Hi ha més de 30 projectes estratègics en marxa a Barcelona que s'expandeixen a la resta de l'arc metropolità, el que suposa un "nou renaixement urbà", segons Foment del Treball, que aquest divendres ha presentat el quart informe Rethink sobre Repensar la metròpoli. Un renaixement que també viuen altres ciutats, com l'Hospitalet o Cornellà, el que implica repensar aspectes fonamentals de l'espai urbà. Així ho ha assenyalat Fèlix Riera, director de la Societat Barcelonesa d'Estudis Econòmics i Socials (SBEES) de la patronal, qui s'ha referit a "la capacitat de la ciutat per adonar-se que el seu potencial està en marxa", com va passar amb l'Exposició del 1888 o amb els Jocs..
El president de Foment, Josep Sánchez Llibre, ha reclamat que Barcelona ha de tenir una veu forta i lideratge i ha invocat un "compromís de país" perquè "Catalunya acompanyi la seva capital per no quedar a la perifèria" d'aquesta transformació que viu la ciutat. També ha invocat la necessitat de preservar la cohesió social, un altre dels punts centrals de l'informe.
Riera ha remarcat que la cultura serà un element troncal d'aquesta etapa i que requereix de la col·laboració públic-privada. Entre aquests projectes, la transformació de la muntanya de Montjuïc, amb un nou barri entre el Poble Sec i Font de la Guatlla, la remodelació de la plaça d'Espanya o l'ampliació del Palau Sant Jordi. Per primer cop, hi ha un desplaçament de la plaça d'Espanya fins al mar i Montjuïc esdevé un dels símbols d'aquest renaixement".
Es viurà també l'ampliació del MNAC (100 milions per a la seva ampliació) i del MACBA, el nou Museu Thyssen, el nou Teatre Gènesi, impulsat per Focus, el Liceu Mar per crear una segona seu d el'òpera, la culminació de la Sagrada Família, que suposarà fer el cim d'aquest projecte quan compleix el seu centenari.
Hi haurà una transformació en la mobilitat, des de l'ampliació del passeig Marítim a l'ampliació de l'estació de Sants i la Sagrera, amb la cobertura de la Ronda Litoral i la finalització del tramvia a la Diagonal. Unes noves realitats que suposaran "un salt de la mobilitat entesa com a problema a ser vista com una solució". També s'ha destacat l'enderrocament del perímetre de la Ciutadella i la Ciutat de la Ciència que s'hi ubicarà. O el Campus Clínic i el projecte Caixa Research Institute, que allotjarà més de 300 investigadors, o l'ampliació de DFactory.
L'informe destaca com a gran repte el front cultural, que implica assegurar una educació igual per a tothom, amb l'actualització dels equipaments per resoldre el dèficit existent i afrontar amb coratge el problema de l'habitatge, amb més parc públic i un acord transversal entre institucions públiques, promotors i societat civil.
L’acte ha inclòs un col·loqui protagonitzat pel conseller delegat d’Aigües de Barcelona i director d’Acció Social d’AGBAR, Felipe Campos, i el president de la Unió de Federacions Esportives de Catalunya (UFEC), Gerard Esteva, i s’ha centrat en com reforçar la col·laboració públic-privada per afermar el desenvolupament metropolità. La periodista Glòria Marín ha moderat el diàleg.
Esteve ha subratllat la necessitat d'afrontar els riscos que poden venir del context internacional, com la nova política aranzelària dels Estats Units, o interns, com "l'excessiva pressió fiscal" i les mancances en la competitivitat, alhora que exigeixen engreixar més la col·laboració dels sectors públic i privat i un major compromís social. Tant ell com Felipe Campos han reclamat a prestigiar el paper de l'empresari i la necessitat de bastir grans aliances que incloguin el tercer sector.
Gerard Esteve ha recordat el pes històric de la societat civil a Catalunya "perquè no hem disposat històricament de poders públics" i s'ha referit als tres balanços que ha de tenir tot projecte ambiciós: l'econòmic, l'èxit (que en l'esport són les victòries i en la resta dels àmbits són els resultats assolits) i el social, que vol dir que els treballadors estiguin satisfets i es preservi la cohesió social.
Rodalies, imprescindible
Campos i Esteve han destacat la connectivitat com a element essencial per fer factible aquest salt que reclama la regió metropolitana. "Això passa perquè Rodalies comenci a funcionar", ha assenyalat el president de la UFEC. Els diversos informes Rethink han incidit en la necessitat estratègica de reforçar les infraestructures, des de l'ampliació de l'aeroport a una bona xarxa de rodalies.