
El ple municipal de dijous 19 de juliol va aprovar inicialment el pressupost municipal pel 2012 de 17.423.000 euros amb els vots a favor dels 7 membres de l’equip de govern i els dos representants de la CUP i els vots en contra de CiU i ICV. L'alcalde Joan Castaño va destacar l'important treball intern per aconseguir un "pressupost realista que doni resposta a les necessitats de la ciutadania, un pressupost auster però equilibrat que prioritza l’atenció a les persones amb un increment dels ajuts socials, la partida d’educació i de promoció econòmica.”
El pressupost previst pel 2012 en inversions és de 17.423.000 euros i l’ordinari, sense inversions, és de 16.970.049 euros. Respecte a l’executat de 2011 s’ha reduït en un 3,5% "gràcies a la tasca de control i gestió de la despesa que s’està realitzant des de les diferents àrees", assegura el regidor de Serveis Generals, Manel Bueno.
Conscients de la situació econòmica actual, i de la demanda de necessitats socials, el pressupost té tres prioritats bàsiques: ajuts socials, educació i promoció econòmica.
Augment d’un 19 % la partida destinada a ajuts socials
L’àmbit de comunitat s’ha incrementat en conjunt en un 19% més la dotació que l’any 2011, passant de 516.324,68 euros al 2011 a un pressupost de 618.895 euros el 2012. S’ha fet una aposta important en les ajudes socials, incrementant la seva partida en un 50% respecte a l’any passat ( Xec Servei, atencions assistencials, i bancs d’aliments etc...). A més s’ha incorporat una previsió de 14.704 euros per frer front a les necessitats financeres de la Fundació Acció Baix Montseny de.
Ajudes socials | |||
2011 | 2012 |
% |
|
Xec Servei | 133.894 | 170.000 | +27 |
Atencions assistencials | 82.725 | 164.102 | +98% |
Banc d’aliments ( Creu Roja i Càritas) | 33.798 | 42.398 | +25 |
Total | 250.417 | 376.500 | +50% |
El 12 % del pressupost destinat a Educació
El pressupost en Educació suposa el 12 % del pressupost total ordinari amb l’objectiu principal de potenciar projectes i actuacions que afavoreixin el treball en xarxa, l’èxit escolar dels infants i joves i treballar per la cohesió social. En aquest sentit, l’Ajuntament ha apostat per reforçar i ampliar les accions que ja s’estaven portant a terme i que ja eren assumides a nivell municipal i a assumir projectes i despeses que fins ara comptaven amb dotació pressupostària, o bé de la Generalitat o bé del Govern central i que ara no serà així.
Aquest ha estat el cas de les Escoles Bressol, on la Generalitat de Catalunya ha fet una retallada del 52%. L’Ajuntament, però, no augmenta taxes tot i aquesta retallada desproporcionada amb la voluntat de “no donar l’esquena a una bona educació a la primera infància”.
Entre les noves despeses que assumirà l’Ajuntament hi ha el cost total de les actuacions del Pla Educatiu d’Entorn que fins ara comptaven amb finançament parcial del Departament d’Ensenyament.
Al curs 2011-2012 l’Ajuntament ha assumit la reducció del 25% del pressupost del Ministeri a les escoles per als projectes TEA + vetlladors i els 12 mil euros per finançar l’Oficina Municipal d’Escolarització que es rebien del Departament d’ensenyament. Per al curs 2012-2013 que comença al setembre, l’Ajuntament ha decidit d’assumir íntegrament el seu cost, donat que el Departament ha suprimit totalment el seu finançament.
Pel que fa a les partides d’ajuts socials hi ha un increment general, tant en el projecte xarxa com en els ajuts de l’escola d’adults, l’ajut a la socialització de llibres i els ajuts al Centre Municipal d’Expressió, i Escola de teatre.
Aposta per les polítiques de promoció econòmica
Un dels eixos prioritaris que recull el pressupost 2012 és la dinamització econòmica del municipi. En aquest sentit, es recullen les bases per analitzar, impulsar i crear les eines necessàries per promoure el desenvolupament empresarial de Sant Celoni i el Baix Montseny, promovent una millora de l’entorn competitiu de les empreses i dels emprenedors, poder impulsar activitats i generar, així, nova ocupació.
Entre d’altres línies, l’equip de govern ha destacat la voluntat de potenciar el Servei Municipal d’Ocupació i apostar per la formació.
En matèria de formació ocupacional, en el darrer any s’han portat a terme a Santa Celoni –per primera vegada- dos cursos de formació ocupacional: treballadors forestals i informàtica d’usuari. En el 2012 s’espera duplicar el nombre d’aquesta formació, tot i les notícies de retallades en aquest àmbit al Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC) que, d’acord amb les darreres notícies, pot arribar al 70% del pressupost. En matèria de formació contínua, s’ha passat d’un curs el 2010 a 4 en el segon semestre de 2011 i 7 al 2012, a què se’n sumen dos més que tindran lloc a partir del mes de setembre.
Els pressupostos recullen l’aposta per l’ensenyament d’idiomes estrangers a Sant Celoni. El 2011 es van portar a terme, per primera vegada, cursos per a la preparació als exàmens oficials d’anglès (Preliminary English Test i First Certificate de la Universitat de Cambridge) que continuen el 2012. A aquests cursos, se suma per primera vegada al 2012 una nova oferta formativa d’Alemany inicial.
Als pressupostos es reflecteix l’aposta per l’estalvi amb què l’Ajuntament vol ampliar serveis i activitats disminuint els recursos totals. Aquest és el cas, per exemple, de la Fira de Nadal, que el 2010 va representar un cost de 12.000 euros, a què s’hi ha de sumar 15.000 euros suplementaris en activitats. El 2011 es va apostar per una nova concepció de la despesa, amb què es van destinar 1.500 euros a la Fira de Nadal i 4.500 euros en activitats.
Aquest estalvi important permet destinar els recursos a noves actuacions en matèria de promoció econòmica de la vila, com han estat la mostra gastronòmica de bars i restaurants a la plaça de la vila (dintre de la Tardor Gastronòmica) i, també per primera vegada, una fira per donar a conèixer la producció tradicional i artesana de les pastisseries de Sant Celoni entorn al torró i neules.
En aquests pressupostos s’hi reflecteix no només la despesa, sinó també l’estalvi, amb actuacions de promoció econòmica amb cost zero per a l’Ajuntament, que alliberen recursos per a altres activitats.