19
de maig
de
2017, 16:18
Actualitzat:
24
de maig,
12:01h
Qui no coneix Les quatre estacions de Vivaldi? Qui no n'ha taral·larejat alguna vegada una de les melodies de l'obra? Escrita el 1723, és una de les peces més conegudes i representades de la música clàssica de tots els temps. Una vigència que queda contrastada amb els centenars de concerts que se'n fan arreu del món i que aquest dissabte a les vuit del vespre arriba al Centre Cultural Terrassa per oferir una de les visions més singulars que es poden veure.
Amb la sobrietat d'un sol element a escena, l'adaptació de la companyia Spellbound arriba a Catalunya com a estrena exclusiva, amb l'atractiu de poder sentir la música en directe i a tocar. Els espectadors poden tastar el so de l'orquestra sense filtres, amb els músics disposats just davant de platea, cosa que permet gaudir dels gestos, l'emoció i l'èmfasi de cadascun d'ells. Amb l'afegit que la versió que arriba a Terrassa és interpretada amb denominació d'origen, per l’Orquestra Cambra de Terrassa 48, encarregats d'interpretar una partitura que compta amb doble autoria. D'una banda, Vivaldi; de l'altra, el contemporani Luca Salvadori.
Una petita companyia amb un present esplèndid
Els responsables de la unió, sense cap mena de fissura ni musical ni escènica, són Spellbound Contemporary Ballet, una companyia petita que té un cos de ball de nou ballarins. Transmeten la brillantor de l'original a través del gest, amb un ritme "delicat" i també "frenètic", fent dialogar les pulsions barroques amb les contemporànies. En aquest àmbit, hi ajuda que hi hagi alguns passatges de música electrònica i enregistrada. A banda de l'aspecte musical, un dels grans atractius de l'obra és que, per primera vegada, el Centre Cultural Terrassa intervé en la producció. "Vam proposar una companyia, una orquestra i una solista", explica Adrià Fornés, director artístic de l'equipament, mentre subratlla que la coreografia "ens agradava molt".
El responsable n'és Mauro Astolfi, "un dels coreògrafs amb més projecció a nivell europeu", i un element clau de l'espectacle, ja que gaudeix "accelerant el tempo de la partitura", explica Fornés. "Les meves quatre estacions viuen a fora i a dins d’un espai petit que s’aixeca, s’arrossega i que és asfixiant a vegades però que també cura, uneix i protegeix", tal i com defineix el propi Astolfi. Des d'una escenografia mínima i simbòlica es pot arribar a molts llocs. "Sembla una casa petita però és un vaixell, un arbre, un espai misteriós des d’on es poden apreciar els canvis d’estació, un lloc on ets testimoni del cicle de la natura".
La companyia italiana va ser creada pel mateix Mauro Atolfi l’any 1994, just al seu retorn a Itàlia després de treballar i formar-se als Estats Units. La companyia, codirigida per Valentina Marini, ja s’ha fet un lloc en el panorama internacional actuant en els principals teatres i festivals internacionals, i produint una extensa varietat de creacions que han estat aplaudides per la versatilitat mostrada en les coreografies. L'any 2014, van celebrar el vintè aniversari. Una bona salut que ara arriba, en exclusiva i per primera vegada a l'estat espanyol, a Terrassa.
Amb la sobrietat d'un sol element a escena, l'adaptació de la companyia Spellbound arriba a Catalunya com a estrena exclusiva, amb l'atractiu de poder sentir la música en directe i a tocar. Els espectadors poden tastar el so de l'orquestra sense filtres, amb els músics disposats just davant de platea, cosa que permet gaudir dels gestos, l'emoció i l'èmfasi de cadascun d'ells. Amb l'afegit que la versió que arriba a Terrassa és interpretada amb denominació d'origen, per l’Orquestra Cambra de Terrassa 48, encarregats d'interpretar una partitura que compta amb doble autoria. D'una banda, Vivaldi; de l'altra, el contemporani Luca Salvadori.
Una petita companyia amb un present esplèndid
Els responsables de la unió, sense cap mena de fissura ni musical ni escènica, són Spellbound Contemporary Ballet, una companyia petita que té un cos de ball de nou ballarins. Transmeten la brillantor de l'original a través del gest, amb un ritme "delicat" i també "frenètic", fent dialogar les pulsions barroques amb les contemporànies. En aquest àmbit, hi ajuda que hi hagi alguns passatges de música electrònica i enregistrada. A banda de l'aspecte musical, un dels grans atractius de l'obra és que, per primera vegada, el Centre Cultural Terrassa intervé en la producció. "Vam proposar una companyia, una orquestra i una solista", explica Adrià Fornés, director artístic de l'equipament, mentre subratlla que la coreografia "ens agradava molt".
El responsable n'és Mauro Astolfi, "un dels coreògrafs amb més projecció a nivell europeu", i un element clau de l'espectacle, ja que gaudeix "accelerant el tempo de la partitura", explica Fornés. "Les meves quatre estacions viuen a fora i a dins d’un espai petit que s’aixeca, s’arrossega i que és asfixiant a vegades però que també cura, uneix i protegeix", tal i com defineix el propi Astolfi. Des d'una escenografia mínima i simbòlica es pot arribar a molts llocs. "Sembla una casa petita però és un vaixell, un arbre, un espai misteriós des d’on es poden apreciar els canvis d’estació, un lloc on ets testimoni del cicle de la natura".
La companyia italiana va ser creada pel mateix Mauro Atolfi l’any 1994, just al seu retorn a Itàlia després de treballar i formar-se als Estats Units. La companyia, codirigida per Valentina Marini, ja s’ha fet un lloc en el panorama internacional actuant en els principals teatres i festivals internacionals, i produint una extensa varietat de creacions que han estat aplaudides per la versatilitat mostrada en les coreografies. L'any 2014, van celebrar el vintè aniversari. Una bona salut que ara arriba, en exclusiva i per primera vegada a l'estat espanyol, a Terrassa.
Spellbound Contemporary Ballet, en acció Foto: Spellbound Contemporary Ballet