La Comissió Europea proposa imposar aranzels del 25% a més d’un miler de productes dels Estats Units com a resposta als gravàmens imposats per Donald Trump sobre les importacions d’acer i alumini provinents de la Unió Europea. El llistat de productes que planteja l’executiu d’Ursula von der Leyen, a la qual ha tingut accés l’ACN, proposa gravar productes com els ous, el pollastre, el tabac, alguns diamants o el fil dental, però exclou el bourbon després que el president nord-americà amenacés amb aranzels del 200% al vi i el cava europeus si Brussel·les imposava aranzels al whisky estatunidenc. El paquet de contramesures serà votat pels 27 aquest dimecres i entraran en vigor en dues fases: una primera tanda el 14 d’abril i una segona el 15 de maig.
La Comissió Europea va enviar als estats membres el llistat definitiu amb els productes dels Estats Units que planteja gravar dilluns a la nit, després de la reunió extraordinària de ministres de Comerç de la UE que es va celebrar a Luxemburg, on les capitals van fer una crida majoritària a la “unitat” i van tancar files amb l’executiu de Von der Leyen en la seva resposta contra Trump. El document és el primer paquet de contramesures que la Comissió Europea posa en marxa per contrarestar l’efecte dels aranzels imposats des del 12 de març per l’administració nord-americana a l’acer i l’alumini europeus, mentre, en paral·lel, treballa en un segon paquet de represàlies per respondre als nous aranzels generals del 20% a totes les exportacions europees a partir del dimecres 9 d'abril.
El llistat de productes es votarà dimecres en una reunió a nivell tècnic entre els 27 i, segons ha detallat l’executiu comunitari, es posaran en marxa de forma gradual. Així, la previsió és que el 15 d’abril entrin en vigor els aranzels als productes gravats durant el primer mandat de Trump, que es van imposar el 2018 i es van retirar amb l’arribada de Joe Biden. D'aquesta llista que es recupera, però, s’ha tret el bourbon per evitar represàlies sobre el sector del vi i el cava europeu. Trump va amenaçar amb aranzels del 200% a aquests productes si Brussel·les tirava endavant els gravàmens al whisky i, a conseqüència, països com França han demanat en les últimes setmanes a la Comissió que replantegés la mesura.
“Hem escoltat amb molta atenció els nostres estats membres. Hem volgut assegurar-nos que la càrrega es reparteix equitativament entre tots”, va afirmar el comissari europeu de Comerç, Maroš Šefčovič, després de la reunió amb els ministres de Comerç el dilluns. En un segon moment, entraran en vigor la resta de productes amb la intenció que s’iguali l’impacte dels aranzels del 25% sobre l’acer i l’alumini. Aquest segon paquet, segons l’executiu comunitari, entrarà en vigor el 15 de maig. També es preveu un tercer paquet amb productes que es gravaran a partir de l’1 de desembre, com la soja o les ametlles.