L'1% més ric del món ha guanyat prou diners des del 2015 per posar fi a la pobresa 22 vegades

Un informe d'Oxfam Intermón calcula que 3.000 persones acumulen el 14,6% del PIB mundial i xifra en 2,9 milions les morts en els pròxims cinc anys per les retallades en cooperació internacional

  • Algunes de les persones més riques del món, durant la investidura de Trump -
Publicat el 26 de juny de 2025 a les 07:47
Actualitzat el 26 de juny de 2025 a les 07:48

L'1% de les persones més riques del planeta han guanyat 29 bilions d'euros en termes reals -ajustats a la inflació- des del 2015. Aquesta quantitat permetria posar fi a la pobresa anual 22 vegades si es fa servir com a paràmetre el llindar de la pobresa més alt que estableix el Banc Mundial, que és de 7,1 euros al dia. És el resultat principal de l'informe Del benefici privat al poder del que és públic: Finançar el desenvolupament, no l'oligarquia que ha presentat aquest dijous Oxfam Intermón.

L'ONG ha denunciat l'"hegemonia del capital privat" en el desenvolupament global, mentre 3.700 milions de persones continuen en situació de pobresa. En aquest sentit, l'anàlisi recull que, entre 1995 i 2023, la riquesa privada es va incrementar en 293 bilions d'euros, vuit vegades l'increment de la riquesa pública. Per això, ha fet una crida als governs i institucions a avançar cap a una major tributació dels ultrarics.

Tanmateix, l'informe diu que les 3.000 persones més riques del món, totes milmilionàries, acumulen el 14,6% del PIB mundial i han incrementat la seva riquesa en 5,6 bilions d'euros ajustats a la inflació des del 2015. En aquest sentit, Oxfam Intermón fan referència a una nova enquesta internacional que recull que 9 de cada 10 persones estan a favor de finançar mesures i serveis públics contra el canvi climàtic amb més impostos sobre la cúspide econòmica.

Les retallades en desenvolupament provocaran 2,9 milions de morts addicionals

Oxfam Intermón ha presentat l'anàlisi amb motiu de la quarta Conferència Internacional Sobre Finançament per al Desenvolupament, que comença el 30 de juny a Sevilla i que comptarà amb la participació de 190 països. En aquest sentit, alerta que els països més rics estan aplicant "les majors retallades de la història a l'ajuda oficial al desenvolupament" i xifra les conseqüències en  2,9 milions de morts addicionals per la sida en els pròxims 5 anys. A més, la investigació calcula que el 2026 els països del G7, que representen aproximadament tres quartes parts de tota l'ajuda oficial al desenvolupament, retallaran un 28% l'aportació en comparació al 2024.

Els països del sud global entren en fallida

L'informe indica també que la crisi del deute està provocant que nombrosos governs del sud global entrin en fallida. El 60% dels països de renda baixa estan "al límit d'una crisi de deute", un fet que provoca que destinin "molts més recursos" a pagar els interessos als "creditors rics" que invertir en educació o salut pública. Així, Oxfam Intermón calcula que l'any 2030 s'hauran complert un 16% dels Objectius de Desenvolupament Sostenibles previstos.