
De les 2.602.934 trucades rebudes l’any 2015, 1.368.181 van ser trucades operatives, que significa que van ser generades per una emergència i van activar algun tipus de recurs operatiu. Aquesta xifra significa un lleuger augment, del 6,6%, respecte l’any anterior (l’any 2014, les trucades operatives van ser 1.283.148).
Del total d’1,36 milions de trucades operatives, el mes en què es va atendre un major nombre de trucades va ser juliol (143.218 trucades, seguit de juny (122.614). L’any 2014 els mesos amb major nombre de trucades van ser l’agost (125.809 trucades), seguit de juliol (122.614 trucades).
Per dies, les dues jornades en què el telèfon d’emergències CAT112 va atendre més trucades l’any passat van ser la revetlla de Sant Joan i el dia 26 de juliol, aquest darrer per l’incendi forestal a Òdena (Anoia). Per la revetlla es van rebre 11.008 trucades i per l’incendi 9.848.
Pel que fa a la tipologia de les trucades operatives rebudes al 112, el 34,7% d’aquestes van ser per motius de seguretat –derivades a Mossos d’Esquadra i Policies Locals- (474.575 el 2015 davant les 455.752 trucades per aquest motiu el 2014); per assistència sanitària –derivades al SEM- un 30,1% (411.661 l’any passat i 376.237 el 2014). Les trucades per trànsit van suposar el 14,8% (203.008 el 2015 i 190.427 el 2014) mentre que les trucades derivades a Bombers per incendis van ser el 5,6% (76.402 trucades operatives el 2015, per 62.361 el 2014).
Avui 11 de febrer (dia 11 del mes 2) se celebra el Dia Europeu del 112, el telèfon únic d’emergències en els 28 països de la Unió Europea. Així, en qualsevol país, un ciutadà que pateixi o sigui testimoni d’una emergència que requereixi la presència de policia, emergències mèdiques, bombers, protecció civil o agents rurals, només ha de marcar el telèfon 112 per activar el mecanisme de resposta. Un dels aspectes més importants perquè el sistema d’emergències funcioni adequadament és que hi hagi un bon coneixement entre la ciutadania de què és l’112 i per a què serveix. A Catalunya, el 60% de la població sap que el 112 és el telèfon únic que serveix per comunicar qualsevol emergència (enquesta CEO any 2015), per sobre de la mitjana europea.
Solsonès
Durant el 2015, el telèfon d’emergències 112 va rebre 890 trucades amb origen al Solsonès, un 16,4% menys que l’any passat (1.036). Un 37,3% d’aquestes trucades van ser per demanar assistència sanitària (332 el 2015 i 373 el 2014); un 28,2% dels avisos estaven relacionats amb trànsit (251 trucades el 2015 i 290 al 2013); les trucades per motius de seguretat van significar un 13,3% (118 el 2015 i 117 el 2014; i per incendis es van fer únicament 82 trucades el 2015 (9,2%) mentre que van ser 153 trucades el 2014.
Un 50,6% de les trucades al telèfon 112 des d’aquesta comarca es van fer des de Solsona (451 el 2015 i 467 avisos el 2014). Des de Sant Llorenç de Morunys es van fer el 7,4% de les trucades (66 el 2015 i 98 el 2014), i des de la Coma i la Pedra van trucar en 43 ocasions (4,8%) (51 vegades el 2014).