17
de febrer
de
2020, 09:11
Actualitzat:
13:08h
Des de la històrica organització ecologista Salvem les Valls i el Centre per a la Sostenibilitat Territorial (CST) impulsen una al·legació a l'estudi informatiu de l’anomenada “variant de Les Preses”, que, segons manifesten, no és res més que una altra peça de l’Eix Vic-Olot per Bracons.
Les consideracions que plantegen posen el focus en l’actual situació d'emergència climàtica que el mateix govern reconeix quan la va decretar formalment el passat 14 de maig de 2019. Per tant, "la nostra al·legació esdevé una esmena a la totalitat a la voluntat política de dur a terme aquest obra".
Des de les entitats signants –i des de tots aquells que els vulguin acompanyar donant-hi suport– apel·len al principi de precaució i a la responsabilitat de totes institucions per a evitar mals majors. És per això que plantegen amb tota contundència la necessitat de valorar la possibilitat de no dur a terme aquesta infraestructura i impulsar mesures que passin per un pla de mobilitat que ens duguin a un reducció del trànsit rodat, tant de la zona afectada com a tota la comarca.
"Ja no hi valen més excuses ni arguments basats en hipotètics creixements econòmics –afegeixen–. Ara és el moment de dir la veritat i de prendre decisions valentes."
El document per a fer l'al·legació a nivell individual o col·lectiu que defensen Salvem les Valls i el CST es pot descarregar des d'aquest vincle i un com emplenat lliurar-lo en algun d'aquests punts: Ajuntament de la Vall d’en Bas, Pavelló municipal Sant Esteve d’en Bas, Farmàcia de les Preses, Cooperativa Verntallat, Agrobotiga Verntallat, Agrobotiga Verntallat de l’estació d’Olot, Quiosc El Gurn de la Plaça Mercat d’Olot i Nuria social Olot.
Les al·legacions de Salvem les Valls i el CST
Ambdues organitzacions al·legen que els traçats de les diferents alternatives no es corresponen a les infraestructures necessàries en el marc d’emergència climàtica en què ens trobem i afectarien de manera severa sòls agrícoles d’interès, connectors ecològics i un paisatge que cal preservar. Per aquest motiu consideren que cal retirar el projecte d’estudi informatiu i tornar a analitzar l’aplicació de mesures en la línia de les que ja es van preveure el 2017 –però que no es van arribar a implementar per motius aliens als criteris tècnics realitzats– per tal de millorar el trànsit en aquesta zona:
• Desplaçar la rotonda Sud projectada a l’estudi informatiu fins a l’alçada de la cruïlla de la C-152 amb la carretera de la Bòbila i mantenir l’actual, proposada a la cruïlla entre la C-152 amb la carretera del Corb. No cal dur a terme cap més obra de les proposades.
• Modificar la regulació semafòrica actual per una d’intel·ligent que redueixi les retencions innecessàries i prohibir el gir a l’esquerra segons el sentit de la marxa dins la travessera de les Preses.
• Aplicar estrictament la restricció vigent al túnel de Bracons (C-37) del pas de vehicles de més de 7.500 kg de MMA (massa màxima autoritzada), transports especials o mercaderies perilloses amb origen i destí que no sigui la Garrotxa i Osona segons la resolució INT/593/2019, de 7 de març, per la qual s'estableixen les restriccions a la circulació durant l'any 2019.
• Permetre el pas de camions de més de 3 eixos de transport d’animals vius per la travessera de les Preses només entre les 20:00 h i les 08:00 h.
• Elaborar una pla de mobilitat comarcal amb l’objectiu de reduir el trànsit dels vehicles particulars i per a regular el pas de camions per aquestes vies tal com aconsella l’informe del Grup Intergovernamental d'Experts en Canvi Climàtic del 2018 i per tant la Llei 16/2017, de 1r d'agost, del canvi climàtic.
L’estudi preveu un augment del trànsit que no s’ajusta a la Llei 16/2017, que obliga a una reducció d’emissions de gasos d’efecte hivernacle per a assolir els objectius proposats pel govern de Catalunya.
Per als vehicles de pas l’estudi informatiu no té en compte l’efecte de la gratuïtat de l’AP-7 respecte al trànsit, ja que serà més ràpid circular per la C-25 (Eix Transversal) i AP-7 entre el centre de Catalunya i l’Alt Empordà, amb una durada d'1h 21’ (entre Vic i la Jonquera ), que fer-ho per la Garrotxa, amb una durada d'1h. 33’.
El 80% del trànsit que passa per la travessera de les Preses és intern, de dins la comarca, i no de pas intercomarcal. Cal aplicar mesures de reducció del trànsit i de mobilitat sostenible.
Cal aplicar el principi de precaució (és a dir, no malmetre) respecte als sòls agrícoles mentre no s’elabori el Pla territorial sectorial agrari de Catalunya que definirà els sòls d’alt valor agrari.
Si hi ha una reducció del trànsit no és justificable la necessitat de crear una infraestructura per la plana de la Vall d’en Bas que té greus afectacions per a la biodiversitat i el paisatge de la zona. La Vall d’en Bas està catalogada com a infraestructura verda (ecològica) i és un paisatge únic a Catalunya i a Europa, ja que és l’exponent d’un dels millors estanys de resclosa volcànica de tot el continent.
Les consideracions que plantegen posen el focus en l’actual situació d'emergència climàtica que el mateix govern reconeix quan la va decretar formalment el passat 14 de maig de 2019. Per tant, "la nostra al·legació esdevé una esmena a la totalitat a la voluntat política de dur a terme aquest obra".
Des de les entitats signants –i des de tots aquells que els vulguin acompanyar donant-hi suport– apel·len al principi de precaució i a la responsabilitat de totes institucions per a evitar mals majors. És per això que plantegen amb tota contundència la necessitat de valorar la possibilitat de no dur a terme aquesta infraestructura i impulsar mesures que passin per un pla de mobilitat que ens duguin a un reducció del trànsit rodat, tant de la zona afectada com a tota la comarca.
"Ja no hi valen més excuses ni arguments basats en hipotètics creixements econòmics –afegeixen–. Ara és el moment de dir la veritat i de prendre decisions valentes."
El document per a fer l'al·legació a nivell individual o col·lectiu que defensen Salvem les Valls i el CST es pot descarregar des d'aquest vincle i un com emplenat lliurar-lo en algun d'aquests punts: Ajuntament de la Vall d’en Bas, Pavelló municipal Sant Esteve d’en Bas, Farmàcia de les Preses, Cooperativa Verntallat, Agrobotiga Verntallat, Agrobotiga Verntallat de l’estació d’Olot, Quiosc El Gurn de la Plaça Mercat d’Olot i Nuria social Olot.
Salvem les Valls i el CST es tornen a mobilitzar per a preservar la Vall d'en Bas. Foto: @les_valls.
Les al·legacions de Salvem les Valls i el CST
Ambdues organitzacions al·legen que els traçats de les diferents alternatives no es corresponen a les infraestructures necessàries en el marc d’emergència climàtica en què ens trobem i afectarien de manera severa sòls agrícoles d’interès, connectors ecològics i un paisatge que cal preservar. Per aquest motiu consideren que cal retirar el projecte d’estudi informatiu i tornar a analitzar l’aplicació de mesures en la línia de les que ja es van preveure el 2017 –però que no es van arribar a implementar per motius aliens als criteris tècnics realitzats– per tal de millorar el trànsit en aquesta zona:
• Desplaçar la rotonda Sud projectada a l’estudi informatiu fins a l’alçada de la cruïlla de la C-152 amb la carretera de la Bòbila i mantenir l’actual, proposada a la cruïlla entre la C-152 amb la carretera del Corb. No cal dur a terme cap més obra de les proposades.
• Modificar la regulació semafòrica actual per una d’intel·ligent que redueixi les retencions innecessàries i prohibir el gir a l’esquerra segons el sentit de la marxa dins la travessera de les Preses.
• Aplicar estrictament la restricció vigent al túnel de Bracons (C-37) del pas de vehicles de més de 7.500 kg de MMA (massa màxima autoritzada), transports especials o mercaderies perilloses amb origen i destí que no sigui la Garrotxa i Osona segons la resolució INT/593/2019, de 7 de març, per la qual s'estableixen les restriccions a la circulació durant l'any 2019.
• Permetre el pas de camions de més de 3 eixos de transport d’animals vius per la travessera de les Preses només entre les 20:00 h i les 08:00 h.
• Elaborar una pla de mobilitat comarcal amb l’objectiu de reduir el trànsit dels vehicles particulars i per a regular el pas de camions per aquestes vies tal com aconsella l’informe del Grup Intergovernamental d'Experts en Canvi Climàtic del 2018 i per tant la Llei 16/2017, de 1r d'agost, del canvi climàtic.
L’estudi preveu un augment del trànsit que no s’ajusta a la Llei 16/2017, que obliga a una reducció d’emissions de gasos d’efecte hivernacle per a assolir els objectius proposats pel govern de Catalunya.
Per als vehicles de pas l’estudi informatiu no té en compte l’efecte de la gratuïtat de l’AP-7 respecte al trànsit, ja que serà més ràpid circular per la C-25 (Eix Transversal) i AP-7 entre el centre de Catalunya i l’Alt Empordà, amb una durada d'1h 21’ (entre Vic i la Jonquera ), que fer-ho per la Garrotxa, amb una durada d'1h. 33’.
El 80% del trànsit que passa per la travessera de les Preses és intern, de dins la comarca, i no de pas intercomarcal. Cal aplicar mesures de reducció del trànsit i de mobilitat sostenible.
Cal aplicar el principi de precaució (és a dir, no malmetre) respecte als sòls agrícoles mentre no s’elabori el Pla territorial sectorial agrari de Catalunya que definirà els sòls d’alt valor agrari.
Si hi ha una reducció del trànsit no és justificable la necessitat de crear una infraestructura per la plana de la Vall d’en Bas que té greus afectacions per a la biodiversitat i el paisatge de la zona. La Vall d’en Bas està catalogada com a infraestructura verda (ecològica) i és un paisatge únic a Catalunya i a Europa, ja que és l’exponent d’un dels millors estanys de resclosa volcànica de tot el continent.