La Diputació de Barcelona millora i amplia el catàleg de prestacions sobre el terreny amb l’objectiu de reduir les desigualtats socials i territorials
Delimitada per Bagà, Malgrat de Mar i Cubelles, la diversitat dels 7.725,7 Km² de la demarcació de Barcelona requereix un sistema de gestió complex i divers, que duu a terme la Diputació de Barcelona. 311 municipis als quals l'entitat ofereix serveis bàsics i nous drets de ciutadania, en alguns casos mitjançant diferents serveis mòbils.
Algunes d'aquestes prestacions ja tenen una llarga història i són conegudes pels veïns i veïnes de molts pobles i ciutats, com els bibliobusos -en funcionament des de fa més de 65 anys-, les unitats mòbils d'informació al consumidor (UMIC) -des del 1996- o la teleassistència -des del 2005-. Altres són més recents i aporten solucions a problemàtiques noves, com el servei de caixer mòbil.
Teleassistència de proximitat
Un dels reptes de les administracions del món occidental és l'envelliment dels habitants. Els avenços mèdics han allargat l'esperança de vida, mentre els naixements decauen. La demarcació de Barcelona no és aliena a aquesta situació: compta amb un 18% de lapoblació més gran de 65 anys i presenta un índex de dependència de la gent gran del 29,1.
Des del 2005, la Diputació de Barcelona, en col·laboració amb els municipis que en formen part, ofereix el Servei Local de Teleassistència. Una iniciativa que proporciona a les persones en risc per raons d'edat avançada, solitud, fragilitat, salut, discapacitat i/o dependència la possibilitat de comunicar-se des de casa, les 24 hores del dia i els 365 dies de l'any, amb professionals preparats per oferir ajuda i acompanyament en cas de necessitat.
Actualment, el servei compta amb 115.606 usuaris, persones que porten un penjoll amb un botó vermell, un dispositiu senzill que els permet demanar ajuda ràpidament davant de qualsevol imprevist que els passi a casa. El centre d'atenció rep una trucada tan bon punt es prem el botó i, en funció de la valoració que se’n fa, envia al domicili una de les 42 unitats mòbils de teleassistència, deriva a emergències o atén la consulta telefònicament.
La teleassistència és el servei amb més cobertura a la demarcació: gairebé el 14% de la població major de 65 anys i més del 36% dels majors de 80 anys el fan servir. Fins al setembre del 2024 ha dut a terme 1.443.063 trucades i ha atès 615.897 avisos. El servei també proporciona companyia a persones que pateixen solitud no desitjada, i cada dia atén una mitjana de 50 persones que accionen el dispositiu només per xerrar una estona.
En aquests moments, la teleassistència està en procés de digitalització, amb l'objectiu d'avançar cap a una prestació que sigui capaç de predir necessitats i situacions de risc. Per això s'estan instal·lant, gratuïtament, sensors als habitatges de les persones grans usuàries. D'aquesta manera es podran detectar canvis en els seus hàbits quotidians com a conseqüència del deteriorament cognitiu o de problemes de salut.
Banca mòbil
La darrera incorporació al catàleg de serveis coordinats per la Diputació de Barcelona és el caixer mòbil. En marxa des de la primavera passada, són vehicles que es desplacen als municipis de fins a 5.000 habitants que no disposen de serveis bancaris, a causa del tancament massiu d'oficines dels darrers anys. Durant l’última dècada han desaparegut 1.924 establiments a les comarques barcelonines, cosa que ha deixat els habitants de molts municipis desatesos.
Amb el caixer mòbil, 58.000 persones de 96 localitats poden treure diners en efectiu amb qualsevol targeta de dèbit, de crèdit o de prepagament, amb independència de l'entitat amb què tinguin el compte bancari. El dispositiu està homologat i un tècnic atén de manera personalitzada les persones usuàries en cas que els calgui ajuda. També s’hi pot consultar els últims moviments, el saldo, canviar el PIN, recarregar una targeta de prepagament, pagar tributs de l’Organisme de Gestió Tributària (ORGT) i domiciliar-los, a banda d’oferir informació dels serveis que presta la corporació. Per treure efectiu del caixer mòbil, les persones usuàries han de pagar una comissió d’1,35 €, mentre que la resta dels serveis esmentats són gratuïts.
Els vehicles, adaptats, amb mesures de seguretat i connectivitat i amb panells solars per ser respectuosos amb el medi ambient, recorren els municipis una o dues vegades al mes i s’hi estan uns 20 minuts per oferir el servei.
Llibres i cultura per a tothom
Una biblioteca mòbil. Així és un dels serveis comunitaris més ben valorats de la Diputació de Barcelona, que complementa la xarxa de 235 biblioteques públiques que s'estén per la demarcació. Des del mes de març passat, la incorporació de dos nous vehicles més lleugers ha permès fer cap a municipis de menys de 300 habitants que no gaudien d'aquest servei. D’aquesta manera, els 12 bibliobusos actuals arriben a 138 pobles i ofereixen lectures i activitats a més de 169.000 habitants.
Prop de 900.000 títols diferents i més d'11 milions de documents, en forma de llibre, suport audiovisual, revista o diari, estan a l'abast de les localitats més petites gràcies als bibliobusos. Els vehicles treballen en xarxa, integrats dins d'una zona bibliotecària, i compten amb el suport d’una biblioteca central. A més, tenen un paper molt actiu en la dinamització cultural del territori, ja que també programen activitats diverses per fomentar la lectura entre el públic infantil i l'adult.
Els vehicles que formen part de la xarxa de bibliobusos han evolucionat molt des del primer que es va posar oficialment en marxa l’any 1973, el bibliobús Pedraforca. Avui els nous bibliobusos són més inclusius, amb plataformes elevadores per facilitar l’accés a les persones amb mobilitat reduïda i amb bucles inductius per millorar l’escolta de les persones amb dificultats auditives. A més, l’interior és més acollidor, disposen de més espai per a l’exposició de llibres i revistes, i les pantalles informatives que hi ha destaquen les últimes adquisicions de la Xarxa de Biblioteques Municipals i també recullen les activitats que es programen als municipis de la zona.
Consum conscient
Si la informació és poder, el consum responsable i amb coneixement de causa és un dret que la Diputació de Barcelona fomenta mitjançant les unitats mòbils d’informació al consumidor, les UMIC. Es tracta d’una flota de camionetes verdes que visiten els municipis de menys de 20.000 habitants per garantir que tothom tingui accés als serveis d’informació al consumidor. Els treballadors ofereixen material informatiu i consells sobre alguns dels temes més consultats per la ciutadania. És un servei gratuït que atén presencialment i també de manera telemàtica.
Les reclamacions i consultes que es trameten mitjançant les UMIC es gestionen igual que les aportacions que arriben mitjançant els serveis físics de consum dels ajuntaments: es despatxen segons la data de presentació, de manera que se’n garanteix la viabilitat.
Més informació al web de la Diputació de Barcelona.
Objectius de Desenvolupament Sostenible
Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). Els 17 ODS van ser proclamats per l'Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l'Agenda global per al 2030. La Diputació de Barcelona n'assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d'acord amb aquests ODS.