Oposició veïnal a la Rasa dels Molins per l'estació de busos

Un grup de veïns assegura que emprendrà accions judicials si se suprimeix una part del parc central de la Rasa i es trasllada al nord el carrer Pere III

Joan Obiols
23 de febrer del 2022
Actualitzat a les 17:41h
La nova estació de busos se situaria a la Rasa dels Molins
La nova estació de busos se situaria a la Rasa dels Molins | NB
Berga és la tercera capital de comarca més gran de Catalunya que, a dia d'avui, no compta amb una estació de busos. Fa anys que aquesta carpeta s'arrossega per campanyes electorals, plens i mandats municipals, però de moment, cap dels partits que ha dirigit l'Ajuntament ha complert amb la promesa. Ara, amb el govern de la CUP i ERC, el projecte de l'estació a la Rasa dels Molins es troba encallat, l'últim que es va redactar -el 2010- ha quedat obsolet i els tècnics de la Generalitat l'estan reformulant, de manera que s'hauria de suprimir una part del parc central i traslladar al nord el carrer Pere III. Una proposta que no agrada gens a alguns veïns de la zona, que s'oposen al projecte i demanen fer el trasllat de l'estació del Passeig de la Pau a un punt alternatiu "que tingui menys inconvenients legals, urbanístics i de mobilitat". 

Jordi Puntas, Joan Parcerissa i Pere Camps, són tres veïns de la Rasa dels Molins que des de fa anys, capitanejen l'oposició al projecte de l'estació de busos en aquesta zona de la ciutat. En declaracions a NacióBerguedà, expliquen que s'oposen a la construcció de l'equipament a la Rasa perquè volen preservar el parc central i assegurar la bona mobilitat de la zona, en especial al Pere III i la Gran Via. El malestar generat per l'última proposta, l'han traslladat en diverses trobades amb l'alcalde, Ivan Sànchez, i el regidor d'Urbanisme, Aleix Serra, que mantenen la voluntat de situar l'estació en aquesta zona. Com a conseqüència, al gener, van fer un pas més enllà i van presentar a l'alcaldia un conjunt d'al·legacions -algunes amb base legal- de la mà d'advocats, contra el projecte de l'estació. Consideren que fer desaparèixer una part del parc és legalment inviable, ja que el Pla d'Ordenació Urbanística Municipal (POUM) contempla aquesta zona com un espai lliure, corresponent al sistema de parcs i jardins públics, i que en cap cas, pot incloure una estació d'autobusos. També assenyalen que desplaçar al nord el carrer Pere III és incompatible amb el traçat que determina el mateix POUM i, que el motiu pel qual es vol modificar, no està contemplat dins la llei.

En el document d'al·legacions, al qual ha tingut accés NacioBerguedà, els veïns defensen que l'estació de busos s'hauria de fer en una zona allunyada del centre -tal com han fet moltes capitals- de manera que el sud de la font del Ros, "seria idoni" per evitar més de "120 moviments diaris" d'autocars. Una altra de les propostes és eixamplar el projecte en direcció sud de la Rasa dels Molins i conectar-ho amb la zona comercial del sud de la ciutat (Carrefour i Lidl), així s'evitaria l'entrada dels autocars dins el nucli urbà i es comunicaria directament l'estació amb la C-16. De fet, una de les línies vermelles dels veïns és la circulació dels autocars pel carrer Pere III. Al·leguen que aquesta situació complicaria el tràfic d'aquesta via -que és una de les principals artèries de la ciutat- i alerten que també traslladaria els efectes a la zona nord de la Rasa, per on travessa la Gran Via. Recorden que, actualment, aquestes dues vies ja tenen problemes de mobilitat durant la setmana, sobretot a les tardes, quan es produeixen retencions i cues per l'alt volum de cotxes que hi circulen. Sumar-hi "més de 120 moviments diaris d'autocars" provocaria el "caos", alerten els veïns.

A tot això, afegeixen el factor de la contaminació que generaria la circulació d'autocars, amb lliurament de gasos, olors i sorolls. "Seria un perjudici del nostre dret a viure en unes condicions dignes i adequades, i de gaudir d'un ambient tranquil", assenyalen. Insisteixen que la majoria de persones que van adquirir els habitatges de l'entorn de la Rasa dels Molins, ho van fer confiant que viurien en una zona de "gaudiment i esbarjo". "Així ens ho van manifestar els venedors i l'Ajuntament", indiquen. Per últim, exigeixen que se'ls tingui en compte com a persones interessades en els expedients i procediments administratius del projecte, i que se'ls faciliti tota la informació i documentació relacionada amb l'assumpte. Per la seva banda, Aleix Serra declara a NacióBerguedà que respecta les consideracions que li fan arribar els veïns però declara que "és de primera necessitat" tenir una estació de busos. El regidor lamenta que és un projecte encallat des de fa molts anys i, que el 2010 o el 2014, ja es podria haver tirat endavant, quan hi havia sobre la taula els projectes redactats de la Rasa i de la Font del Ros.

En defensa de la proposta, Serra exposa diversos motius per a construir la nova estació a la Rasa dels Molins. Per una banda, perquè els terrenys del sud de la Rasa son de titularitat de l'Ajuntament. Per l'altra, assenyala "la centralitat" de la zona. Serra explica que el consistori té la voluntat -en un futur- de connectar la Rasa amb la plaça Viladomat, i establir un pas de connexió entre la Rasa i la zona de la plaça de Sant Pere. Pel que fa a les modificacions urbanístiques que planteja la Generalitat, el regidor apunta que caldria modificar el plantejament urbanístic d'aquesta zona i defensa que s'opta perquè l'ocupació del parc "sigui la mínima possible". En aquest sentit, la Generalitat planteja una estació-parc, que estigui envoltada per una zona verda i que tingui tot tipus de serveis: cafeteria, oficines per la compra de tiquets, terrassa, andanes i zona d'espera. 

Un idea que va amb la línia de reduir al màxim la contaminació en tots els sentits, defensa Serra. Per una banda, es vol evitar que els vehicles hagin de marxar enrere, una maniobra que provoca una forta contaminació acústica. També assenyala que ja existeixen autocars que són híbrids i, que en un futur, ho seran la gran majoria. Això, sumat al fet que l'espai de la Rasa dels Molins "és molt obert", la contaminació per gasos i soroll "seria mínima". De totes maneres, el regidor insisteix que el projecte s'està redactant i emplaça a "esperar" la proposta definitiva per a fer les al·legacions i debatre-la. Així, l'únic agent que pot desencallar el projecte és la Generalitat, que des de mitjans del 2021 redacta la nova proposta. Des del govern municipal esperen poder-la aprovar abans d'acabar el mandat -tenint en compte el conjunt d'al·legacions- mentre es fan les modificacions corresponents al plantejament urbanístic.

Caldrà veure també el paper dels veïns, que no es mostren gens convençuts ni conformes amb la defensa que fa l'equip municipal del projecte. Insisteixen que no és possible compartir un espai verd i d'esbarjo amb una estació d'autocars. Per això, asseguren que "aniran fins al final" i que si cal, emprendran la via judicialper aturar el projecte. Tanmateix, recorden que no estan en contra d'una nova estació d'autocars: "Creiem que és molt necessària, però volem que es faci bé i que pugui durar molts anys", declaren. 

Una història que s'allarga des de fa 20 anys
L'estira-i-arronsa amb el projecte de l'estació de busos es remunta a 20 anys enrere, quan el 2002, l'Ajuntament -aquell moment sota el mandat de CiU amb Badia- va presentar els projectes per a redactar el Pla Especial de la Rasa dels Molins, que incloïa la proposta d'una estació de busos en aquesta zona de la ciutat, però finalment mai es va desenvolupar. El 2005, sota el govern de Camps (PSC+ERC), es va començar a redactar el Pla que proposava situar l'estació al mig de la plaça -en aquell moment encara sense urbanitzar-. El plantejament no va ser ben rebut pels veïns de la zona, els quals es van mobilitzar i van donar peu a l'Associació de veïns de la Rasa dels Molins, que va aconseguir reunir fins a 600 signatures en contra del projecte, que finalment, tampoc es va fer.

Arribats en aquest punt, l'Ajuntament va organitzar la primavera del 2007 uns tallers participatius, d'on va sortir la proposta de convertir l'espai central de la Rasa en un pulmó verd de la ciutat, transformant-la en un parc que es va estrenar el 2009, llavors sota mandat de Gendrau (CiU). El 2010 es va presentar el projecte executiu per a fer l'estació de busos a la Rasa, que és el lloc que preveu el POUM. Però tampoc es va desplegar. Es va arribar al 2014 i la Generalitat va presentar un conjunt de propostes a l'Ajuntament, al teixit social i econòmic de la ciutat, per a situar la nova estació de busos. El consens entre les parts era construir l'equipament a l'aparcament públic de les Aubes, al sud de la Font del Ros. Així, hi havia dos projectes redactats sobre la taula: la Rasa i la Font del Ros, però mai es van dur a terme.

Amb tot això, el 2015 va haver-hi un canvi de govern amb la CUP, que mantenia -i manté- la proposta de construir l'estació a la Rasa dels Molins, aprofitant que el consistori és propietat dels terrenys i que existeix el projecte redactat del 2010. En aquest segon mandat, l'equip municipal volia construir l'estació, però s'ha trobat que el pla redactat és obsolet, principalment per una qüestió d'espai. La Generalitat al·lega que els autocars han crescut en els últims deu anys, ara, la majoria superen els 15 metres. En aquest sentit, es necessita més espai perquè els vehicles no hagin de fer marxa enrere en les entrades i sortides, de manera que s'evita la contaminació acústica que provoca la maniobra. També calen més andanes per l'augment de les línies que surten i arriben a Berga. Tenint en compte totes aquestes qüestions, el Govern català treballa des de mitjans del 2021 en la redacció d'un nou projecte per a la Rasa dels Molins que, de moment, no té una data per a la seva presentació.
Arxivat a