
El número 37 del carrer de Sant Llorenç de Solsona ja torna a lluir i es converteix en un nou pol turístic de la ciutat. La imatgeria del Corpus i la Festa Major ha reestrenat aquest migdia l’anomenat Quarto dels Gegants, datat del 1710, després de les obres de condicionament i museïtzació. Per primera vegada, la ciutat es dota d’un espai que li permet divulgar la seva festa patrimonial d’interès nacional qualsevol dia de l’any.
Després de la interpretació del Ball dels Nans per part de la Cobla Juvenil Cituat de Solsona i dels parlaments, l’alcalde, David Rodríguez; el president de la Confraria de la Mare de Déu del Claustre, mossèn Josep Torres; el macip major de l’Agrupació de Geganters, Joan Boix; el director del Centre de Promoció de la Cultura Popular i Tradicional Catalana, Lluís Puig, i la directora dels Serveis Territorials de Cultura a la Catalunya Central, M. Àngels Blasco, han estat els encarregats d’obrir simbòlicament la porta d’aquest equipament amb la clau que mossèn Torres –la Confraria és titular de l’immoble– s’ha tret de la butxaca.
A continuació, la més menuda que participa a la festa, Laura Ribó, actual protagonista de la catitomba del ball de bastons, i Ignasi Vila, el trabucaire més veterà, amb els seus vestits corresponents, han col•locat els rams a les gegantes jove i vella, mentre l’Orquestra Patinfanjàs interpretava des de l’exterior el pasdoble del Gegant Vell. Aquest gest venia a dir que el Quarto, igual que la festa, la fa el poble, des del més petit fins al més gran i sense distincions de cap tipus.
“El nucli antic s’enriqueix a partir d’avui amb un reclam turístic i un pol d’atracció de la ciutadania cap al centre. Per això es va incloure aquest projecte al Pla de barris” , ha dit l’alcalde en el seu parlament, que ha posat en relleu la bona entesa entre l’Ajuntament, la Confraria de la Mare de Déu del Claustre i l’Agrupació de Geganters, per fer-ho possible. “Tots, amants de la Festa Major i del Corpus, i també del Carnaval, ens n’hem d’alegrar moltíssim, igual com ho celebrarem quan tinguem també la fórmula per exposar els cosins esbojarrats” , ha expressat Rodríguez. “Perquè no té cap sentit l’antagonisme que alguns s’entesten a veure entre les dues famílies de gegants” , ha reblat fent al•lusió al debat present entre alguns sectors.
La política turística de l’Ajuntament, tal com es recull en el Pla director turístic, va en la línia de potenciar la visualització de la manifestació gegantera de totes les festes. “Ara hem aconseguit una primera fita, perquè s’han reunit les condicions necessàries per fer-la possible tenint molt present la situació econòmica que ens lliga gairebé de peus i mans”, ha afegit l’alcalde. “Serà desitjable que, en el moment que sigui possible, algun dia també puguem tenir un espai equiparable per als gegants del Carnaval”.
De fet, el condicionament d’un equipament que permetés conservar i alhora exposar la manifestació gegantera feia uns vint anys que estava damunt la taula. “Però finalment s’ha fet realitat” , ha expressat Joan Boix. I s’ha consolidat gràcies a “l’aportació col•lectiva de molts ciutadans” , a banda de les institucions i entitats. El macip major ha agraït especialment la dedicació que hi han abocat dels geganters Jaume Cuadrench, autor del projecte, Carles Freixes i Pere Cuadrench, per la seva “constància, eficàcia i encert” . Així mateix, ha destacat “les peces històriques que Manel Casserras ha conservat i que esdevenen un dels principals al•licients del Quarto”.
Mossèn Torres també ha expressat la seva satisfacció per l’equipament inaugurat i ha fet una crida als responsables municipals i la ciutadania en general a mantenir l’origen cristià de les festes que van engendrar els improperis, el Corpus i la Festa Major.
‘Explicar la festa a la resta del món’
Lluís Puig ha remarcat el vessant divulgatiu d’aquest espai, que ha qualificat com “un museu de la cultura tradicional” , i ha subratllat el fet que “des d’ara Solsona té una oportunitat única per explicar la seva festa a la resta del món i transmetre-la de generació en generació”.
Tots els curiosos que vulguin conèixer el Quarto poden fer-ho en la jornada de portes obertes, avui de quatre a vuit del vespre, si bé des del carrer també es poden veure els inquilins del local. A partir del juliol, aquesta serà una parada de diverses rutes guiades pel nucli antic.

