Els responsables d’AIMS, Espurnes Barroques, Itinera i FeMAP defensen el dret de la població rural a gaudir de la cultura

A la taula rodona sobre “La importància de la cultura als micropobles”

Publicat el 08 de juliol de 2024 a les 21:06
Actualitzat el 09 de juliol de 2024 a les 18:33

“Crear activitat cultural de qualitat als municipis, àdhuc als més petits, i promoure que hi vagin visitants i coneguin aquests municipis” són els objectius principals dels festivals musicals, segons ha afirmat Josep Maria Dutren, director del Festival de Música Antiga dels Pirineus (FeMAP), en el decurs de la taula rodona celebrada diumenge a la Casa Gran del Santuari del Miracle, al municipi de Riner (el Solsonès). El reequilibri territorial, la dinamització dels micropobles i de l’àmbit rural en general, la posada en valor del patrimoni natural i monumental o l’impuls al talent local són alguns dels objectius dels programes culturals de qualitat que es desenvolupen al territori.

Sota el títol “La importància de la cultura als micropobles”, la taula rodona ha aplegat els responsables dels festivals Itinera, AIMS, Espurnes Barroques i FeMAP, els quals ofereixen entre abril i novembre d’enguany un total de 367 concerts, 114 dels quals a les comarques de Lleida. Aquests concerts abasten estils molts diversos, com ara música clàssica, jazz, blues, soul, gòspel, músiques del món i música tradicional, popular i d'arrel catalana, sarda i flamenca, entre altres.

  • Parlant del FeMAP, Dutren va afirmar també que la filosofia del festival és aglutinar els esforços dels petits municipis del Pirineu en una sola proposta potent i de qualitat, ja que anteriorment s’organitzaven petits concerts modestos que no transcendien”. Dutren ha afirmat també que, a més de facilitar que la gent del municipi pugui gaudir de músics de nivell, un dels atractius del cicle és complementar els concerts amb activitats gratuïtes, en aquest cas amb la degustació de productes de proximitat (els anomenats “Concerts amb gust”). El director del FeMAP ha parlat de l’èxit que té el festival, que de 18 concerts en 10 municipis, l’any 2011, ha passat enguany a 54 concerts en 48 municipis.
  • Peter Thiemann, director del festival AIMS, ha explicat que va arribar al Solsonès fa 23 anys i “comprovant l’escassa qualitat dels concerts que es feien als micropobles, vaig pensar que els pagesos no es mereixien això”. Va ser aleshores quan va decidir crear l’Acadèmia Internacional de Música de Solsona, de la qual n’és director. Els músics del centre, que acull més de 100 alumnes de 22 països diferents, són precisament els que protagonitzen els concerts del festival. 
  • Sara Marata, directora d’Itinera, ha incidit en dos dels objectius d’aquests cicles. “El meu pare, amant del jazz i de la música clàssica, va promoure aquest festival perquè va considerar que la música era massa elitista i que era necessari atansar la cultura musical als micropobles, i també perquè calia buscar el talent local, sobretot entre els joves, en l’àmbit rural”.
  • De la seva banda Mònica Sala, directora adjunta d’Espurnes Barroques, ha posat+èmfasi en el binomi música-patrimoni artístic. Sala explicat que aquest festival té com a marc “el fantàstic patrimoni barroc que hi ha en el triangle geogràfic format pel Santuari del Miracle, Cervera i Manresa” i ha afegit que “els petits pobles es moren de ganes d’acollir concerts d’aquest tipus i a més donen tot tipus de facilitats per celebrar-los”.
  • Pep Vives, director general de Creació, Acció Territorial i Biblioteques, ha dit que “un cop consolidats els drets socials, d’educació i de la salut, la Generalitat treballa ara per posar al mateix nivell els drets culturals” i que ho fa amb una visió descentralitzadora del territori, “amb un plantejament en xarxa més que no pas radial des de Barcelona”. Igualment, Vives ha defensat els “maridatges culturals” com poden ser els de concerts musicals combinats amb visites al patrimoni o amb degustacions gastronòmiques, “ja que un visitant atret per una tema específic, com el menjar, pot acabar gaudint d’un altre àmbit, com la música”.
  • Mario Urrea, alcalde de Torrebesses i representant de l’Associació de Micropobles, ha recordat que aquesta entitat, “nascuda de la voluntat de donar a conèixer la necessitat dels micropobles i de treballar perquè els seus habitants tinguin les mateixes oportunitats que els de les grans ciutats”, defensa la cultura com un factor de reequilibri territorial, ja que “a més de temes bàsics com l’habitatge o l’activitat econòmica, la gent necessita serveis, i la cultura és un servei molt important”.

Joan Solà, alcalde de Riner i president de l’Associació de Micropobles de Catalunya, i Josep Maria Borés, director de la revista Celsona, van presentar i moderar l’acte, respectivament. La iniciativa ha estat organitzada per l’Associació de Micropobles de Catalunya i l’Ajuntament de Riner,

L’acte va anar precedit d’una visita guiada al conjunt del Santuari del Miracle, i va donar pas al concert d’Hirundo Maris i Noctes Cor de Cambra “El Cant de la Sibil·la i la Balada del Somni. Cants místics entre el visible i l’invisible”, celebrat a l’església del santuari en el marc del Festival de Música Antiga dels Pirineus