Les bombolles, esbravades

La crisi castiga les vendes de cava, que cauen un 3,7% durant el 2009.

Publicat el 05 de març de 2010 a les 08:48

El 2009 es van vendre 219 milions d'ampolles de cava, un 3,7% menys en relació amb el 2008. La contracció del consum, justificada per la fase de recessió econòmica, ha afectat a les vendes del mercat exterior, on s'han venut 131 milions d'ampolles, un 5,5 menys que el 2008, especialment pel mal comportament d'Alemanya. Les dades de l'estranger sense tenir en compte Alemanya van registrar un increment del 10%.

Pel que fa a les vendes a l'Estat, les ampolles venudes van arribar a 88 milions d'unitats, un 0,9% menys que el 2008. Tot i aquesta caiguda de les vendes, Gustau García Guillamet ha dit que l'últim trimestre del 2009 els indicadors de venda apuntaven a un inici de recuperació, amb un increment del +0,1% per aquest període.

El conseller d'Agricultura, Alimentació i Acció Rural, Joaquim Llena, tot i la caiguda de les vendes, ha qualificat el resultat obtingut de positiu i ha destacat que el 2009 es converteixi amb el segon millor exercici de la història del sector. Llena ha recordat que el 2009 altres segments de mercat del vi han registrat caigudes en les seves vendes superiors al 30%.

El conseller també ha advertit que entre els reptes que hi ha des de l'administració és aconseguir implantar instruments en el mercat que permetin que tots els actors de la cadena de producció d'aquest sector, des del productors fins la marca de cava, puguin obtenir un resultat econòmic que els permeti aconseguir una 'estabilitat' empresarial.

Una avantatge del cava en relació amb els altres productes similars, és la relació qualitat preu, cosa que fa que la contracció del consum hagi estat menor que en altres productes, segons ha explicat Joaquim LLena. El preu mig de l'ampolla de cava en el mercat interior ha estat el 2009 de 3,87 euros i el preu mig en el mercat de l'exportació va ser de 4,7 euros.

Comportament asimètric

L'exercici del 2009 ha registrat un comportament asimètric en quan a les vendes. Mentre que el primer semestre del 2009 la caiguda de les vendes va ser del 6,89%, el comportament dels primers nous mesos es va moderar, amb una disminució de les vendes del 6% i el quart trimestre es va registrar una recuperació de les vendes que tenint en compte només aquest trimestre, les vendes van augmentar un 0,1% en relació amb l'últim trimestre del 2008.

Boicot

Gustau García també ha desagregat les dades de vendes de les marques de cava de fora de Catalunya, per tal d'observar si es manté o no l'efecte de la campanya de boicot contra el el cava català que es va impulsar a partir del 2005.

El president del Consell Regulador creu que aquest efecte del boicot ja està esgotat. El 2009, les bodegues de fora de Catalunya van caure en facturació el 3,18% i la caiguda sense tenir en compte les vendes del mercat exterior va ser del -15,97%.

Garcia Guillamet ha explicat que les vendes d'aquestes bodegues de fora de Catalunya van incrementar les vendes un 93% i el 2008 va acumular un augment de vendes del 53%.

Facturació

Pel que fa al volum de facturació, el 2009 el negoci del cava va moure 929,1 milions, cosa que suposa una caiguda del 5,28% en relació amb el 2008, un exercici on la facturació va ser del 980,9 milions, segons ha explicat Gustau García.

El president del Consell Regulador del Cava ha explicat que aquesta caiguda de la facturació s'explica per una reducció del preus en el mercat interior on els preus han disminuït una mitjana del 5,17%. La mitjana de preus per ampolla en el mercat exterior es va incrementar un 0,84%.
Gustau Guillamet també ha fet referència a l'evolució de les marques blanques durant el 2009, un any on en la majoria de segments de mercat i en el canals de distribució han guanyat pes per raó de la crisi. En aquest sentit, la marca blanca ha passat de tenir una quota de mercat del 26% el 2008 a un 30,21% el 2009.

Pel que fa a les coses a fer per millorar les vendes, Gustau Guillamet ha dit que cal treballar amb intensitat per millorar les vendes de cava en el mercat estatal per tal d'aproximar les vendes al nombre d'ampolles que es comercialitzen en el mercat exterior. Tot i això, LLena ha afegit que tot i que s'han de millorar les vendes en el mercat estatal no es pot deixar de treballar per guanyar quota de mercat a l'estranger, on hi ha encara 'molt recorregut'.

Mercats exteriors

Pel que fa a les vendes a l'exterior, tot i la caiguda de les vendes en el mercat alemany, Alemanya segueix sent el mercat líder pel cava, amb 34 milions d'ampolles, tot i la caiguda del 32% del nombre d'ampolles venudes en aquest mercat.

El Regne Unit se situa en segon lloc, amb 32 milions d'ampolles i amb un increment de vendes el 2009 del 7,79%. Aquest exercici, ha servit perquè Bèlgica, on les vendes s'han incrementat un 57,57%, fins 15 milions d'ampolles, ha desbancat del tercer lloc al mercat dels Estats Units, on es van comercialitzar 14 milions d'ampolles.