La defensa de Clara Ponsatí vol que la justícia europea s'involucri en la detenció de l'eurodiputada de Junts ara fa unes setmanes a Barcelona, quan va tornar de l'exili. L'advocat Gonzalo Boye ha presentat aquest divendres un incident de nul·litat contra la denegació de l'habeas corpus sol·licitat el 28 de març davant del jutge, després de ser arrestada per un agent dels Mossos d'Esquadra.
D'una banda, demana al jutjat d'instrucció 4 que anul·li aquella decisió, que assegura que vulnera drets, i en dicti una de nova. De l'altra, però, planteja tres qüestions prejudicials i demana que el jutge les enviï al Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE).
El jutge d'instrucció va denegar l'habeas corpus perquè va dir que el Suprem era qui havia ordenat la detenció. La defensa sosté, d'acord amb la sentència del TJUE sobre les prejudicials de Llarena, que el Suprem no és el tribunal competent per perseguir Ponsatí. Per això, la defensa vol que el jutjat pregunti a la justícia europea si la Carta de Drets Fonamentals de la Unió Europea s'oposa al fet que un jutge que ha de decidir sobre la legalitat d'una detenció rebutgi analitzar-ho amb l'argument que ha estat ordenada per una autoritat judicial -el Suprem- que no és competent per fer-ho.
Les altres dues preguntes van en la línia d'aclarir l'abast de la immunitat de Ponsatí, la competència del Suprem per ordenar-ne la detenció i si Llarena necessita demanar un altre suplicatori per arrestar l'eurodiputada. Així, Boye demana al jutjat que pregunti al TJUE si el Suprem és competent per perseguir l'eurodiputada d'acord amb la Carta dels Drets Fonamentals de la Unió Europea i tenint en compte que Espanya no té una norma específica que determini qui és l'òrgan competent per veure les causes contra diputats del Parlament Europeu.
La tercera pregunta intenta que el TJUE aclareixi si Llarena ha de demanar autorització al Parlament Europeu per demanar la detenció d'una eurodiputada. Segons el jutge del Suprem, no és necessari, per això l'ordre nacional de detenció contra Ponsatí continuava en vigor el 28 de març quan va arribar a Barcelona i els Mossos van poder detenir-la. La defensa vol, doncs, que el jutjat d'instrucció 4 de Barcelona elevi aquestes preguntes a la justícia europea, perquè acoti el marge de maniobra del Suprem i la protecció de la dirigent independentista a Catalunya.
Boye intenta involucrar la justícia europea en la detenció de Ponsatí
La defensa de l'eurodiputada impugna de denegació de l'"habeas corpus" que va sol·licitar al jutge després de ser arrestada pels Mossos
ARA A PORTADA
-
Cinc grans preguntes que ha de respondre Carlos Mazón a la comissió d'investigació de la dana Lluís Girona Boffi
-
La sentència d'Estrasburg esvaeix totes les esperances de l'independentisme? Josep Maria Tirapu Sanuy
-
ERC ajorna la proposta de l'IRPF al Congrés per no «distorsionar» la negociació pel finançament Lluís Girona Boffi
-
El pla Àsia del Govern: diversificació de mercats, reforç del turisme i cooperació tecnològica Redacció
-
L'eliminació dels pisos turístics s'estén a la Barcelona metropolitana: Cornellà també els vetarà David Cobo
- Bernat Surroca Albet
- Cap de Política de Nació
Publicat el 28 d’abril de 2023 a les 13:50
Actualitzat el 29 d’abril de 2023 a les 20:29
Et pot interessar
-
Política
El Govern mobilitzarà 1.000 milions d'euros fins al 2030 per potenciar la intel·ligència artificial
-
Política
El mal menor no evitarà el mal major
-
Política
Canvis a l'Administració: quin futur espera als funcionaris?
-
Política
El bloqueig de Junts: un «all in» amb retorn incert
-
Política
Traïció i covardia entre les dunes: 50 anys de l'entrega del Sàhara al Marroc
-
Política
Colau descarta presentar-se a les primàries de BComú per tornar a ser alcaldessa
