitzat la importància de la innovació en Formula 1 on s'obtenen moltes dades i es poden realitzar proves de rendiment, tot i que companyies com Qualcomm treballen també investigant altres camps com els cotxes autònoms o la relació entre vehicles, infraestructures i peatons, entre d'altres.