Un capgròs, l'estrella de la nova rifa de la Generalitat

La nova Grossa de Cap d'Any es publicita prenent un element de la cultura popular com a icona

Publicat el 05 d’octubre de 2013 a les 21:24
La Grossa de Nadal, personificada en un capgròs. Foto: Generalitat de Catalunya 


Un capgròs serà la imatge promocional de la nova rifa que la Generalitat de Catalunya ha presentat aquest dijous, la Grossa de Cap d'Any -Economia, Empresa i Benestar- viuen moments d'optimisme i il·lusió. A falta de generar prou litúrgia per al nou sorteig i aguantant les comparacions amb la loteria de Nadal espanyola, Loteria de Catalunya no ha volgut avançar dades de com serà al sorteig, ni de si els premis es cantaran d'alguna manera en especial. De moment però, la campanya promocional sí que ha picat l'ullet a la cultura popular, amb un capgròs com a imatge principal.

El nou sorteig, de fet, ha començat a funcionar amb molta repercussió social, de tal manera que quan tot just es porten dues setmanes de venda ja s'han col·locat més de sis milions d'euros, amb la previsió d'arribar als sis milions i mig aquesta mateixa setmana.

Aquestes bones xifres justifiquen que el conseller Mas-Colell s'hagi mostrat “il·lusionat” en la presentació oficial del nou sorteig, ocasió en què el conseller d'Empresa, Felip Puig, ha destacat la “funció social” de la nova loteria, que permetrà “canalitzar recursos als sectors més necessitats amb el compromís del món del comerç”, però al mateix temps ha assenyalat que la Grossa de Cap d'Any permetrà “estructurar el nostre país amb una loteria equiparable a la que pot tenir qualsevol país”.

Així, aquesta nova estructura d'Estat tindrà forma de dècims de 5 euros, amb 30 sèries cada número, de tal manera que el número complet tindrà un preu de 150 euros. La Grossa de Cap d'Any, a més, promet repartir premis semblants a la loteria de Nadal espanyola, amb un primer premi dotat amb 20.000 euros per euro jugat, és a dir, 100.000 euros al dècim, que tindrà un preu de 5 euros. Així mateix hi haurà un segon i un tercer premi i un reintegrament que coincidirà amb les unitats del primer premi. Es tracta d'un programa de premis més semblant a qualsevol sorteig ordinari de la loteria espanyola més que a la de Nadal, ja que no inclou cap tipus de 'pedrea', ni hi ha quarts i cinquens premis.

En tot cas, el bon ritme de vendes permet descartar el principal temor, el de no arribar a vendre prou billetatge com per compensar els premis. De fet, l'optimisme del moment ha portat Loteria de Catalunya ha mantenir en reserva 30 sèries més de cada número, per ampliar la oferta si es considera adequat. Elsa Artadi, directora general de Tributs i Jocs ha anunciat que “es valorarà en les properes setmanes” la pertinència de treure al mercat aquestes sèries que ara “són al magatzem”.

El nou sorteig, nascut amb la intenció de créixer en futures edicions, destinarà a premis un total de 10.440.000 euros, mentre que la recaptació, si s'esgoten tots els dècims serà de 15 milions. El sobrant es destinarà a “programes d'atenció als infants i adolescents”, tal i com ha detallat la consellera Munté, un cop descomptades les despeses de gestió i les comissions dels venedors -que seran del 5% per als venedors del circuit convencional i del 6% pels comerciants adherits a la campanya-.


Els consellers de Benestar, Empresa i Economia, Munté, Puig i Mas-Colell, mostren els dècims del nou sorteig Foto: ACN