Google mantindrà News al cercador

La multinacional tanca dimarts google.news.es, molesta per la Llei de Propietat Intel·lectual | La decisió ha generat pànic als principals diaris digitals espanyols | Finalment, conservarà el mateix servei a la pàgina principal, permetent a les capçaleres conservar el trànsit SEO

Publicat el 12 de desembre de 2014 a les 21:55

La caixeta 'En las noticias' que ara apareix en un lloc preeminent de Google -i que beu directament de Google News-, continuarà mantenint-se així més enllà del dimarts.


Google tanca dimarts el servei Google News a l'Estat espanyol, tal com va avançar aquest diari dimecres a la nit. La mesura, celebrada pels editors de diaris de paper, va causar un autèntic pànic a les redaccions digitals, perquè temien que podrien arribar a perdre fins a un 30% de les visites, que ara aconsegueixen precisament gràcies a Google. Després de tot un seguit de contactes i pressions creuades, la multinacional ha decidit no perjudicar els grans diaris espanyols i continuarà mostrant en un lloc preeminent del cercador els mateixos resultats que mostrava a Google News, segons ha pogut saber Nació Digital de fonts coneixedores de l'operació.

La decisió de Google va ser viscuda de manera contradictòria a les principals redaccions espanyoles. La majoria de propietaris de diaris agrupats en l'Asociación de Editores de Diarios Españoles (AEDE) van viure com una victòria la retirada de Google News del mercat espanyol, en tant que pensen només en les vendes del diari en paper. Però, en canvi, les redaccions digitals d'aquests mateixos mitjans van tremolar. Desaparèixer del cercador suposaria, per a molts, patir un descens de fins al 30% de l'audiència -el que en l'argot tecnològic es coneix com a "trànsit SEO" (Search Engine Optimization). I, a menys audiència, menys possibilitat de captar publicitat.

Però la preocupació encara anava més enllà. D'una banda, es temia que Google volgués "castigar" els mitjans espanyols per haver-li volgut fer pagar un cànon i que, a més a més del tancament de Google News, els exclogués de les cerques genèriques. Així, es podria haver donat el cas que, si un ciutadà espanyol busqués informació de l'Almería-Real Madrid, Google li podria haver ofert en les primeres posicions els resultats de la CNN Latino, de la BBC Mundo, de Fox Deportes... Desaparèixer de Google, doncs, podia equivaler a patir un desgast de marca de proporcions imprevisibles.

I, sumada a aquestes dues preocupacions, encara se n'hi afegia una altra a mitjà i llarg termini. Desaparèixer de Google també suposaria a aquests mitjans espanyols desaparèixer de les cerques realitzades a Llatinoamèrica, el gran mercat on van a pescar lectors, i on cada mes sumen més i més lectors.

De fet, El País ha estat pràcticament l'únic gran mitjà "tradicional" que s'ha adonat de la situació i, aquest divendres, ha dedicat el seu editorial a donar la raó a Google, criticant AEDE i criticant durament el govern de Mariano Rajoy per haver-se alineat. "Volent protegir els editors, pot perjudicar-los greument", assegurava obertament.

Una certa voluntat de diàleg

Però Google ha estat clement. Davant de tots aquests escenaris apocalíptics, la multinacional ha decidit mantenir els mitjans espanyols en la mateixa posició que sortien fins ara a la pàgina principal del cercador, segons ha pogut saber aquest diari. És a dir, si ara mateix es busca "Marc Márquez impuestos", el mòdul "En las noticias" dóna com a primer resultat una notícia de l'sport.es. Dimarts, després del tancament de news.google.es, continuarà sent així.

El tancament de Google News no era un desastre en si mateix, en tant que només suposa un 3% de les visites totals que aconsegueixen els grans mitjans digitals espanyols editats en castellà. La importància de Google News és que alimenta la pàgina principal de les cerques de Google, la que els pot fer guanyar o perdre un 30% de les visites. Si es tancava Google News, tothom temia que aquest servei també desapareixeria. Però no.

Fonts del sector interpreten aquesta decisió de la multinacional, que ja ha estat notificada als principals mitjans estatals, com una invitació al govern espanyol a negociar què cal fer a partir d'ara.

I és que es calcula que el primer resultat que apareix a Google s'enduu el 70% dels clics. De moment, els mitjans on-line espanyols continuaran podent aspirar a aparèixer en aquesta posició. Per tant, ara per ara poden respirar tranquils. El calfred que havia recorregut l'espinada d'alts directius d'Unidad Editorial (elmundo.es) i Prisa (elpais.com), de moment, queda en pràcticament no-res.