Risc de «guerra comercial» pels aranzels d'Europa als cotxes elèctrics xinesos

Brussel·les estableix impostos de fins al 38% als fabricants del país asiàtic per compensar els "subsidis injustos": "Volem garantir que la competència sigui justa"

Un cotxe elèctric carregant la bateria en un punt de la Diagonal
Un cotxe elèctric carregant la bateria en un punt de la Diagonal | Adrià Costa
Redacció
12 de juny de 2024, 13:28

Hi ha risc d'una "guerra comercial"? Això és el que tem el ministre d'Indústria, Jordi Hereu, després que la Comissió Europea hagi anunciat aquest dimecres la intenció d'imposar a partir del 4 de juliol aranzels de fins al 38% als cotxes elèctrics de la Xina per compensar els "subsidis injustos" de Pequín. Hereu ha defensat que Europa apliqui mesures com la imposició d'aranzels als cotxes elèctrics xinesos, però ha demanat no entrar en una "guerra comercial" perquè aquesta dinàmica pot perjudicar totes les parts.

"Jo no crec en el proteccionisme a ultrança, però és evident que Europa ha d'adoptar polítiques de reindustrialització. És quelcom que està en anàlisis", ha dit el ministre des dels passadissos del Congrés dels Diputats. El ministre també ha respost a la possibilitat de "represàlies" per part de la potència asiàtica. "Qui importa també exporta, per això també estem en contra de les guerres comercials", ha avisat.

Concretament, Brussel·les vol imposar aranzels del 17,4% a BYD -el major grup xinès-, del 20% a Geely i del 38,1% a SAIC. Es tracta de la primera mesura adoptada per la Unió Europea a conseqüència de la investigació iniciada a l'octubre als fabricants de vehicles elèctrics xinesos que reben ajudes de Pequín. Brussel·les ha conclòs en la investigació que els subsidis xinesos suposen un "perjudici econòmic" als fabricants europeus i l'objectiu dels aranzels és "reparar-lo".

A banda d'aquestes companyies, Brussel·les també ha precisat que altres fabricants xinesos que han cooperat amb els serveis comunitaris durant la investigació afrontaran aranzels del 21%, mentre d'altres que no ho han fet tindran una xifra més elevada, del 38,1%. Ara per ara, la decisió de la Comissió Europea és provisional.

D'aquesta manera, la mesura s'ha comunicat ara a totes les parts, entre ells les autoritats xineses, els fabricants europeus i els estats membre, i es començarà a aplicar el 4 de juliol. Ara bé, els aranzels podrien variar en cas que les companyies aportin motius "suficients" a la Comissió Europea.

"El nostre objectiu no és tancar el mercat de la UE als vehicles elèctrics xinesos, sinó garantir que la competència sigui justa", ha apuntat en un missatge a X el vicepresident econòmic de la Comissió Europea, Valdis Dombrovskis. Brussel·les va iniciar la investigació a l'octubre en detectar l'entrada de gairebé 200.000 vehicles entre l'octubre del 2023 i el gener del 2024, el que representa un increment de l'11% en comparació amb el mateix període de l'any anterior.

Arxivat a