L’AIMS potencia el seu compromís més social

L’Acadèmia Internacional de Música de Solsona celebra la seva 11a edició del 8 al 20 d’agost amb 55 participants

Publicat el 06 d’agost de 2012 a les 16:30
Peter Thiemann, Lluís-Xavier Gonzàlez i Robert Brufau. Foto: Aj Solsona

A partir d’aquesta setmana i fins al 20 d’agost, la capital del Solsonès es converteix, per onzè any consecutiu, en la seu de l’Acadèmia Internacional de Música de Solsona (AIMS), escola de música clàssica d’alt nivell, i el primer i únic festival pedagògic del país. Enguany aquest projecte de descentralització i democratització cultural i punt de trobada de joves talents d’arreu del món potencia més que mai el seu vessant més social. Aquest matí l’han presentat als mitjans el primer tinent d’alcalde de Solsona, Lluís-Xavier Gonzàlez, el director artístic de l’AIMS, Peter Thiemann, i el seu director executiu, Robert Brufau.
 
L’Acadèmia aplega aquest estiu 55 participants. Els alumnes provenen de 20 països diferents, com Hong Kong, Japó, Estats Units, Rússia, Suïssa, Alemanya o Anglaterra. Una tercera part dels estudiants de l’Acadèmia són catalans. Al llarg de la seva trajectòria, el projecte ha portat a Solsona uns 700 estudiants de més de 50 nacionalitats i ha ofert més de 170 concerts.
 
Un cop superat el desè aniversari, l’AIMS presenta una onzena edició “mantenint els  fonaments del projecte que l’han situat com a referent arreu del país”, tal com ha explicat avui Peter Thiemann: “l’excel•lència del professorat” , provinent de les escoles més reputades i les principals orquestres europees; “el gran talent i nivell dels alumnes” , així com l’ampli abast dels concerts de l’AIMS Festival, que se celebren arreu de ponent i la Catalunya Central. Del 8 al 19 d’agost, hi haurà  actuacions a Solsona, Cardona, Riner, Sant Llorenç de Morunys, Olius, Lleida, Mollerussa i, per primera vegada, també a Igualada i el Bruc. 
 
En total, l’AIMS Festival presenta 26 concerts, dels quals 17 seran en format clàssic, quatre al carrer i cinc del cicle AIMS Social. A més, el programa es complementarà amb dues conferències obertes a tot el públic a càrrec de Víctor Estapé, cap del Departament de Composició del Conservatori Superior de Música del Liceu.
 
Mantenint, doncs, els pilars artístics i pedagògics del projecte, enguany l’Acadèmia potencia una de les seves activitats que ha anat creixent durant els darrers anys: el compromís amb el vessant més social del projecte: l’AIMS Social. 
 
Assajos amb públic i concerts sorpresa a domicili, novetats 
 
Els concerts dels cicles AIMS Social i AIMS al carrer són exemples evidents que una de les voluntats del projecte és fer arribar la música a tots els col•lectius i a tots els racons dels municipis on s’actua. És un aspecte de doble impacte: és enriquidor per al públic i també per a l’alumnat. En aquesta nova edició es potencien els concerts al carrer, els concerts socials i s’introdueixen novetats, com els assajos amb públic per a col•lectius desafavorits o els concerts sorpresa a domicili, per a malalts i gent gran amb incapacitat per desplaçar-se.
 
Solsona està orgullosa de poder presentar “el seu esdeveniment cultural, artístic i pedagògic més notable de l’any” , ha afirmat avui Lluís-Xavier Gonzàlez. El primer tinent d’alcalde ha assegurat que “mantenir un projecte d’aquesta envergadura és tot un repte, però és una de les iniciatives en què aposta l’Ajuntament de Solsona malgrat la conjuntura econòmica”. 
 
Després de 10 edicions, el consistori ha constata que “l’AIMS té molt bona acollida entre la ciutadania, i encaixa perfectament amb la tradició musical de la ciutat i amb la política turística municipal de crear una marca vinculada a l’oferta cultural i que esdevé un pol d’atracció per a melòmans” , ha afegit Gonzàlez. A més, “ha anat potenciant el seu vessant social amb un retorn cada vegada més gran envers la població”, no només amb l’AIMS al carrer, sinó amb l’AIMS Social, que acosta la música a col•lectius desfavorits i amb dificultats per desplaçar-se. 
 
Aposta pels més joves talents
 
D’altra banda, l’AIMS 2012 serà l’any d’apostar pels més joves de l’Acadèmia. Entre d’altres, enguany s’ha confiat la composició de la peça d’obertura de l’AIMS Festival a un joveníssim compositor català, alumne de l’Escola Oriol Martorell d’estudis artístics i exalumne d’AIMS en repetides edicions, Josep Castanyer, de tan sols 15 anys. 
 
Enguany l’AIMS té el suport de totes les entitats públiques rellevants del territori, segons ha volgut destacar el seu director artístic: a més de l’Ajuntament de Solsona, l’ens coorganitzador, també hi col•laboren el Consell Comarcal del Solsonès, el Departament de Cultura, les diputacions de Lleida i Barcelona, l’Institut d’Estudis Ilerdencs i els ajuntaments dels municipis que acolliran actuacions del festival. Així mateix, hi col•labora el bisbat amb allotjament gratuït per a quatre estudiants palestins que han estat becats. 
 
En la seva onzena edició, el projecte musical solsoní “s’internacionalitza una mica més”, tal com ha subratllat Thiemann, amb la participació de quatre alumnes procedents de territoris ocupats de Palestina, que “gairebé mai poden sortir-ne” . Ho faran gràcies a la col•laboració de les fundacions Anna Lindh i Barenboim–Said.
 
 
EQUIP ARTÍSTIC I PROFESSORAT D’AIMS 2012
 
 
SIMONE ZGRAGGEN
Concertino de la Basel Sinfonietta.
Professora de la Hochschule für Musik de Freiburg.
 
SERGEY OSTROVSKY 
Primer concertino de l’Orchestre de la Suisse Romande de Ginebra
Professor de l’Haute École de Musique de Ginebra. 
 
ULRICH KNÖRZER
Viola de l’Orquestra Filharmònica de Berlín 
Professor de la UDK, Universitat de les Arts de Berlin.
 
BARBARA BUNTROCK
Solista
Professora de la Musikhochschule Lübeck.
 
GUSTAV RIVINIUS
Violoncel solista  
Professor de l’Escola Superior de Música de Saarbrücken, Alemanya. 
 
ROEL DIELTIENS
Violoncel•lista creador de l’Ensemble Explorations, Bèlgica 
Professor de violoncel de l’Escola Superior de Música i Teatre de Zurich.
 
PETER THIEMANN
Violoncel solista de l’Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu 
Professor del Conservatori Superior de Música del Liceu, creador i director artístic d’AIMS i professor de la Fundació Barenboim-Said.
 
CHRISTOPH RAHN
Solista de contrabaix de l’OBC 
Professor del Conservatori Superior de Música del Liceu.
 
SEON-HEE MYONG
Pianista solista 
Professora de la Fundació Barenboim-Said.
 
JOHANNES GEFFERT
Catedràtic d’Orgue i Improvisació de l’Escola Superior de Música i Dansa de Colònia, Alemanya.
 
VÍCTOR ESTAPÉ
Compositor
Cap d’estudis i cap del Departament de Composició del
Conservatori Superior de Música del Liceu  
CALENDARI DE CONCERTS AIMS 2012
 
 
Concert Inaugural
Dimecres 8 d’agost / Teatre Comarcal de Solsona / 22h
Seon-hee Myong - piano
Simone Zgraggen i Sergey Ostrovsky - violins
Barbara Buntrock - viola
Peter Thiemann - violoncel
Programa:
Josep CASTANYER
Estrena d’una obra d’un alumne d’AIMS
César FRANCK
Sonata per a violí i piano en La major
Astor PIAZZOLLA
Le Grand Tango per a viola i piano
Edward ELGAR
Quintet per a piano i corda en La menor op.84
Preu: 15€
 
 
AIMS a Solsona
Dijous 9 d’agost / Auditori de la Sala Polivalent / 19.30h
Programa:
Una hora amb els alumnes d’AIMS
Preu: 5€
 
 
Xerrada a Solsona
Divendres 10 d’agost / Auditori de la Sala Polivalent / 13h
Programa:
Xerrada amb Víctor Estapé, professor de Composició, Anàlisi i Història de la Música del Conservatori del Liceu.
Dos aniversaris de la música catalana: Mompou i Montsalvatge.
Preu: 5€
 
 
AIMS a Solsona
Divendres 10 d’agost / Pati gòtic del Consell Comarcal del Solsonès / 19.30 h
Programa:
Una hora amb els alumnes d’AIMS
Preu: 5€
 
 
Xerrada a Solsona
Dissabte 11 d’agost / Auditori de la Sala Polivalent / 13 h
Programa:
Xerrada amb Víctor Estapé, professor de Composició, Anàlisi i Història de la Música del Conservatori del Liceu.
Poesia al piano: alguns pensaments sobre la música d’Albéniz i Granados.
Preu: 5€
 
 
AIMS a Solsona
Dissabte 11 d’agost / Auditori de la Sala Polivalent / 19.30 h
Programa:
Una hora amb els alumnes d’AIMS
Preu: 5€
 
 
AIMS a Cardona
Dissabte 11 d’agost / Col•legiata de Sant Vicenç, Cardona / 22 h
Concert de professors, alumnes solistes i de l’Orquestra de Cambra d’AIMS
Johannes Geffert - director
Roel Dieltiens - violoncel
Programa:
Joh. Seb. BACH
Suite per a violoncel sol núm.1 BWV 1007 en Sol major
Unico Wilhelm van WASSENAER
Concerto “Armonico” núm. 4 en Sol major
Concert amb el solista guanyador del Concurs AIMS 2012
Resta de programa a determinar
Preu: 15€
 
 
AIMS a Solsona
Diumenge 12 d’agost / Catedral de Solsona / 13.30 h
Concert de professors, alumnes i de l’Orquestra de Cambra d’AIMS 2012
Johannes Geffert i Seon-hee Myong - orgue
Programa:
Franz BERWALD
“Festa d’un casament rural”
Antonio VIVALDI
Concert núm.8 per a dos violins en La menor
G.Fr. HÄNDEL
Adagio i Fuga Do major
Unico Wilhelm van WASSENAER
Concerto “Armonico” núm. 4 en Sol major
Preu: gratuït
 
 
AIMS a El Miracle
Diumenge 12 d’agost / Santuari del Miracle, Riner / 19 h
Concert de professors, alumnes solistes i de l’Orquestra de Cambra d’AIMS 2012
Johannes Geffert - orgue i director
Programa:
Llibre d’orgue de Guiseppe GHERARDESCHI, segle XVIII.
Ofertori (Toccata – Fuga – Elevació)
Unico Wilhelm van WASSENAER
Concerto “Armonico” núm. 4 en Sol major
Resta de programa a determinar
Preu: 7€
 
 
AIMS a Solsona
Dilluns 13 d’agost / Teatre Comarcal de Solsona / 22 h
Concert de professors i d’alumnes solistes
Seon-hee Myong - piano
Gustav Rivinius, Roel Dieltiens i Peter Thiemann - violoncels
Programa:
Antonín DVORÁK
Rondó op.94 per a violoncel i piano
Fr. CHOPIN
Sonata per a violoncel i piano op.65 en Sol menor
David POPPER
Requiem per a violoncels i piano op.66
Resta de programa a determinar
Preu: 7€
 
 
AIMS a Sant Llorenç
Dimarts 14 d’agost / Església de Sant Llorenç de Morunys / 22 h
Concert de pofessors
Johannes Geffert - orgue
Programa:
L’art de la improvisació
Johannes Geffert – mestre de l’art de la improvisació –
ofereix un recital d’orgue tot improvisant un recorregut
per la història de la música. Una lliçó de música i
història ineludible!
Preu: 15€
 
 
AIMS a Olius
Dimecres 15 d’agost / Església Sant Esteve d’Olius / 22 h
Concert d’alumnes solistes i de l’Orquestra de Cambra d’AIMS 2012
Johannes Geffert - director
Programa:
Carl STAMITZ
Quartet per a orquestra op. 14,1 en Do major
Concert amb el solista guanyador del Concurs AIMS 2012
Resta de programa a determinar
Preu: 7€
 
 
AIMS a Lleida
Dijous 16 d’agost / Institut d’Estudis Ilerdencs / 20 h
Concert d’alumnes solistes i de l’Orquestra de Cambra d’AIMS 2012
Sergey Ostrovsky - concertino/director
Programa:
Edward ELGAR
Serenata per a orquestra de corda op.20 en Mi menor
Resta de programa a determinar
Preu: gratuït
 
 
AIMS a Sant Llorenç
Divendres 17 d’agost / Església de Sant Llorenç de Morunys / 22 h
Concert de professors
Simone Zgraggen i Sergey Ostrovsky - violins
Ulrich Knörzer i Barbara Buntrock - violes
Gustav Rivinius, Roel Dieltiens i Peter Thiemann - violoncels
i alumnes d’AIMS
Programa:
Luigi BOCCHERINI
Quintet per a corda op.46 núm.4 en Sol menor
Johan HALVORSEN
Passacaglia per a violí i viola sobre un tema de Händel
Niels W.GADE
Octet per a cordes op.17 en Do major
Preu: 15€
 
 
AIMS a Mollerussa
Dissabte 18 d’agost / Teatre de l’Amistat, Mollerussa / 22 h
Concert de professors, d’alumnes solistes i de l’Orquestra de Cambra d’AIMS 2012
Sergey Ostrovsky - concertino/director
Johannes Geffert - director
Seon-hee Myong - piano
Programa:
Ernest CHAUSSON
Concert per a piano, violí i quartet de corda op. 21 en
Re major
Edward ELGAR
Serenata per a orquestra de cordes op.20 en Mi menor
Concert amb el solista guanyador del Concurs AIMS 2012
Preu: 15€
 
 
AIMS a SOLSONA
Diumenge 19 d’agost / Auditori de la Sala Polivalent / 12.30 h
Programa:
Una hora amb els alumnes d’AIMS
Preu: 5€
 
 
Concert de cloenda
Diumenge 19 d’agost / Teatre Comarcal de Solsona / 22 h
Concert d’alumnes solistes i de l’Orquestra de Cambra d’AIMS 2012
Sergey Ostrovsky - concertino/director
Johannes Geffert - director
Programa:
Carl STAMITZ
Quartet per a orquestra op. 14,1 en Do major
Actuacions solistes dels alumnes més destacats
d’AIMS 2012
Concert amb el solista guanyador del Concurs AIMS 2012
Edward ELGAR
Serenata per a orquestra de cordes op.20 en Mi menor
Preu: 15€
 
 
AIMS al carrer
Del dilluns 13 al dijous 16 d’agost / Placeta de la Catedral de Solsona / 19 h
Preu: gratuït
 
 
AIMS social
Dies 11, 13, 14, 15 i 17 d’agost (3 concerts a Solsona, 1 a Mollerussa, 1 a Sant Llorenç) / 18 h