El Congrés Estatal sobre Alteracions de Conducta es farà a Manresa

Un pla d'abordatge multidisciplinari, amb la intervenció de mestres, professionals sanitaris i família, permetria que el 80% dels infants es desenvolupessin sense problemes de conducta a l'aula

Publicat el 09 d’octubre de 2013 a les 18:08
Presentació del Congrés, aquest dimecres al migdia a Ampans Foto: Althaia

L'objectiu del Congrés és establir un canvi de paradigma en l'abordatge de les alteracions de conducta, per centrar-se en la prevenció: com s'actua a l'aula, el maneig dels entorns educatius, les normes, les formes d'aprenentatge i l'entorn (la importància d'entorns segurs i predictibles, que generin confiança en l'infant o adolescent).
 
El Congrés també posarà de relleu la necessitat que la comunitat educativa, els professionals sanitaris i l'entorn familiar treballin conjuntament, tan alhora de prevenir alteracions de la conducta com en la seva intervenció. Amb aquest objectiu el congrés donarà una visió des de tots els àmbits implicats fent especial èmfasi en el treball pràctic del dia a dia dels professionals.
 
Entre els diferents ponents destaca el Dr. George Sugai, Director del "Center for behavioral Education & Research" de la Universitat de Connecticut dels Estats Units i el Dr. Edwin Jones, de la Universitat de Gales, al Regne Unit.
 
Organitzat amb el suport dels Departaments d'Ensenyament, Salut i Benestar i família, tindrà lloc a la Torre Busquet de Manresa el divendres 25 d'octubre.
 
Què és l'alteració de la conducta
És quan l'infant o adolescent presenta una conducta inapropiada per la seva edat, amb un important grau de deteriorament que genera un malestar significatiu tant pel seu entorn com per a ell mateix.
 
En aquest Congrés s'abordaran aquestes alteracions en el seu sentit més ampli i per això s'estudiaran, per una banda, les conductes alterades que pròpiament no són un trastorn i que, per tant, es podrien resoldre des de l'àmbit educatiu de l'escola i la família. Justament és en aquests casos on la prevenció juga un paper fonamental ja que es calcula que un 80% dels infants i joves no tindrien problemes de conducta si aquesta es fes adequadament.
 
Per altra banda, també es volen analitzar les alteracions de conducta provocades pels trastorns de comportament pertorbador pròpiament dits: el TDAH, el Trastorn negativista desafiant i el Trastorn dissocial. Tot plegat, sense oblidar-se de les alteracions conductuals que es presenten en les persones amb discapacitat intel·lectual i els Trastorns de l'espectre autista.