La vacunació contra la Covid-19 arribarà dissabte a Sant Llorenç de Morunys

Un equip de vint infermeres i 400 dosis del vaccí, el dispositiu del primer dia de vacunació a la comarca

Publicat el 05 de gener de 2021 a les 21:19
Salut ha programat vacunar centres de tota la regió sanitària central aquesta mateixa setmana. I arribar també a treballadors sanitaris que estan a primera línia (centres de primària i hospitals). Per poder preveure les dosis i tota la logística, s'ha començat a fer un cens dels que volen posar-se-la.

El dispositiu

Infermeres de diferents CAP es desplacen fins al centre on s'emmagatzemen les vacunes contra la Covid-19 a les vuit del matí. Allà han preparat tot el material necessari i després han baixat al soterrani de l'edifici per recollir els vaccins i mantenir-les entre 4 i 6 graus de temperatura a les maletes de seguretat. 

975 dosis per cinc dies

En el cas d'Osona, arriben 975 dosis al centre d'emmagatzematge cada vegada que reben un enviament. La infermera coordinadora a Osona, Raquel Comellas, explica que, de cada vial, en surten cinc dosis. Abans d'injectar-la, s'ha de reconstruir la dosi i diluir-la amb sèrum. També ha detallat que una de les dificultat de la vacuna de Pfizer és que, un cop es descongela dels grans contenidors (es guarda a -80 graus), s'ha de subministrar en un termini de 5 dies. I per això, cal una bona planificació dia a dia per aprofitar al màxim les dosis.

La gerent en funcions confia poder seguir el calendari de vacunacions que s'han marcat i rebre les dosis necessàries al seu moment. Des que va començar el procés a Comarques Centrals, s'han vacunat 1.204 persones durant la primera setmana.

Les vacunes, arribant a la residència El Nadal Foto: Josep M. Montaner


A banda d'Osona, és previst que aquest dimarts arrenqui també la vacunació a l'Anoia. Les dues comarques de la Catalunya Central, doncs, s'afegeixen al Bages i el Berguedà, que ja van arrencar la campanya de vacunació a les residències la setmana passada. Pel que fa al Moianès, les previsions apunten que serà aquesta setmana. En el cas del Solsonès, arrencarà dissabte a la residència de Sant Llorenç de Morunys. Pel que fa a la de Solsona, que actualment pateix un brot, caldrà esperar que la situació millori.

La vacunació va començar el 27 de desembre a Catalunya, a l'Hospitalet de Llobregat, i tot seguit, a tots els serveis territorials del país. La primera persona vacunada de la Catalunya Central va ser Leo Sánchez Hervás, de la residència assistida de la Font dels Capellans a Manresa. "No fa mal, no passa res. Ens hem de vacunar", va dir la dona en rebre el vaccí.
 
Després d'un problema logístic, la vacunació es va reprendre el dimecres següents. Els equips de Salut van vacunar molt a prop d'Osona, a punts com el Ripollès o la Garrotxa. La comarca, però, ha hagut d'esperar encara uns dies. 

Osona té 40 residències, que rebran la vacuna durant aquesta primera fase: 28 de gent gran, sis de discapacitats i sis de salut mental, amb un total de 1.606 residents i 1.383 treballadors.

[plantillacoronavirus]