Reprodueixen les pintures romàniques de la Col·legiata del Castell de Cardona

El retorn de les obres, que des dels anys 50 es troben al Museu Nacional d'Art de Catalunya, era una reivindicació històrica del municipi

Publicat el 25 d’abril de 2017 a les 21:23
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=nm0PS1PyYmc[/youtube]
La Col·legiata Sant Vicenç del Castell de Cardona, una de les obres mestres del romànic català, torna a lluir les pintures romàniques que, l'any 1953, van arrancar de la galilea per portar-les fins al Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC). No es tracta de les originals, que continuen al museu, però sí d'una acurada reproducció que s'ha fet a través d'una tècnica fins ara inèdita a Catalunya. El responsable de la intervenció, Julio Gómez, ha explicat que s'ha fet a través del sistema Papelgel, l'únic del món capaç de transferir imatges amb qualitat fotogràfica a superfícies tridimensionals sense limitació de grandària, forma o textura. Per realitzar-ho, s'han arribat a fer fins a 1.000 fotografies de l'original, que després s'han hagut d'encaixar a la galilea. El conseller de Cultura, Santi Vila, ha visitat l'espai i ha assegurat que aquesta intervenció és "l'equilibri perfecte" entre la missió que s'espera dels museus nacionals i el patrimoni dels pobles.
 

L'any 1953, durant uns treballs de restauració a la Col·legiata Sant Vicenç del Castell de Cardona, es van descobrir diverses pintures romàniques a la seva galilea. Aquestes pintures van ser literalment arrencades del seu emplaçament original per exhibir-les al Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC), on s'han conservat i es poden veure a dia d'avui. 

El municipi de Cardona però, sempre havia reclamat el retorn d'aquestes pintures perquè les considera part del seu patrimoni. Ara, el departament de Cultura ha trobat "l'equilibri perfecte", segons el seu conseller, Santi Vila, entre la missió que s'espera dels museus nacionals de referència i el fet que els ciutadans d'un territori se sentin a prop d'un art que és seu.

Aquest equilibri s'ha aconseguit mitjançant la reproducció de les pintures romàniques a través d'una tècnica fins ara inèdita a Catalunya. Es tracta del sistema de reproducció Papelgel, l'únic del món capaç de transferir imatges amb qualitat fotogràfica a superfícies tridimensionals sense limitació de grandària, forma o textura. Per fer-ho, el responsable de la intervenció, Julio Gómez, ha explicat que s'han fet fins a 1.000 fotografies de l'original que després s'han hagut d'encaixar a la galilea. 

Per Gómez, el més complicat ha estat muntar 1.000 fotografies "en un element tan complex, amb tantes facetes, tants arts i tants elements, que han de coincidir i després s'han de representar". "L'objectiu és que quedi totalment integrat, que passi inadvertit, que sembla el que era, i que pugui confondre el visitant. Després ja hi serà l'administració per avisar que es tracta d'un 'fals històric'", ha explicat. 

La intervenció, que ha tingut un cost de més de 170.000 euros, ha estat finançada per l'Obra Social "la Caixa".

El porxo de les pintures

La galilea de la Col·legiata Sant Vicenç del Castell de Cardona és popularment coneguda com el porxo de les pintures i va ser el recinte funerari dels vescomtes de Cardona i també un espai dedicat als actes litúrgics de la comunitat de canonges. 

En aquest espai, hi ha la imatge solemne del Crist en Majestat, envoltat pels símbols dels evangelistes. Als seus costats, s'hi representen la presentació del temple, l'assumpció i la glorificació. 

A més, al costat de les escenes religioses, destaca una escena del setge de la ciutat de Girona, durant la croada francesa contra la Corona d'Aragó l'any 1825. La raó és que el comte de Cardona, Ramon Folc VI de Cardona (1259-1320), va comandar la defensa de la ciutat de Girona en nom del rei Pere el Gran. Girona va capitular al cap de dos mesos, però la seva resistència va servir per aturar l'exèrcit invasor, que es va retirar. Aquest fet va merèixer el reconeixement en un espai de la galilea.