El teatre català supera els tres milions d'espectadors i fa la millor temporada de la història

El curs teatral 2023-2024 recapta més de 92 milions d'euros amb "El Mago Pop", "The Producers" o "Escape Room 2" com a muntatges que més han triomfat

Espectadors al teatre
Espectadors al teatre | Albert Rue
Redacció
09 de setembre de 2024, 12:35
Actualitzat: 12:45h

Els teatres de Barcelona han superat els tres milions d'espectadors la temporada 2023-2024 amb més de 92 milions d'euros de recaptació. La millor temporada de la història del sector a Catalunya ha experimentat un creixement del 8,24% d'espectadors respecte a l'anterior curs teatral i millora el rècord de públic registrat en la història del teatre a Barcelona l'exercici 2011-2012.

L'Associació d'Empreses de Teatre de Catalunya (ADETCA) i els Teatres Públics de Barcelona han explicat que s'han fet més espectacles i funcions que mai amb 1.235 nous projectes (amb 13.035 funcions) i una ocupació mitjana del 61,6%. El 65% dels muntatges han estat produccions catalanes. El català s'ha representat en el 39% de les produccions i el castellà en el 30%.

En una trobada amb la premsa a La Villarroel, ADETCA i els Teatres Públics de Barcelona han fet balanç de la temporada, marcada especialment per haver arribat a 3.020.710 espectadors i els 92,20 milions d'euros de recaptació. Així, del total d'espectacles vistos, el 54% han estat d'autors catalans, el 18% de la resta de l'Estat i un 27% d'estrangers. La dramatúrgia en català referma la seva consolidació a la cartellera amb 800 muntatges teatrals durant el 2023-2024.

De tota la temporada, el millor mes ha estat el desembre amb 392.223 espectadors i muntatges que han triomfat com El Mago Pop, The Producers o Escape Room 2. A les sales de proximitat, les obres més vistes han estat Fairfly, No et vesteixis per sopar i Austràlia.

Durant l'acte a la Villarroel, la presidenta d'ADETCA, Isabel Vidal, ha explicat que ara l'objectiu pel sector és fer créixer encara més la recaptació i que, per fer-ho possible, són necessaris "departaments de públics ben organitzats, el 2% de cultura en el pressupost de la Generalitat, que hi hagi més gires, l’estatut de l’artista, més teatres oberts, una excepció en els usos culturals i en les façanes, menys burocràcia de la gestió cultural i una normativa que faciliti l'activitat".

En declaracions a l'ACN, Vidal ha explicat que ADETCA ja ha mantingut contactes amb la consellera de Cultura i que té una voluntat "continuista" respecte a l'anterior titular de la conselleria. "Sabem que lluitarà el 2% del pressupost en cultura. És també voluntat del Govern. Li hem traslladat demandes al voltant de la qüestió dels públics", ha concretat.

Catalunya Aixeca el Teló

La trobada amb la premsa s'ha fet poques hores abans de la celebració de la 23a edició de la gala Catalunya Aixeca el Teló, prevista per aquest dilluns al vespre al Teatre-Auditori de Sant Cugat del Vallès. Sota el lema "El teatre no té edat", la gala farà un reconeixement a tots aquells que "fa molts anys, més que actuar, o dirigir, o construir vestuari i escenografies, feien teatre". Però també, l’expertesa dels seus professionals, remarcant les trajectòries artístiques passades i actuals, així com les empreses que han permès assolir la maduresa del sistema teatral a Catalunya.

Paco Mir dirigirà la cerimònia, amb l’ajuda de Roger Julià. L’acte comptarà amb música en directe de la Original Soundtrack Orchestra (OSTO), sota la direcció del mestre Joan Vives, actuacions d’artistes de totes les arts escèniques i comptarà amb Carme Conesa, com a mestra de cerimònies, que presentarà la gala al costat de Mercè Martínez, Artur Busquets i Aina Quiñones.

Durant la gala es confirmarà el retorn de la iniciativa Cap Butaca Buida, que va aplegar 55.000 espectadors la temporada passada en 145 sales de tot el país. La segona edició del repte col·lectiu es farà el 22 de març de 2025. La gala també servirà per lliurar la menció honorífica d'ATETCA Premi Catalunya de Teatre a la companyia Dagoll Dagom per la seva carrera dedicada al teatre i al públic, coincidint amb el comiat dels escenaris de l'històric col·lectiu teatral.