
Per superar la crisi i capgirar el curs socioeconòmic de la ciutat, Solsona es proposa dinamitzar el teixit empresarial i la ciutadania; fomentar la competitivitat i la innovació, consensuar els models econòmics que cal potenciar i afavorir la cooperació publicoprivada i supramunicipal a partir d’un procés participatiu. Aquestes són les mires del projecte Solsona Co, que s’enceta aquest mes d’abril i que desembocarà el desembre en el document final del Pla director de promoció econòmica. L’Ajuntament va presentar-lo dissabte al vespre davant dels principals agents econòmics de la comarca.
“Avui donem el primer pas decidit per sortir de la crisi a Solsona i la seva àrea d’influència” , va expressar l’alcalde, David Rodríguez, davant d’un auditori que va omplir la sala cultural de l’Ajuntament. El procés participatiu del projecte Solsona Co “ja és, per ell mateix, el primer pas per sortir-nos-en” , va manifestar l’alcalde, que va apel•lar a la confiança: “Hem d’aprofitar l’elaboració del Pla director de promoció econòmica per creure’ns a nosaltres mateixos i en la nostra capacitat de redreçar la situació treballant conjuntament” . Va destacar que la confiança, tant del consumidor com de l’empresari, és un indicador econòmic de primer nivell.
Dissabte van participar en la presentació d’aquesta iniciativa, a més de l’alcalde, el regidor de Promoció Econòmica i impulsor de la iniciativa, Lluís-Xavier Gonzàlez; la directora dels Serveis Territorials del Departament d’Empresa i Ocupació a la Catalunya Central, Bàrbara Minoves, i la directora del Centre de Desenvolupament Rural Integrat de Catalunya (Cedricat), Imma Pallarès. L’acte també va consistir en una conferència sobre la situació econòmica del país a càrrec de Manel Manchón, cap d’Economia del diari Ara.
La ciutat actual i del 2022
Definir i construir la Solsona del 2022 a curt i mitjà termini a través d’accions que puguin començar-se a implementar amb caràcter immediat. Aquest és el propòsit del pla de treball que va desgranar Imma Pallarès en representació de l’equip tècnic que elabora el projecte per encàrrec de l’Ajuntament, que té el suport econòmic i tècnic del Servei d’Ocupació de Catalunya.
Per fer-ho, la participació es considera un element consubstancial, tal com va posar en relleu el regidor Lluís-Xavier Gonzàlez. “Aquest no és el Pla director de l’Ajuntament per a l’Ajuntament, sinó de Solsona per a Solsona” , va asseverar. El regidor va afirmar que el consistori no pot crear llocs de treball, però sí “posar les eines per ajudar el sector privat a crear ocupació”. “Tots hem de treballar en aquest sentit” , va destacar. Per aquest motiu, es va mostrar orgullós que s’hagin implicat en el projecte institucions com el Consell Comarcal del Solsonès i entitats com Empresaris per al Solsonès, UBIC de Solsona i Gremi d’Hostaleria del Solsonès, entre d’altres.
Jornades de treball sectorials
A la taula de treball, que començarà a reunir-se aquesta setmana, hi ha representades les entitats i institucions més rellevants del territori. Aquest serà un primer espai de participació. Paral•lelament, es realitzaran jornades de treball sectorials per a quatre grups temàtics, estructurats en comerç i turisme, sòl industrial i empreses, territori i formació. Al maig se’n farà una primera sessió, per definir línies estratègiques, objectius i programes, i a l’octubre, una darrera per concretar projectes i activitats. Coordinarà i dinamitzarà aquestes activitats Josep Lluís Sànchez, expert en innovació i emprenedoria.
Joves i població en general
També hi tenen un rol important els joves. En aquest sentit, el programa inclou una jornada de presentació i treball amb els centres de secundària de al ciutat. Així mateix, s’organitzarà una sessió a Barcelona amb persones nascudes a Solsona que resideixen a la capital catalana i una altra a Solsona amb ciutadans de fora que s’han traslladat a viure aquí. No obstant això, tots els col•lectius tenen cabuda en el projecte Solsona Co: persones ocupades i a l’atur, treballadors de feines de la llar, jubilats i associacions. De fet, el procés participatiu convocarà el conjunt de la població a un taller de generació d’idees i creativitat.
Un parlament virtual
La participació ciutadana també es fomentarà a través de la Xarxa. Així, per mitjà del web www.solsonaco.ca http://www.solsonaco.cat t, a banda d’estar al corrent de les notícies i l’agenda i descarregar-se documents, els solsonins i solsonines poden dir-hi la seva amb diferents canals. Properament s’hi activarà una plataforma de democràcia directa, anomenada WeDecide, que s’autodefineix com a parlament virtual, ja que tothom podrà respondre a preguntes i votar en la presa de decisions.
El procés d’elaboració del Pla director de promoció econòmica de Solsona inclou també la realització d’enquestes en matèria de comerç i turisme per conèixer els hàbits de compra dels consumidors de la ciutat i l’opinió que es forma el visitant sobre la ciutat i el territori.
Un cicle de xerrades complementarà el pla de treball. Entre altres temes, es tractarà la internacionalització de l’economia, les noves formes de finançament a les empreses, iniciatives innovadores en dinamització comercial i la creació de marca i qualitat en producció agroalimentària.
“De les diferents accions del Pla es pot veure la ferma voluntat de l’Ajuntament d’implicar-hi la societat civil” , va expressar Bàrbara Minoves dissabte al vespre. Ella en va remarcar el caràcter publicoprivat i supramunicipal, més enllà dels confins locals. En aquest mateix sentit, l’alcalde va dir que el projecte “depassa de llarg l’àmbit geogràfic administratiu” i es va referir a Solsona i la seva àrea d’influència.
El document final del Pla director de promoció econòmica es preveu tenir enllestit a final d’any i començar-ne el desplegament a partir d’un pla de treball a partir del 2013.
Per a Manel Manchón, “en temps convulsos, el territori necessita projectes com aquest de Solsona” . El cap d’Economia de l’Ara, que va parlar de la situació econòmica del país a partir d’un context macroeconòmic complicat, va assenyalar com a principal escull de l’economia catalana el fet que “la iniciativa i el capital no estan connectats, els crèdits segueixen sense arribar a empreses i famílies” . Però “Catalunya té la solució per sortir de la crisi si es donen les possibilitats perquè flueixi el crèdit: cal canviar de xip tant des de les pimes com de les grans empreses i exportar” .
Manchón va esmentar com a exemple d’iniciativa similar a la que s’engega a Solsona la que va impulsar l’Ajuntament barceloní des de Barcelona Activa i a partir de la qual el consistori ha presentat una trentena de mesures per crear ocupació i afavorir el desenvolupament empresarial.
