El festival que marca el nord

Publicat el 11 de juliol de 2013 a les 17:50
Músics de la 12a. edició del festival Acústica, amb el seu director Xavier Pascual i l'alcaldessa de Figueres, Marta Felip, al centre, aquest dijous. Foto: Pau Cortina

El festival Acústica de Figueres,  que el 2012 va rebre el Premi ARC al millor festival del país, arriba enguany a la 12a. edició amb un cartell de luxe, que es posa com a objectiu superar els 60.000 espectadors de l'any passat. Entre el 28 d'agost i l'1 de setembre, Manel, La Pegatina, Chambao, Els Catarres, Cesck Freixas i Brams amb la banda municipal de música, entre d'altres, convertiran la capital de l'Alt Empordà en l'epicentre musical de Catalunya.

Tot i la reducció del pressupost d'un 12-15%, l'Acústica manté la gratuïtat de la majoria dels seus concerts i la seva realització al centre de Figueres. La Rambla, la Plaça de l'Ajuntament, la Plaça Josep Pla i la Plaça Catalunya, tots al voltant del Museu Dalí, seran els emplaçaments on s'ubicaran els escenaris del festival. A banda, el Teatre El Jardí serà enguany l'indret on se celebraran els concerts de pagament, en aquest cas de Manel, Paco Ibáñez i un tercer artista encara per concretar.

El concert inaugural commemorarà el centenari Espriu, amb un espectacle on es musicaran poemes i textos de l'autor. L'espectacle estarà dirigit per Toni Xuclà i hi participaran Dolo Beltrán, Lídia Guevara, Mercè Martínez, Jordi Vidal, Hemm Humet, Raynald Colom, Taima Tesao, Judith Neddermann, Núria Tamayo i Pau Figueres.

Així mateix, també tindrà lloc el concert dels 20 anys de la revista Enderrock , amb el títol "La banda sonora del pop català / Miqui Puig presenta The Mamzelles", en què s'hi revisaran 20 temes clàssics catalans de les dues últimes dècades. Hi col·laboraran Joan Colomo, Bikimel, Joana Serrat i Carles Coriolà, entre altres.

Per segona vegada se celebrarà l'Acustiqueta', la programació musical per a públic familiar del festival, que l'any passat va gaudir d'una bona resposta, amb 15.000 assistents. D'aquesta manera, la programació incorpora un nou espai d'oci ubicat a la Plaça Josep Pla, amb tallers infantils i familiars durant tot el dia.

Els Abbey Road, la coproducció amb el SónarKids de The Pinker Tones amb Albert Pla ('Rolf&Flor'), Landry el rumberu, l'espectacle Zoomwatts o 2princesesbarbudes i Andreu Rifé, són alguns dels ingredients de l''Acustiqueta'.

La importància del públic

Coincidint amb la 12a edició del certamen, enguany la imatge del festival és una samarreta de futbol amb la llegenda "Tu ets el jugador número 12". L'organització ha explicat la imatge i lema escollit -que reprodueix el tòpic futbolístic sobre el paper de l'afició- perquè volien reforçar la idea que el públic és essencial per un festival com aquest. De fet, l'any passat es va arribar als 60.000 espectadors i enguany confien en superar aquesta xifra.

El director del festival, Xavier Pascual, ha explicat que el pressupost del festival aquest 2013 és inferior al de la darrera edició degut a la caiguda de les aportacions públiques que, ha dit, "en la situació que es troba el país" no han estat les mateixes. No obstant això, Pascual s'ha mostrat satisfet perquè aquest dèficit els ha permès "equilibrar" els comptes en relació a les aportacions dels patrocinadors: Estrella Damm ha augmentat la seva inversió i s'han sumat marques com Cacaolat o l'equip de rugby l'Usab de Perpinyà.