Cau un 25% la facturació de les agències de viatge lleidatanes des de principis d'any

El producte que més han venut aquest estiu han estat els creuers, amb preus entre un 30 i un 50% inferiors a l'any passat

Publicat el 13 de setembre de 2012 a les 17:05
Imatge d'un creuer al port de Palamós. Foto: (Arxiu) Lourdes Casademont ACN

MIRET, SALVADOR-Lleida (ACN).- La facturació de les agències de viatge lleidatanes ha caigut prop d'un 25% des de principis d'any respecte el passat en bona part per la davallada de la contractació, entre un 10 i un 12% inferior, i perquè la gent ha optat per productes turístics més barats per anar de vacances aquest estiu, segons Iltrida Viatges, principal agència de la demarcació de Lleida. A més, les agències de viatge han vist caure el marge operacional que es queden per comercialitzar aquests productes davant un allau d'ofertes. El producte més venut han estat els creuers ja que han baixat entre un 30 i un 50% els preus respecte l'any passat. Tot i un lleuger descens, la platja també s'ha mantingut com a destí dels lleidatans.
 
El director general d'Iltrida Viatges, Celestí Roca, assegura que la seva empresa i el sector turístic no són aliens al context econòmic estatal, "marcat per una forta davallada del consum, ja sigui per por o per necessitat" . Així, les agències de viatge de les comarques de Lleida han vist caure un 25% la seva facturació entre gener i agost, respecte el mateix període de l'any passat. 
 
Roca culpa d'aquesta baixada a la caiguda de les reserves i de clients, entre un 10 i un 12%, i al fet que els productes que s'han venut han estat més barats que en anys anteriors. "Si abans un es gastava 100 ara es gasta 90" , assegura Roca. Durant els mesos de maig, juny, juliol i agost Iltrida Viatges va fer unes 6.200 operacions o reserves, tot i que cal tenir en compte que aquestes poden ser per una o per un grup de persones. La despesa mitjana per reserva va ser d'uns 720 euros.     
 
A més, les agències han vist com s'han reduït els marges operacionals que es queden per comercialitzar productes turístics ."En una situació contínua d'ofertes de línies aèries, de companyies de creuers, de paquets i circuïts turístics ha fet que tothom hagi hagut d'ajustar marge i això ha afectat als marges de les agencies que venen aquests productes", explica Roca. 
 
El producte més venut i que s'ha mantingut, fins i tot superant lleugerament les vendes de l'any passat, han estat els creuers, amb preus entre un 30 i un 50% inferiors a l'any passat. Mentre ara fa un any una setmana a pensió complerta en una creuer podia costar entre 900 i 1.000 euros, enguany el mateix producte s'ha pogut trobar per uns 400 euros, segons Roca, qui explica que "els creuers a Barcelona hi són i no els poden parar pel que costa i, per tant, els han d'omplir a qualsevol preu" . Tot i això, lamenta que aquesta important caiguda del preu d'aquest producte també ha fet caure el marge operacional de les agències per comercialitzar-lo. 
 
L'estada a la platja també ha estat una de les opcions més contractades a les agències de viatge lleidatanes, amb xifres similars però una mica per sota de l'estiu passat. El mateix ha passat amb "grans destins" com ara Nova York o Àsia. En canvi, les estades al Carib han caigut "molt", també per una reducció de l'oferta. També han punxat països com Egipte o Jordània, que s'han vist afectats per la 'Primavera àrab'. Per contra, Tunísia ha recuperat una mica la pèrdua de l'any passat "perquè és un país que no ha sofert problemes". 
 
Imatge de la platja de Salou Foto: (Arxiu) Marc Cervelló- ACN