El conseller d'Afers i Relacions Institucionals i Exteriors i Transparència, Raül Romeva, ha reclamat aquest divendres al ministre d'Hisenda en funcions una revisió dels objectius de dèficit per a les comunitats autònomes al 2016, una reforma del sistema de finançament, i una rebaixa dels interessos del FLA per situar-los al 0%. Tres peticions que, segons ha assegurat, no han obtingut cap mena de resposta per part de Cristóbal Montoro. "Sortim una mica com hem entrat", ha dit Romeva un cop ha finalitzat aquest Consell de Política Fiscal i Financera.
Romeva ha destacat que durant la reunió s'ha posat de manifest que les comunitats comparteixen un discurs "clar i bastant unànime" respecte al fet que "el problema és el model, el repartiment i l'arbitrarietat amb que es prenen les decisions". El conseller, que ha assistit a la reunió en substitució del vicepresident de la Generalitat, Oriol Junqueras –de viatge institucional a Roma- també ha recordat al ministre que la Generalitat el seu pressupost per a les polítiques socials, i li ha dit que qualsevol retallada addicional –com les que demana el Ministeri per eixugar dèficit- afecta directament els ciutadans catalans.
Per aquest motiu ha reclamat a Montoro la revisió dels objectius de dèficit (0,3% al 2016), la reforma del model de finançament –pendent des del 2014- i que els interessos del FLA quedin situats al 0%. "Nosaltres el que hem dit sempre és que estem disposats a parlar perquè el govern de Catalunya compleix i ha complert sempre", ha assegurat. Qui no compleix, ha continuat, "és el govern de l'estat", ha dit. Segons Romeva, però, "no hi ha hagut resposta" per part de Montoro a aquestes peticions.
Reunions bilaterals
Segons ha explicat en declaracions a la premsa, Montoro ha ofert la possibilitat de celebrar trobades bilaterals amb cada comunitat autònoma. En canvi, no ha obert en cap moment la porta a una flexibilització dels objectius de dèficit de les comunitats, i tampoc a establir un sistema asimètric com va posar en marxa al 2014.
En aquest sentit ha mantingut les amenaces d'imposar les sancions que recull la Llei d'estabilitat pressupostària. Entre d'altres, el ministre ha subratllat que no avançarà ni un euro del Fons de Liquiditat Autonòmica (FLA) als govern autonòmics que no aprovin els acords de no disponibilitat de crèdit que els exigeix Hisenda. Montoro ha recordat que els proveïdors poden recórrer directament al ministeri per cobrar i que aquests fons es descomptarien del finançament de les autonomies.
Montoro esborra el càrrec d'"exteriors"
Malgrat que Romeva ocupa el càrrec de conseller d'Afers i Relacions Institucionals i Exteriors i Transparència, el Ministeri ha eliminat la paraula "exteriors" del cartell que indicava el seu nom i càrrec just davant la seva cadira. Segons han pogut captar les càmeres durant els primers moments de la reunió, Romeva, al cartell indicatiu que tenia al davant de la cadira era presentat com a conseller "de relacions institucionals i transparència".
Raül Romeva sobre la reunió amb Montoro: «Sortim com hem entrat»
Economia
Hisenda amenaça en no avançar ni un euro del FLA a les autonomies que no compleixin amb el dèficit del 2015 | Demanarà més temps a Brussel·les per complir els objectius però les comunitats reclamen més flexibilització
ARA A PORTADA
-
Acció Els forats negres en la lluita contra el foc: 54 ajuntaments mai han tingut pla Arnau Urgell i Vidal
-
Acció El Govern vol passar en cinc anys del 50 al 100% d'urbanitzacions amb tallafocs Arnau Urgell i Vidal | Ferran Casas i Manresa
-
Societat Itàlia compleix l'amenaça i tanca l'espai Schengen amb Espanya per la crisi de Ceuta Gerard Mira
-
Societat Més de la meitat dels migrants que han entrat a Ceuta ja han estat retornats al Marroc Marc Orts i Cussó
-
Política Sánchez usarà «tots els recursos» de l'Estat per evitar una nova «violació de la integritat territorial» Natàlia Pinyol
Publicat el
15 d’abril de 2016 a
les 20:45
Et pot interessar
-
Economia
L'economia catalana creix un 3% interanual el segon trimestre, més que la mitjana a l'Estat i la Unió Europea
-
Economia
Veolia incrementa un 10% els beneficis entre gener i juny respecte a l'any passat
-
Economia
Els constructors constaten que l'edificació creix, però no prou
-
Economia
El BBVA obté un benefici net de 6.051 milions d'euros durant el primer semestre, un 11,1% més que fa un any
-
Economia
Catalunya preveu un nou agost d'ocupació rècord i molta reserva d’última hora
-
Economia
La inflació repunta tres dècimes fins al 3,5% interanual a l’Estat al juliol
