El mapa de la pressió turística a Barcelona, en qüestió

Un equip d'urbanistes dissenteix dels mapes presentats per l'Ajuntament de Barcelona sobre l'oferta d'allotjaments turístics | El Pla especial de regulació d’allotjaments turístics (PEUAT) detecta unes zones conflictives que "no són del tot correctes", segons els arquitectes de 300.000Km/s

El mapa on es reconsideren les dades de pressió turistica a Barcelona
El mapa on es reconsideren les dades de pressió turistica a Barcelona | 300.000Kms/s
Redacció
01 de març del 2016
Actualitzat el 04 de març a les 17:10h
El passat mes de gener, l'Ajuntament de Barcelona va presentar un mapa on identificava les àrees més problemàtiques de convivència entre turistes i ciutadans. La visualització de dades vol il·lustrar la pressió turística que pateix la ciutat en determinades zones. La imatge es va extreure del Pla especial urbanístic d'allotjaments turístics (PEUAT).
 

Relació entre les places d'allotjament turístic i la població resident per secció censal. Font: Ajuntament de Barcelona

 

Tal com es va presentar al PEUAT, el mapa de Barcelona mostra com a punts més calents (color marró) passeig de Gràcia i Diagonal Mar. El districte de Ciutat Vella apareix per sota, en un segon nivell. 

No obstant això, l'Estudi d'Urbanisme 300.000km/s –format per Pablo Martínez i Mar Santamaria- han reinterpretat aquest mapa obtenint resultats diferents. "El mapa oferia només les places hoteleres, però nosaltres hi hem afegit els llits d'apartaments turístics del portal AirB&B. D'altra banda, hem refinat el mètode de càlcul per a determinar la pressió turística, eliminant tot el que no és residència (com ara oficines, botigues, indústria, àrees esportives, etc.). El resultat és un mapa que mostra el nombre de turistes allotjats a un radi de 250 metres (més o menys dues illes de l'Eixample) sobre cadascuna de les parcel·les de la ciutat. Aquest mapa és completament diferent del que va presentar l'Ajuntament de Barcelona", explica a NacióDigital l'urbanista Pablo Martínez.



Segons la lectura que fa l'equip de 300.000Km/s, el punt calent es troba a la plaça Reial i els seus voltants, on també destaquen alguns dels pocs edificis residencials que sobreviuen a la Rambla. "La intuïció ja ens diu que aquest punt és normal per l'afluència de turisme que rep. Però, s'aprecien altres zones, com ara les illes de l'Eixample pròximes a la Ronda Sant Antoni, la part inferior de Gràcia, algunes illes molt concretes del Poblenou o fins i tot algun edifici proper a l'Estació de Sants són altres focus d'un problema que cal mesurar amb molta precisió, per tal de definir actuacions correctament orientades i eficients".

Pablo Martínez considera que si aquest document de diagnosi ha de servir per a definir estratègies, plans i accions encara s'ha de concretar més. La setmana passada es va presentar un altre plànol relacionat amb el Pla especial de regulació d’allotjaments turístics (PEUAT). És una primera proposta d'abordatge territorial de l'oferta existent.

Martínez considera que aquest nou plànol de la ciutat, amb tres el·lipses sobreposades, és molt indefinit per abordar una problemàtica tan important com aquesta. "El planejament es basa en les intuïcions, les idees i les ideologies però aquestes han d'estar correctament representades per a poder ser consensuades i portades a terme. Un ús incorrecte dels plànols no només ens pot portar a errors sinó a prendre decisions deliberadament esbiaixades. Si les vores del dibuix esdevenen difoses quan les problemàtiques són concretes no podrem definir un projecte de ciutat", ha afegit l'arquitecte de 300.000Kms/s.