Es manifesten amb vehicles a Olot el Dia Mundial de la Reducció de CO2

La plataforma "No és un vial, és un carrer" aplega mig centenar de persones que van fer una marxa lenta de 5 km durant una hora i presenta una plataforma per a mesurar la contaminació del trànsit

Els vehicles han fet una marxa lenta de 5 km durant una hora pel centre d'Olot.
Els vehicles han fet una marxa lenta de 5 km durant una hora pel centre d'Olot. | @noesunvial.
NacióGarrotxa
30 de gener de 2020, 08:00
Aquest passat dimarts, Dia Mundial de la Reducció de CO2, responent a la convocatòria de “No és un  vial, és un carrer”, mig centenar de veïns d'Olot van decidir manifestar-se espontàniament amb una marxa lenta pels 5 km de llargada del tram viari més conflictiu de tota la ciutat Olot.

La sorpresa va ser que no ho van fer a peu o en manifestació –com és habitual–, sinó amb vehicles: una anada i tornada des del giravolt de la Solfa a l’A-26, que es va perllongar una hora a pas de tortuga. Ho van fer convençuts que "tenim dret a viure amb tranquil·litat, seguretat i salut, i amb plena consciència de la situació" tot i la possible contaminació que també devien causar, segons s'ha criticat des de diversos sectors de la ciutat.

També van presentar una eina que ha d’acompanyar en les seves reivindicacions aquest 2020, tant davant de l’Ajuntament com de la Generalitat. Es tracta dels mesuradors de partícules en suspensió que han instal·lat des de mitjan desembre, unes eines acompanyades de l’aplicació virtual lliure i gratuïta Smart Citizen, que reflecteix les dades dels aparells. Aquests, per la qualitat i la fiabilitat de les seves dades, i també per la facilitat d’ús, s’estan normalitzant arreu del país, ja que sembla que hi ha molta gent preocupada per l’aire que respira, i per la manca d’informació sobre aquest tema que ofereixen les administracions.

Durant el mes de gener, l’aplicació ha mostrat que de l'1 al 24, els únics dies que s'ha estat per sota dels límits marcats per l'OMS, han estat els 4 dies del temporal Gloria. I també s'ha pogut veure-hi com les retencions provocades per un accident al mig de l'avinguda Sant Jordi  mostraven valors esfereïdors: 184ug/m3, quan el límit de sanitat marcat per l'Organització Mundial de la Salut està per sota de 25ug/m3.

Això pot donar una idea del que passa, no només en un cas així, sinó en qualsevol moment de col·lapse semafòric. És la dinàmica conseqüent d’una via de pas intens, segons la plataforma, que no pot ser constant perquè ha de travessar un nucli urbà cosit de senyals: semàfors, passos zebra, stops i demés indicadors d’aturada.

Per tant, amb les dades de què disposen des de mitjan desembre, es podria concloure que la qualitat de l'aire al global d'Olot d'acord als estàndards de l’OMS (que no són els mateixos que amb freqüència es fan servir a la legislació catalana, espanyola o europea), és francament millorable. A alguns carrers i barris, i no només al nostre, directament es podria parlar de mala qualitat de l'aire.

Des de “No és un vial, és un carrer” recorden que són "el grup ciutadà que més arguments i veus" aporta a les reclamacions per a una millor sostenibilitat urbana, que "estem posant sobre la taula, probablement en tota la història de la ciutat. I si més no, en la darrera dècada, des que Bracons es va obrir tancant els ulls a les conseqüències".

La plataforma va demanar aquests mesuraments a l’Ajuntament i, mentre esperen que els els facilitin, com també la resta de peticions realitzades, van fent camí. La circumval·lació tardarà a arribar i "urgeix aplicar solucions ràpides i, per aconseguir-les, arguments, perquè, mentrestant, tothom respira més matèria particulada de la que li convé a un cos sa".
 
Arxivat a