
Foto de família entre els signants del conveni, els representants dels municipis i de l'activitat empresarial de la zona
El departament d’Empresa i Ocupació, a través de la Direcció General d’Energia, Mines i Seguretat Industrial, ha impulsat un acord entre les companyies Elèctrica de Guixés i Endesa per millorar el subministrament elèctric del nord de la comarca del Solsonès. Aquest acord permetrà incrementar la qualitat del subministrament elèctric als municipis de Sant Llorenç de Morunys, Navès, Guixés, Clariana de Cardener, Odèn i la Coma i la Pedra, i de dues de les seves principals activitats econòmiques: l’empresa Knauf i l’estació d’esquí de Port del Compte.
Â
En l’actualitat, el subministrament elèctric de la Vall de Lord depèn fonamentalment de la línia de 25 kV procedent de la subestació de Cercs. L’acord preveu diferents actuacions per reestructurar la xarxa, com a ara l’enllaç entre diferents infraestructures de les dues operadores o l’intercanvi d’actius, de manera que quedi més mallada i l’alimentació elèctrica de la zona procedeixi de tres subestacions: Cercs, Cardona i Oliana.
Â

Moment de la signatura del conveni. D'esquerra a dreta: el cap d'operacions d'Endesa, Antonio Jerez; la directora general d'Endesa a Catalunya, Isabel Buesa; el director general d'Energia, Mines i Seguretat Industrial, Pere Palacín; el gerent d'Elèctrica de Guixés, Josep Garcia, i el sudirector general d'Energia, Francesc Sabio
La nova configuració de la xarxa la fa més robusta i operable en cas d’incidència. Així, per exemple, en cas d’interrupció en el subministrament, per avaria intempestiva, s’ha redactat un pla de contingència que preveu l’operativitat de totes dues companyies i que permetrà la recuperació del servei de forma més àgil i ràpida, fins i tot en menys de 3 minuts, gràcies també als nous automatismes i telecomandaments. D’aquesta manera, es corregeixen les dificultats per a la reposició del servei causats fins al dia d’avui per la longitud de la línia i les condicions meteorològiques de la zona, i es minimitzen els efectes de les incidències sobre tots els usuaris.
Â
Aquesta actuació s’inclou en l’estratègia del Govern per a la millora de la qualitat del subministrament elèctric, que ha fet possible, entre d’altres paràmetres, una disponibilitat del sistema superior al 98 per cent i un temps global d’interrupció del subministrament inferior a una hora a l’any, que fa una dècada era de sis hores.
Â