
Aquest dissabte, 23 de març, ha tingut lloc a la Sala d'Actes del casal de Cultura un debat sobre les grans superfícies i el model comercial que hauria de tenir Solsona.
Organitzat per la CUP, no ha pogut ser el debat que s'esperava, ja que l'ajuntament de Solsona, una de les parts convidades, ha excusat l'assistència. Al final només ha estat una conversa entre l'Esther Vivas, especialista en agricultura i alimentació i autora del llibre "Supermercats, no gràcies", i el president de la Unió de Botiguers i Comerciants de Solsona, Josep Pelegrina. Tots dos, i la quinzena d'assistents a l'acte, han aportat el seu granet de sorra al voltant d'un tema d'actualitat a Solsona amb motiu de la notícia d'una futura obertura d'un Mercadona.
Pelegrina va explicar als assistents que venia a defensar el model de comerç que "creiem que fa falta a Solsona" . Afegí que des de fa anys "defensem un equilibri dins el comerç. Pensem que en l'equilibri tots som bons, però el problema el tenim quan les institucions públiques es decanten molt a favor d'un tipus de comerç".
Pelegrina va subratllar que el petit comerç és molt més que la compra i la venda entre dos particulars, que "fem una tasca social vital pels barris, les petites empreses i el turisme" , i respecte a la futura implantació d'un Mercadona a Solsona, afegeix que a Solsona, amb 9.000 habitants i 8 supermercats, "l'oferta ja és suficient" , i la nova superfície que es vol crear "no aporta res de nou i no solucionarà el problema de l'atur, i de la manera que s'està muntant, dinamitarà el casc antic".

Pelegrina va advertir que incorporar aquesta nova superfície a Solsona, en una zona on a més s'haurà de modificar el POUM, "implica polaritzar el comerç fora del nucli antic alhora que es fa desaparèixer de dins d'aquest nucli antic" . El president de la UBIC va lamentar que "a dia d'avui, el nucli antic, més que un atractiu pel comerç, és un problema", i que tot el SolsonaCO, tot el treball fet els darrers anys de rehabilitació comercial, "l'estem anul·lant" , i rebla que "ningú apostarà per muntar el seu negoci al nucli antic".
El president de la UBIC va explicar que saben que l'Ajuntament ja té decidit un cop s'aprovi la modificació del POUM, donar llum verd a aquesta nova superfície. A partir d'aquí , "la feina més important que tenim és potenciar al màxim, donar a conèixer i engegar campanyes de suport i de sensibilització a favor del petit comerç, campanyes en positiu". Ha recalcat a més, per acabar, que "som un comerç implicat amb les entitats", i que el lema del petit comerç solsoní serà "No més superfícies".

Tot seguit, Esther Vivas ha donat alguns apunts sobre el que són les grans superfícies i més en concret Mercadona, que va definir com a sinònim de poder i d'imperi econòmic, ja que el seu president, Juan Roig, és la segona fortuna de l'estat espanyol.
Vivas va alertar que les grans superfícies fomenten un model de distribució negatiu per als petits productors i de precarització dels drets dels treballadors, i tot i que Mercadona "es preocupa molt per la seva imatge, hi ha contradiccions entre el que diu i el que fa".
Vivas també ha advertit que l'obertura d'una gran superfície obliga als petits comerços més propers a tancar ja que no poden competir en preus, i que "l'objectiu de Mercadona és acabar amb el petit comerç dels voltants".
Per aquest motiu, Vivas ha aportat dades de que el petit comerç avui a casa nostra està en procès d'extinció.
L'acte ha finalitzat amb diverses intervencions i aportacions dels assistents, que han donat el seu punt de vista sobre la qüestió.
