Amb l'any nou s'incrementen diverses tarifes i s'encareixen la majoria dels rebuts. Aquest primer trimestre de l'any, en destaquen els increments del preu de la llum, el gas i el transport públic, que en el cas del bitllet senzill de metro pujarà més d'un 7%. El rebut que més pujarà serà el de la llum, s'encarirà durant el primer trimestre del 2014 un 2,3%, un valor molt per sobre de la taxa anual d'inflació, que, segons els analistes, es tancarà per damunt del 0,5%. L'aigua, a Barcelona i la seva àrea metropolitana augmentarà un 5%, valor al qual s'haurà d'afegir -quan s'aprovin els pressupostos de la Generalitat, ara impugnats pel PP- un 2% d'increment del cànon de l'aigua.
Mentre encara cueja l'enfrontament entre el ministre d'Indústria i Energia i les elèctriques per trobar un nou sistema tarifari per a la llum, el govern espanyol ha aprovat un decret transitori amb vigència per a tot el primer trimestre on s'inclou un increment del preu de la part liberalitzada de la factura de la llum de l'1,4% i del 0,9% en la part regulada, cosa que suposa un augment del 2,3% en el total de la factura elèctrica. Això mentre el govern de Rajoy treballa en la regulació d'una nova subhasta que es posarà en marxa per fixar el preu de la factura de la llum a partir del segon trimestre.
L'aigua un 5% més cara a Barcelona i l'àrea metropolitana
Pel que fa a l'aigua, a Barcelona i la seva àrea metropolitana, augmentarà un 5%, valor al qual s'haurà d'afegir - quan s'aprovin els pressupostos de la Generalitat, ara impugnats pel PP-, un 2% d'increment del cànon de l'aigua.
També puja el gas, de mitjana incrementarà un 0,2% si es té contractat només per a aigua calenta i baixa un 0,1% si, a més a més, es fa servir per a calefacció. Pel què fa el preu de la bombona de butà es manté en els 17,5 euros.
El transport públic de Barcelona més car
Pel què fa a transports, a Renfe Rodalies i mitjana distància els bitllets pugen gairebé un 2%. A la zona de Barcelona, metro, autobús i Ferrocarrils també incrementen. La targeta T-10 puja un 5,1% i a partir de l'1 de gener costarà 10,30 euros mentre que el bitllet senzill s'incrementa un 7,5% i passarà a costar 2,15 euros. Així mateix, també s'apuja un 8,4% la T-50/30 i costarà 42,50 euros mentre que es mantenen els preus de la T-Mes, T-trimestre i T-Jove. L'increment mitjà de les tarifes de transport públic per a l'àrea de Barcelona és del 3,5%.
El preu de la T-Mes continuarà essent de 52,75 euros a la zona 1, la T-Trimestre, de 142 euros, i la T-Jove, de 105 euros. La T-70/30 costarà 59,50 i la T-Dia, 7,60 euros. D'altra banda, el Consell d'Administració de l'ATM ha aprovat també la revisió tarifària dels títols propis de Rodalies. El bitllet senzill costarà 2,15 euros a la zona 1 i fins a 6,15 euros a la zona 6. El bonotren valdrà 8,95 per una zona i 42,85 euros per 6 zones i l'abonament mensual costarà 33,70 euros a una zona i fins a 328,50 euros per 6 zones.
Al Camp de Tarragona la T-10 costarà un 5,2% més
Al Camp de Tarragona el títol de transport públic que més puja de preu és la targeta T-10 d'una zona, que passa de costar 11,40 euros a costar-ne 12 (un 5,2% més). El preu del bitllet senzill serà de 2 euros si és d'una zona, de 2,80 si és de dues zones i de 3,75 euros si és de tres zones. Els preus de la T-Mes resten invariables, pel que seguiran costant 45,70, 71,70 i 96,85 euros respectivament. La T-50/30 sí varia el preu, un 3,5% en el cas de la d'una zona (de 31,40 euros a 32,50), un 3,4% en el cas de la de dues zones (de 57,80 euros a 59,80) i un 3,5% en el cas de la de tres (de 81,20 euros a 84,05). Pel que fa a la T-10/30, la d'una zona passarà a costar 9,75 euros a partir de l'1 de gener del 2014, un 4,8% més que ara. La de dues zones pujarà a 19,50 (un 5,1% més) i la de tres zones a 84,05 euros (un 4,9% més).
Finalment, les T-10 de dues zones i de tres zones pugen totes dues un 5%. La primera passarà de 22,60 euros a 23,75, mentre que la segona passarà de 32,50 euros a 34,15.
A Ponent la T-10 incrementa un 3,16%
A la demarcació de Lleida la T-10 pujarà un 3,16% i costarà 9,80 euros, mentre que el bitllet senzill s'encareix un 2,94% i valdrà 1,75 euros per a la zona 1. La T-10/30 augmentarà un 4% fins als 7,80 euros, la T-50/30 s'apuja un 2,75% i costarà 29,90 euros i la T-Mes és l'únic títol que es manté, amb el preu de 39,40 euros. Així, l'increment aprovat de la tarifa mitjana ponderada per al conjunt del sistema de títols integrats més els títols propis dels operadors, principalment el bitllet senzill, i els títols socials és del 3,5%.
A la demarcació de Girona la T50/30 puja més d'un 8'3%
A l'àrea de Girona la T50/30 d'una zona passa de 31,20 euros a 33,80, un 8,3% més. Pel que fa als títols més utilitzats, el bitllet senzill manté els preus del 2013 si són d'una o de tres zones, però puja un 1,9% (de 2,55 a 2,60 euros) en el cas del bitllet de dues zones. La T10 puja en els tres casos. La d'una zona passa de 9,25 euros a 9,50, un 0,5% més. La de dues zones passa de 20,30 euros a 21, un 3,45% més. I la de tres zones passa de 28,50 euros a 29,50, un 3,5% més.La T-mes és l'únic títol que no experimenta cap canvi respecte de les tarifes vigents, i manté preus tant en el cas dels bitllets d'una zona, com en els de dues, com en els de tres.
Els peatges estatals pugen un 2%
Els peatges de les autopistes AP-7 i AP-2, de titularitat estatal, pugen de mitjana gairebé un 2%, mentre que a les de la Generalitat els preus queden pràcticament congelats. La mitjana d'increment que acumularan la xarxa d'autopistes catalanes serà del 0,01%.
La C-32 més barata amb Teletac
Les bones notícies són per als usuaris amb Teletac de la C-32, també concessió del govern. Les noves tarifes a l'autopista C-32 al Maresme i al Garraf i que inclouen bonificacions entre el 10% i el 30%. Els descomptes a la C-32 Garraf són del 30% del peatge al tram Castelldefels - Sitges (barrera de Vallcarca) i del 26,5% del peatge al tram Sitges - el Vendrell. Al Maresme, hi haurà una reducció del 10% del peatge del Maresme Sud, entre Montgat i Mataró. Les reduccions del peatge s'aplicaran als vehicles lleugers amb Via-T, de dilluns a divendres laborables. Al llarg del 2014 també s'implantarà el sistema de pagament segons recorregut, amb rebaixes del preu del peatge que poden arribar al 80%. Aquest sistema s'implantarà al tram Mataró-Palafolls (fins a la GI-600) i al tram Sitges - el Vendrell. Com a novetat, el Govern ha arribat a un acord amb les concessionàries per tal que la quota d'alta del dispositiu Via-T sigui gratuïta per als usuaris habituals i independentment del lloc de residència. En aquest sentit, Invicat i Aucat facilitaran l'adquisició de 40.000 dispositius Via-T.
El túnel del Cadí gratuït pels residents
Aquest dimecres també entren en vigor les noves condicions per acollir-se al descompte del 100% del preu del peatge al túnel del Cadí. Se'n beneficiaran els residents al Berguedà, la Cerdanya i l'Alt Urgell. A partir d'ara, s'amplia d'una a tres any el termini per renovar la documentació, se simplifiquen els tràmits per obtenir-ho -sobretot per a pensionistes i estudiants- i s'hi inclouen nous col·lectius beneficiaris com per exemple mestresses de casa o vidus, segons detalla el Departament de Territori i Sostenibilitat. El Govern calcula que hi ha 16.000 residents actius que fan servir aquest descompte. Les bonificacions al 100% per als fincats en aquestes tres comarques s'apliquen des de 1999.