Des del Solsonès, també diuen No als Jocs Olimpics d'Hivern 2030

Conviden a assistir a la manifestació de Puigcerdà d'aquest diumenge 15 de maig

Publicat el 13 de maig de 2022 a les 17:30
El grup de treball comarcal vinculat a la plataforma contra els Jocs Olímpics del Pirineu 2030, ha redactat el següent manifest:

PER UN PIRINEU VIU. ATUREM ELS JOCS OLÍMPICS!

La candidatura dels Jocs Olímpics d’Hivern pel 2030 és un projecte creat a esquenes del Pirineu i que no respon a les necessitats reals del territori.

El Pirineu i les comarques de muntanya ja estan col·lapsades i pateixen les conseqüències d'un model socioeconòmic i de desenvolupament caduc, centrat en el turisme i les segones residències i la candidatura vol continuar prioritzant aquest model. Continuar primant el monocultiu turístic significa limitar la diversificació de l'economia local i perpetuar feines temporals amb sous baixos mentre s'especula amb el sòl augmentant-ne, conseqüentment, el preu de l'habitatge i el cost de la vida.

Davant d'un greu problema de despoblament, d’èxode rural juvenil i d'envelliment de la població de les comarques de muntanya, és necessari prioritzar i potenciar el sector primari i secundari com la petita indústria de la transformació.

Com denuncia la comunitat científica al seu manifest científic no hi ha una opció “sostenbile” per desenvolupar els JJOO d’hivern. Segons els estudis la temperatura del Pirineu pot augmentar entre 1 i 2,7o graus d’ara al 2030. Aquest fet s’afegeix a la realitat que actualment, el 30% de les estacions d’esquí ja no són viables sense una aportació de neu artificial. Només es podran realitzar els jocs amb un augment del consum de l’energia i l’aigua i això significa destinar menys aigua a altres usos com l’agricultura o la ramaderia, fet que ja passa en l’actualitat a causa de la priorització de les necessitats derivades del turisme. Per tant, apostar en infraestructures de neu és una proposta de futur inviable.

La candidatura no és una proposta sorgida del territori sinó que està impulsada pels lobbies econòmics. El projecte no ha estat presentat a la gent del Pirineu però sí que s’ha presentat al Círculo Ecuestre amb personalitats com l’exdirector de La Vanguardia, Màrius Carol, el president del Cercle d’Economia, Javier Faus, el president d’FGC, Ricard Font o l’expresident del Barça, Josep Maria Bartomeu. Fet que mostra que la candidatura es dirigeix a què s’enriqueixin els de sempre.

El govern juga al xantatge de les infraestructures i dels serveis, dient que sense jocs no hi haurà infraestructures. Tot i això, es contradiuen constantment dient que no s’hauran de construir infraestructures sinó que s’utilitzaran les que ja es tenen. Aquestes declaracions es contraposen als informes publicats pel Govern, segons aquests informes es preveu construir tres viles olímpiques, un nou telecabina a la Molina i entre Alp i Masella i que aniran a renovar i actualitzar les infraestructures de neu que ja es tenen o a sobredimensionar pavellons innecessaris per l’activitat del territori que després hauran de mantenir les administracions locals. Continuar invertint en infraestructures de neu en ple canvi climàtic significa continuar dirigint el Pirineu a un model que té data de caducitat.

Necessitem que es millori el sistema sanitari, els serveis escolars i l’oferta educativa, la connexió entre pobles o la millora de les telecomunicacions, necessitats que no ens solucionaran els Jocs Olímpics.

D’altra banda, els jocs seran organitzats pel Comitè Olímpic Espanyol amb una implicació directa del Govern espanyol. Fet que vol contribuir a una normalització de la situació política i la visualització externa serà en clau nacional espanyola. Es convertirà en un acte de subordinació política en un context de repressió cap a l’independentisme català.

Aquí al Solsonès sembla ser que no hi haurà proves directament, tot i que estan estudiant com implicar la comarca ja sigui amb entrenaments o amb actes. Encara que els impactes d'uns Jocs Olímpics d'hivern no serien els mateixos a la nostra comarca com a la vegueria de l'Alt Pirineu i Aran, creiem que més enllà dels 15 dies dels jocs, està en joc que es mantingui un model socioeconòmic per les comarques de muntanya basat en el turisme. Tenim entre les mans l'oportunitat de reivindicar un canvi per les nostres comarques, per això, aquest diumenge 15 de maig els carrers de Puigcerdà s'han de desbordar per dir no als Jocs Olímpics però per dir sí a un Pirineu divers, amb un habitatge digne, amb una gestió sostenible del territori, per dir sí a un Pirineu viu!

Si voleu assistir a la manifestació però no teniu cap mitjà per anar a Puigcerdà us podeu posar en contacte amb nosaltres a lafurasolsona@gmail.com o per les xarxes socials @lafurasolsona.

- Grup de treball del Solsonès vinculat a la plataforma #StopJJOO