Tarifes més cares i xarxes carregades: la cara oculta de la fi del «roaming»

A partir d'aquest dijous, els usuaris que viatgin per la Unió Europea ja no hauran de pagar més per connectar-se a internet des del mòbil o per trucar | Experts consultats per NacióDigital avisen que les operadores podrien compensar la pèrdua d'ingressos amb un augment de les tarifes

14 de juny de 2017, 21:52
Actualitzat: 16 de juny, 13:43h
Enviar missatges des d'un país de la UE no provocarà més ensurts a la factura a partir de dijous
Enviar missatges des d'un país de la UE no provocarà més ensurts a la factura a partir de dijous | Adrià Costa
Pagar fins a deu vegades més per trucar o enviar un missatge des d'un altre país de la Unió Europea té els dies comptats. El roaming passa a la història. A partir d'aquest dijous, s'acabaran els ensurts a la factura al tornar d'un viatge a l'estranger. Trucar, parlar per whatsapp o navegar per internet tindrà el mateix cost a casa que en qualsevol altre país de la UE. Els usuaris reivindicaven la fi de la itinerància de dades des de feia almenys una dècada, però el punt final al roaming també comportarà alguns efectes indesitjats, segons alguns dels experts consultats per NacióDigital.

No haver de pagar més del compte per connectar-se a internet a l'estranger pot augmentar la pressió sobre la xarxa de telecomunicacions de països que reben molts turistes, com Catalunya. El doctor José Antonio Morán, professor dels Estudis d'Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), creu que eliminar el roaming era "necessari", sobretot des del punt de vista empresarial, perquè "hi ha un flux molt ampli de treballadors que es mouen entre els diversos països de la UE". Tanmateix, alerta que la qualitat del servei pot empitjorar i tem que les operadores compensin la disminució dels ingressos amb un encariment de les tarifes.

"Les xarxes estaran cada vegada més carregades a països com el nostre, que són receptors nets de turistes", alerta el professor. La lògica que aplica Morán és simple: com que ja no hauran de pagar cap extra per connectar-se a internet des del mòbil, els visitants consumiran moltes més dades. L'expert pronostica que els problemes no es presentaran a Barcelona, que està "ben preparada a nivell de connectivitat", sinó a petits municipis costaners o de muntanya que en determinades èpoques de l'any multipliquen la seva població per dos. "Cadaqués, per exemple, tindrà una xarxa molt sobrecarregada a l'estiu", avança el professor.

De fet, molts d'aquests pobles ja presentaven problemes de connectivitat ara per l'augment de la població que registren durant la temporada de bany. Morán avisa que, a més, "molts d'aquests petits ajuntaments no tenen capacitat d'inversió per millorar la xarxa, la qual cosa agreuja el problema". L'expert en telecomunicacions deixa clar, però, que la sobrecàrrega no serà "generalitzada" i explica que es produirà "en llocs concrets i en èpoques de l'any determinades". També dependrà de l'ús que els turistes facin de la xarxa. "Si tots els que venen es connecten a una plataforma com Netflix, els problemes seran molt grans; si només envien missatges, no tant", sosté.

La fi del turisme "de mapa"

El vicepresident de l'Associació Catalana d'Enginyers de Telecomunicacions, Miquel Ramírez, també creu que "hi poden haver problemes". Els seus càlculs són senzills: "Si la xarxa no s'amplia i cada vegada s'hi connecten més usuaris, el nivell de sobrecàrrega serà molt més gran". Ramírez està convençut que la supressió del roaming també es traduïrà en un canvi d'hàbits entre els visitants. Si fins ara optaven només per enviar missatges o fer trucades puntuals quan era imprescindible, amb la fi de la itinerància de dades "molts navegaran per plaer, com a casa". "S'ha acabat la imatge del turista anglès amb un mapa de Barcelona. Ara obrirà el Google Maps", resumeix.

Com Morán, Ramírez també creu que l'impacte d'aquest augment d'usuaris connectats es deixarà notar molt més en els municipis petits que no pas a grans ciutats com Barcelona, que "estan dotades d'una infraestructura molt més robusta". El vicepresident de l'associació d'enginyers del sector de les teleconomunicacions posa el focus en els municipis de la Costa Brava, amb una àmplia afluència de turistes europeus i comunitaris, com ara Platja d'Aro. "Les operadores no estan col·locant ni més antenes ni més punts de connectivitat i això, òbviament, acabarà deixant-se notar", avança.

Unes tesis "alarmistes"

Però no tots els experts comparteixen que la fi del roaming tingui un efecte directe en la qualitat del servei. L'enginyer de telecomunicacions i responsable de Guifi.net, Ramon Roca, considera que les tesis "alarmistes" que exposen alguns professionals del sector "no són certes". Per Roca, aquests pronòstics "tècnicament no estan fonamentats" i recorda que els turistes que ara visiten Catalunya "ja es connecten amb el mòbil, però pagant més del que ho faran a partir d'aquest dijous". L'enginyer reconeix que es poden produir problemes de connectivitat en ocasions excepcionals, com en grans esdeveniments culturals, polítics o esportius. Ara bé, creu que no hi haurà afectacions generalitzades perquè la xarxa "està ben dimensionada".

Roca defensa que posar el turisme com a excusa per no eliminar el roaming és "poc honest" i denuncia que les operadores hagin necessitat tant temps per suprimir la itinerància. "És una vergonya que ho hagin fet després de tants anys i encara com si fessin un favor als consumidors, quan en realitat ens havien estat cobrant de més sense cap justificació durant molt de temps", es queixa. Roca insisteix que no hi ha "cap element tècnic" que impedeixi posar fi al roaming i celebra que, després d'una "llarga reivindicació", es faci "justícia" amb els consumidors.

Sortirà a compte?

Els experts tampoc coincideixen al cent per cent a l'hora d'avaluar l'impacte que la supressió de la itinerància de dades a l'estranger pugui tenir en la butxaca dels usuaris. D'una banda, sortirà a compte a tots aquells que viatgin sovint per la UE i necessitin connectar-se a la xarxa, però, de l'altra, suposarà una sacsejada als balanços de les operadores. "En països turístics com el nostre, el roaming era una important font d'ingressos per a les empreses del sector", assegura Morán. El professor de la UOC tem que ara vulguin "tapar el forat" augmentant les tarifes que paguen la resta dels seus clients.

En aquest punt, Roca és menys taxatiu. El responsable de Guifi.net avisa que el de les telecomunicacions és un "monopoli" i no descarta que les operadores pactin un augment dels preus. Ara bé, Roca creu que, en aquest cas, caldria que les institucions comunitàries intervinguessin per "parar als peus" a les empreses que intentin traspassar la factura del roaming als consumidors. "De fet, ha estat la UE la que ha eliminat la itinerància de dades, no Espanya, i també hem d'esperar que sigui Europa la que eviti aquest tipus d'estratègies empresarials", assenyala.

En la mateixa línia apunta Ramírez. El president de l'Associació Catalana d'Enginyers de Telecomunicacions explica que totes les operadores s'haurien de posar d'acord per augmentar les tarifes i confia que "no estiguin en condicions de fer-ho". A més, puntualitza que els costos tècnics de la seva activitat no s'han parat de reduir en els darrers anys i creu que "poden compensar la pèrdua de la fi del roaming per altres vies, sense tocar la factura dels consumidors".

Lluita contra la picaresca

Tanmateix, Ramírez sí que alerta que la supressió de la itinerància de dades pot generar buits legals que alguns usuaris vulguin aprofitar. El més clar: persones que intentin contractar el servei de telefonia en un país amb preus més assequibles i utilitzar-lo de manera regular a l'Estat com a número estranger. "Aquest tipus de fraus de llei són perillosos i serà important combatre'ls perquè el punt final al roaming sigui un èxit", assevera Ramírez.

Però la subdirectora general de l'Associació Europea de Consumidors, Ursula Pachl, adverteix que la gratuïtat del roaming "està pensada per a persones que viatgen a l’estranger per un període de temps no gaire llarg" i recorda que aquells que passin una llarga temporada en un país estranger "hauran de contractar una tarifa amb una companyia que operi al lloc on realment viuen". D'aquesta manera es vol evitar, precisament, el que alertava Ramírez: que un ciutadà contracti una tarifa més barata en un país de la UE i l'utilitzi al seu propi estat.
Arxivat a