
Foto: Ramon Estany
Aquesta setmana Solsona ha perdut un element visual i singular que ha estat present en la memòria i el record dels solsonins i solsonines en el darrer segle amb algunes interrupcions.
Parlem del revolt de Cal Sala a la Carretera de Manresa, també coneguda com la corba del Coyote o la corba del Fideuer.
Els propietaris d'aquests immobles han decidit enderrocar-los per deixar el solar net i endreçat, atès que ja feia 15 o 16 anys que no hi vivia ningú.
Segons explica l'Isidre Costa, un dels descendents de la propietat d'aquest immoble, l'immoble va ser adquirit pel seu avi l'any 1939. En aquest lloc els primers anys s'hi va establir una fàbrica d'elaboració de pasta de fideus, d'aquí el nom de Cal Fideuer. També més tard, l'immoble, que feia el revolt de la carretera de Manresa, va rebre el renom de corba del Coyote, renom del pare de l'Isidre Costa. També va acollir una botigueta i més tard, als darrers anys, una serradora. Durant dècades, la seva façana donava la benvinguda i acomiadava a la gent que arribava i sortia de Solsona. A partir d'ara, el solar restarà net i endreçat i vallat, ja que de moment, no s'hi preveu edificar res.
Les tasques d'enderroc van ser ràpides, en un sol dia, dimarts d'aquesta setmana, es va reduir a pedres tota l'edificació. I en els dies posteriors, s'ha procedit a retirar tota la runa. Les tasques d'enderroc van alterar una mica el trànsit i la circulació per la carretera de Manresa, com era d'esperar en una obra d'aquest tipus.

Foto: Ramon Estany
Història prèvia de l'edifici
Segons explica el llibre "Fotogrames entre la llum i la foscor", l'any 1920, Isidre Sala Mosella va iniciar la construcció a la Cabana del Moristó, l'indret on s'ubica l'edificació enderrocada aquesta setmana. L'edifici bastit a la Carretera de Manresa tenia l'aspecte de tres habitatges en filera. Una d'aquestes casetes va ser el cafès Cal Sala, que el 1923 va obrir les seves portes com a Bar i Cinema. La sala on es feia el cinema era petita, i hi cabien 35-40 persones.
Cal Sala va funcionar fins l'any 1926. Tres anys més tard hi ha constància documental de que es realitzaven projeccions de cinema al Bar Recreativo, ubicat a la Carretera de Manresa (any 1929). Possiblement es tractava del mateix local, ara regentat per Lluís Lladó Alsina, qui el tenia declarat com a botiga de queviures. El responsable de les projeccions era un bagenc de nom Joan Fàbrega Soler, que ja explotava un cinema a Súria.
A finals de 1929, Lluís lladó i Joan Fàbrega van trencar la relació i amb aquesta ruptura es van acabar les projeccions de cine, que es van traslladar a un altre local de Solsona, a Cal Jalmar.
Durant la República, expliquen que en aquestes cases s'hi va ubicar un prostíbul. En la Guerra Civil, els habitatges van patir un incendi, i van ser enderrocats. El 1939, l'avi de l'Isidre Costa va adquirir-los i els reconstruí, donant-los una segona vida, que ha tingut el seu punt i final, aquesta setmana.

Foto: Ramon Estany

Abans de l'enderroc Foto: Ramon Estany

Abans de l'enderroc Foto: Ramon Estany