La Vall d'en Bas acceptaria la variant de les Preses si es fes per Marboleny

Durant les explicacions fetes a Can Trona pel director general d'Infraestructures, Xavier Flores, vora 200 veïns s'expressen preocupats per les alternatives proposades als estudis informatiu i d'impacte ambiental

Can Trona es va fer petit per acollir els veïns que volien escoltar Xavier Flores.
Can Trona es va fer petit per acollir els veïns que volien escoltar Xavier Flores. | Foto: Xavier Borràs.
30 de gener de 2020, 09:05
Actualitzat: 9:57h
El director general d'Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, Xavier Flores, va baixar ahir al vespre a l'arena de Can Trona per a explicar, davant vora dos-cents veïns de la Vall d'en Bas, les dues alternatives proposades pels estudis informatiu i d'impacte ambiental de l'anomenada variant de les Preses, que ja s'han posat a informació pública i que ja són en període de presentació d'al·legacions.

Els veïns no van esdevenir lleons i no van devorar Flores, però si que li va restar prou clar al director general que la Vall d'en Bas –per on passa el 90% dels traçats proposats– ni necessita ni vol la variant i que, en tot cas, apostarien perquè passés per la zona de Marboleny.

Els 5,4 km de nova carretera d'un carril per banda (1+1), amb un fals túnel soterrat a Verntallat de 470 metres (amb el "caramel" de fer-hi un parc o equipament al damunt) –que enllaçaria després amb el tram central de la variant d'Olot (que serà de dos carrils– i un cots aproximat d'entre 70 i 80 MEUR, serviria per a evitar part del pas diari per la travessera de les Preses de la C-152 de 17.000 vehicles –2.000 del quals camions–, tot i tenint en compte, a més que alguns estudis assenyalen una minva del 25% d'aquest trànsit així que s'alliberi el peatge de l'AP-7 la tardor de 2021.

Xavier Flores va fer una primera declaració que posa la qüestió en el seu punt just: "Hem discrepat molt amb l'alcalde". Efectivament, Lluís Amat, batlle de la Vall d'en Bas –que va fer d'amfitrió en l'acte d'ahir– va ser prou clar per a resumir el sentir i la voluntat dels ciutadans de la Vall: "No volem la variant!", i, en tot cas, com a mal menor, l'acceptarien si s'aprovés l'anomenada de Marboleny, que passaria per sobre les Preses, però que els estudis descarten per un "impacte ambiental sever", ja que afectaria zones protegides del Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa i, a més, podria comportar la destrucció d'algunes de les naus del polígon industrial de les Preses.
 

El director general d'Infraestructures, Xavier Flores, va respondre totes les qüestions plantejades per veïns i entitats. Foto: Xavier Borràs.


L’acte de presentació de la variant a Can Trona va comptar amb dues parts: una exposició de la proposta i els antecedents del projecte i un torn obert de preguntes dels veïns. En aquesta part, Xavier Flores ha respost una vintena llarga d’intervencions entorn a les diferents alternatives presentades, però també sobre els traçats que s’han descartat, punt en el qual Territori ha pogut argumentar les seves raons. Veïns a títol individual i institucions i entitats de la Vall han pogut expressar les seves inquietuds al respecte, com ho van fer representants de la Cooperativa Verntallat, l'Associació de Veïns de Sant Privat, la del barri de Verntallat o la Unió de Pagesos, entre d'altres.

Dues qüestions van ser repetides diverses vegades: les inundacions periòdiques d'aigua a la plana de Verntallat, especialment vora l'escola –com s'ha demostrat durant la recent llevantada–, on es preveu soterrar-hi un fals túnel de 450 m, i la destrossa de terres agrícoles en l'àrea de la parcel·laria, que afecta un bon gruix de pagesos de la vall. En tots dos casos, Flores va comprometre's a reunir-se amb la comissió de seguiment o els representants de les entitats principals de la Vall per a donar continuïtat a les explicacions que es van donar ahir.

A partir del 23 de març d'enguany s'estudiaran les al·legacions presentades per particulars, organismes i administracions –com el propi AJuntament de la Vall d'en Bas– i un cop acceptades o no es procediria al projecte constructiu i, posteriorment, a l'execució de l'obra, segurament en paral·lel a l'execució de la part central de la variant d'Olot.
 

El projecte final de la variant agafaria la primera part de l'alterativa 2a en una fase inicial. Foto: @territoricat.


En tot cas, Xavier Flores va reiterar que des del Departament de Territori i Sostenibilitat es preveu la possibilitat que el desenvolupament de la variant es dugui a terme per fases, de manera que, en una primera etapa, es podria executar la segona alternativa –coincident en el tram central amb la primera alternativa–, i posteriorment, si es considerés necessari, l’alternativa primera en el primer tram. D’aquesta manera, es configuraria una variant per a millorar la fluïdesa del trànsit en aquest àmbit des d’un primer moment, i, amb posterioritat, si calgué, es completaria amb la resta d’actuació, per a donar-ne continuïtat sense haver de passar per més rotondes a la calçada principal de l’eix Bracons-Olot.