El Solsonès inicia el curs amb menys alumnes, més necessitats especials i una segregació «més equilibrada»

La directora dels Serveis Territorials a la Catalunya Central, Gemma Boix, assegura que, a diferència del que diuen alguns centres, les hores de vetlladors no han disminuït, sinó que "s'han redistribuït"

Publicat el 07 de setembre de 2023 a les 08:15
Tret de sortida al curs escolar 2023-2024. Un curs que, segons ha assenyalat la directora dels Serveis Territorials (SSTT) d'Educació a la Catalunya Central, Gemma Boix, es presenta "més tranquil" que els anteriors: "Entre la pandèmia i la polèmica de l'any passat per la jornada intensiva de setembre, enguany la percepció és que tot plegat comença més calmat", ha explicat en una roda de premsa que ha tingut lloc aquest matí de dimecres a l'escola La Serreta de Santpedor, en què també hi ha estat present la delegada del govern a la Catalunya Central, Montserrat Barniol

Al llarg de l'hora i mitja que ha durat la compareixença (els mitjans teníem moltes preguntes), Boix ha recalcat que amb l'inici d'aquest nou període acadèmic "es consoliden les novetats del curs passat" d'avançament del calendari i de reducció de ràtios tant a I3 com a I4, a vint alumnes per docent, tot i que "en la majoria de poblacions mitjanes de la Catalunya Central, la xifra és inferior". En total, són 3.139 alumnes els que enguany s'incorporen a I3 a les comarques del Bages, el Moianès, l'Anoia, el Solsonès, el Berguedà, el Lluçanès i Osona.

Encara referint-se a l'educació infantil, la directora dels SSTT ha exposat que arran de la posada en marxa de la gratuïtat d'I2, "les matriculacions s'han incrementat de manera substancial no només a la pública, sinó també a la privada". Percentualment, aquest creixement és d'un 8,3%, una dada que des del Departament celebren: "Esperem que la dinàmica es mantingui".

[noticiadiari]9/111165[/noticiadiari]

Menys alumnes i els mateixos professors

Aquest any, a les comarques centrals, cursaran infantil i primària un total de 35.392 alumnes (d'aquests, 15.158 al Bages i 1.069 al Moianès), gairebé un miler i mig menys que l'any passat. Aquesta tendència a la baixa és general a tot el principat, degut, essencialment, a la baixada de la natalitat. No obstant, però, Gemma Boix ha assenyalat que dintre de la Catalunya Central hi ha una comarca que trenca amb l'estadística: es tracta del Berguedà, que enguany ha registrat un 0,5% més d'inscripcions a infantil i primària respecte el curs 2022-23.

Pel que fa a l'Educació Secundària Obligatòria (ESO), el biaix d'alumnes entre l'any passat i aquest, és força més discret. Aquest curs, s'han incorporat a l'institut (sempre parlem de la Catalunya Central) 4.569 alumnes que, sumats als que ja hi havia, donen un total de 19.187 estudiants, un centenar menys que el curs passat. Com passa amb infantil i primària, les dades del Berguedà també van a la inversa, així com les del Moianès, que compta amb més alumnes que el en període 2022-23.

Malgrat aquesta baixada en les inscripcions, el personal docent seguirà sent pràcticament el mateix que l'any passat. N'hi haurà 5.146, una xifra que podria traduir-se en una atenció més personalitzada i adaptada a cada infant, sempre i quan els centres rebin els recursos que els pertoquen.

[noticiadiari]9/111178[/noticiadiari]

Aquest dimecres han començat el curs les llars d'infants. Foto: Aina Font Torra

 

No s'han reduït: les hores dels vetlladors s'han "redistribuït"

Un dels punts que ha generat més debat entre els claustres dels diversos centres educatius amb els quals ha pogut parlar NacióManresa ha estat el de la disminució de les hores de les vetlladores i vetlladors, que són les persones encarregades d'acompanyar, dins de l'aula ordinària, l'alumnat amb necessitats educatives especials. Segons els centres entrevistats, "és impossible treballar per a una educació inclusiva si se'ns retalla constantment la presència d'aquesta figura clau". 

Davant d'aquest descontent, Gemma Boix ha volgut aclarir que "en cap cas", les hores de les vetlladores i vetlladors s'han reduït: "s'han mantingut; el que passa és que les hem redistribuït perquè han augmentat els casos d'alumnes que requereixen atenció especial". En total, aquest curs 2023-24, SSTT han registrat 150 infants nous amb dificultats d'aprenentatge, la majoria al Bages (que és on hi ha més alumnes en total): "El que hem fet, doncs, ha estat modificar les hores en què els vetlladors van a cada centre tenint en compte aquests nous casos", ha matisat la directora. 

En aquest sentit, ha recordat que en el pressupost que la Generalitat ha destinat aquest 2023 a l'escola inclusiva s'ha ampliat 25 milions d'euros; que enguany "hi ha hagut un desplegament important de SIEI (Suport Intensiu d'Escolarització Inclusiva)", i que s'han dotat els SSTT de més treballadors en favor de la inclusió.

Amb tot, Boix entén la sensació dels centres de sentir que "no arriben a tot" i és per això que "des de la Conselleria d'Educació s'està treballant amb la d'Economia perquè de cara al 2024 aquests recursos encara siguin majors". Així mateix, també assegura que al llarg d'aquest any escolar, els recursos s'aniran ampliant segons les demandes que hi hagi.  
 

Alumnes , mares i pares arribant a l'escola Sant Ignasi de Manresa el primer dia de classe. Foto: Aina Font Torra

 

La segregació als primers cursos de primària i ESO, "equilibrada" a Manresa

Durant la roda de premsa, Gemma Boix ha posat que enguany hi ha hagut un "augment considerable" de la detecció d'alumnes en situació de vulnerabilitat a la Catalunya Central. En concret, el curs 2022-2023 es va detectar un 16% d'alumnes vulnerables, mentre que aquest nou curs la xifra ha pujat al 23%. En aquest sentit, ha recordat que, en el marc del Pla contra la segregació escolar, enguany la Generalitat ha destinat 80 milions d'euros (gairebé el doble que l'any passat) per a l'alumnat amb risc d'exclusió social d'I3, I4 i 1r i 2n d'ESO.

Dintre d'aquest pla, ha explicat, també s'hi troba l'anomenat Decret d'Admissió, que va posar-se en marxa fa dos anys i que busca garantir "un repartiment més equitatiu de l'alumnat, establint, per exemple, una proporció màxima d'alumnes amb necessitats educatives específiques per centres d'una mateixa zona o la limitació de l'escolarització de matrícula viva a centres d'alta complexitat". 

En aquest sentit, doncs, Boix diu que per veure els resultats d'aquest decret, "hem de tenir paciència", perquè té una vida molt curta. Sigui com sigui, ha assegurat que la seva posada en marxa ha fet que la segregació escolar a Manresa entre l'alumnat d'I3, I4 i 1r i 2n d'ESO s'hagi "equilibrat" entre les diverses escoles i instituts.
 

Montserrat Barniol i Gemma Boix durant la presentació de les xifres d'inici escolar a la Catalunya Central. Foto: Aina Font Torra

 

Nou Protocol de violències

Boix ha explicat que aquest curs també es posa en marxa un nou Protocol de violències que unifica els diferents protocols que hi havia fins ara. En aquest sentit ha assenyalat que l'any passat van passar diferents episodis, com el suïcidi d'una menor a Sallent, i ha admès que això "va fer palesa la necessitat d'unificar els protocols i així s'ha fet". Una de les mesures que s'ha pres a nivell català, per exemple, és la creació de la figura del referent de coeducació, convivència i benestar emocional. Són docents que formen part de la plantilla del claustre i que en aquests moments s'estan formant per convertir-se en referents.

Pel que fa al cas concret de Sallent, Boix ha dit que durant el curs passat un Tècnic d'Integració Social (TIS) va estar treballant amb les famílies i els alumnes i aquesta figura es mantindrà per aquest nou curs. Boix ha explicat que es tracta d'una figura que només s'implanta als centres de màxima complexitat i, tot i que l'Institut Llobregat de Sallent no compleix aquest requisit, es va decidir instaurar-la de forma "temporal". Boix també ha dit que Inspecció ha fet un acompanyament al centre amb tot el procés per instaurar una nova direcció, després que l'anterior director dimitís a l'últim trimestre del curs passat.

D'altra banda, també ha avançat que des d'Educació es van presentar a l'institut de Sallent diferents propostes de programes i que s'ha implementat una proposta que porta per nom Fil a l'Agulla i que consisteix en diverses sessions de formació sobre el benestar emocional dirigides al professorat. Un cop finalitzin aquestes sessions, ha dit Boix, la direcció del centre i el professorat "decidirà quin programa específic acaben implementant, ja sigui la iniciativa Enfocament Restauratiu, Aquí Prou Bullying, entre d'altres".

Boix també s'ha referit al cas de Berga en què una família va demanar un canvi de centre de la seva filla de 10 anys, ja que van denunciar que era víctima d'assetjament. Inicialment el Departament va denegar la sol·licitud dels pares i els va assignar l'escola Sant Joan de Berga on la menor hauria patit l'assetjament. Finalment, però, s'ha comunicat a la família que podrà cursar sisè de primària al municipi d'Olvan, ja que els pares han presentat l'empadronament de la menor en aquest poble.