Càritas denuncia que un de cada quatre catalans està afectat per processos d'exclusió social

L'entitat assegura que és ara quan la gent més afectada per la crisi ho passa pitjor ja que cada cop hi ha més persones que no reben cap prestació

Publicat el 20 de juny de 2014 a les 07:06
Els directors de Càritas Diocesana de Lleida, l'Urgell i Solsona, Ramon Baró, Josep Casanova i Josep Vidal, respectivament, durant la presentació de la memòria d'activitats del 2013 Foto: ACN

Lleida (ACN).- Càritas denuncia que a Catalunya hi ha 1,8 milions de persones afectades per processos d'exclusió social, que van des de casos d'exclusió severa a d'altres més puntuals. Aquesta xifra representa el 24,9% de la població i unes 570.000 llars, segons es desprèn de l'informe que prepara FOESSA, fundació depenent de Càritas, i que es presentarà a l'octubre. L'entitat assegura que és en aquests moments quan la gent més afectada per la crisi ho passa pitjor ja que cada cop a més persones se'ls acaben les prestacions. Així ho han avançat des de Càritas Diocesana de Lleida, l'Urgell i Solsona, que el 2013 van atendre un 43% més de persones a través del programa d'Acollida i d'Ajuts d'assistència.
 
Des de Càritas Diocesana de Lleida, l'Urgell i Solsona han avançat els resultats de l'informe estatal, que per primer cop recollirà les dades específiques relatives a Catalunya, i han posat de relleu que cada cop hi ha més persones i famílies a les quals se'ls acaben les prestacions que rebien, fet que les posa en una situació més complicada.
 
En aquest sentit, l'entitat social adverteix que a aquelles persones que estan en situacions més greus se'ls van reproduint multiproblemàtiques, ja que hi ha gent que acudia a Càritas a sol·licitar menjar o algun tipus d'ajut concret i ara ja es veu obligada a demanar-ne de diferents tipus com per pagar el lloguer, els rebuts del gas o de la llum o per adquirir llibres i material escolar pels nens, entre altres, segons ha exposat el director de Càritas Diocesana de l'Urgell, Josep Casanova. 
 
Malgrat això, Càritas han denotat que els demandes d'ajuda a Lleida, l'Urgell i Solsona han parat de créixer i s'han estabilitzat durant aquest 2014, el que suposa una "cronificació" de la situació social de les persones que més afectades s'han vist per la crisi. 
 
El director de Càritas Diocesana de Lleida, Ramon Baró, ha remarcat que la macroeconomia pot haver tocat fons però no l'economia que afecta el dia a dia de les persones perquè "encara estem a bastanta profunditat per sortir". Per això, des de les tres entitats insisteixen en la necessitat de seguir sensibilitzant la població per tal d'aportar fons per ajudar les persones necessitades tot i que amb diners "no n'hi ha prou" si no que Càritas també ofereix acompanyament per tal de reinserir-se a la societat.    
 
Un 43% més de persones ateses pel programa d'Acollida i d'Ajuts socials de Càritas a Lleida, l'Urgell i Solsona 
 
Càritas Diocesana de Lleida, l'Urgell i Solsona va atendre 16.175 persones durant el 2013, 4 més que l'any anterior, segons la memòria que han presentat aquest dimecres les tres entitats corresponents al 2013. Tot i aquesta dada, les tres entitats van concedir 455.005 euros en ajuts directes, 151.220 euros més que al 2012. Així mateix, les persones ateses a través del programa d'Acollida i d'Ajuts d'assistència es van incrementar un 43% el 2013, en comparació a l'any anterior. En concret, mitjançant aquest programa, Càritas va ajudar 5.947 persones, respecte les 4.168 del 2012. En aquest sentit, des de Càritas remarquen que cada cop manquen més recursos públics ja que hi ha més persones a les quals se'ls acaben les prestacions amb les quals subsistien.    
 
També es van incrementar durant el 2013 un 29% les persones ateses en el marc del programa d'Infància, Família i Adolescència, però sobretot destaca l'increment del 132% del suport a infants i adolescents, amb un total de 1.332 d'atencions fetes. Per complementar aquests ajuts als infants per temes alimentaris o de formació, Càritas també potencia l'apadrinament de nens a través de famílies per tal que els infants puguin seguir un normal desenvolupament dels seus estudis. Les persones drogodependents ateses per Càritas també van créixer un 41%, arribant a les 93.  Des de l'entitat humanitària atribueixen aquest augment de les atencions en diferents programes al fet que les persones més afectades per la crisi van acumulant problemàtiques diverses.    
 
Per contra, les persones ateses a través del programa d'Integració laboral i social van disminuir un 15%, situant-se en 3.731 les persones ateses. També van caure les atencions un 37% les persones sense llar ateses per Càritas durant el 2013, fins a les 2.463, fet que l'entitat atribueix en bona part a la disminució dels temporers que vénen a les comarques de Lleida per participar en les campanyes agràries, ja que cada cop s'aposta més per la contractació de persones aturades. Igualment, les persones beneficiaries dels programes d'Habitatge solidari i de Gent Gran, es van veure reduïdes un 8 i un 24%, respectivament.        
 
Altrament, durant el 2013 Càritas Diocesanes de Lleida, Solsona i l'Urgell van veure incrementats els seus recursos econòmics fins els 3.020.717 euros, respecte els 1.917.321 euros emprats el 2012. Tot i això, des de les tres entitats han qualificat aquest increment de "virtual" ja que per primer cop els comptes integren els projecte Troballes, les fundacions Jaume Rubió i l'empresa d'inserció. A banda, s'hi inclouen també dos fons d'ajuda externs que gestiona Càritas de Solsona.