09
de gener
de
2024, 08:30
Els Mossos d'Esquadra de la Garrotxa posen tres multes cada dia a conductors que circulen amb l'Inspecció Tècnica de Vehicles caducada. El 2023, la policia catalana va posar 1.093 multes a la comarca per aquest motiu. Amb aquesta xifra, la Garrotxa és la cinquena comarca de Girona amb més sancions d'aquesta mena. On més n'hi ha hagut és a l'Alt Empordà, on els Mossos van sancionar l'any passat 2.367; després la Selva amb 2.303, el Gironès amb 2.251 i el Baix Empordà, 2.104. Pel que fa a la resta de comarques, al Ripollès 'hi va haver 498, al Pla de l'Estany 384 i a la Cerdanya 351.
En global a la demarcació de Girona, les infraccions per circular amb la ITV caducada han disminuït un 18% respecte al 2022. Segons detalla el cap de l'Àrea Regional de Trànsit de Girona, Joan Costa, aquesta disminució es deu al fet que "els efectes de la pandèmia es van suavitzant i les xifres de vehicles que circulen amb la ITV caducada s'estan normalitzant". En concret, Costa explica que el confinament per la Covid-19 va provocar un augment en la detecció de vehicles circulant sense ITV, que els Mossos atribueixen a tres causes principals.
En primera instància, el cap de l'Àrea Regional de Trànsit de Girona relata que "la immobilització de vehicles va fer que s'encavalquessin moltes inspeccions vençudes" i que quan les estacions ITV van reprendre l'activitat, "van quedar col·lapsades" dels que esperaven poder renovar la ITV.
A aquesta casuística s'hi va sumar, segons assegura Costa, que "hi havia propietaris de vehicles que no passaven la inspecció a l'espera de comprar un cotxe nou i circulaven amb vehicles vells amb deficiències tècniques". Això, en un moment en què "la producció estava saturada i els terminis d'entrega dels vehicles nous es perllongaven diversos mesos".
Per últim, la pandèmia també va augmentar la manipulació dels adhesius que acrediten que s'ha passat la ITV. El cap de l'Àrea Regional de Trànsit de Girona assegura que "alguns propietaris van aprofitar que la normativa per la covid no permetia que els tècnics les enganxessin al vidre a l'interior del vehicle, per revendre'ls o col·locar-los en altres vehicles familiars en mal estat que no passarien la inspecció". Englobat dins d'aquesta mateixa infracció, el cap del cos també assegura que periòdicament detecten conductors que "modifiquen els adhesius per allargar la vigència de la ITV".
Per últim, el cap de l'Àrea Regional alerta que "en cas d'accident, moltes companyies asseguradores no cobreixen el sinistre dels vehicles que circulaven amb la ITV caducada". I que això passa "perquè s'incompleix el contracte, de la mateixa manera que si es condueix sota els efectes de l'alcohol", conclou.
En global a la demarcació de Girona, les infraccions per circular amb la ITV caducada han disminuït un 18% respecte al 2022. Segons detalla el cap de l'Àrea Regional de Trànsit de Girona, Joan Costa, aquesta disminució es deu al fet que "els efectes de la pandèmia es van suavitzant i les xifres de vehicles que circulen amb la ITV caducada s'estan normalitzant". En concret, Costa explica que el confinament per la Covid-19 va provocar un augment en la detecció de vehicles circulant sense ITV, que els Mossos atribueixen a tres causes principals.
En primera instància, el cap de l'Àrea Regional de Trànsit de Girona relata que "la immobilització de vehicles va fer que s'encavalquessin moltes inspeccions vençudes" i que quan les estacions ITV van reprendre l'activitat, "van quedar col·lapsades" dels que esperaven poder renovar la ITV.
A aquesta casuística s'hi va sumar, segons assegura Costa, que "hi havia propietaris de vehicles que no passaven la inspecció a l'espera de comprar un cotxe nou i circulaven amb vehicles vells amb deficiències tècniques". Això, en un moment en què "la producció estava saturada i els terminis d'entrega dels vehicles nous es perllongaven diversos mesos".
Per últim, la pandèmia també va augmentar la manipulació dels adhesius que acrediten que s'ha passat la ITV. El cap de l'Àrea Regional de Trànsit de Girona assegura que "alguns propietaris van aprofitar que la normativa per la covid no permetia que els tècnics les enganxessin al vidre a l'interior del vehicle, per revendre'ls o col·locar-los en altres vehicles familiars en mal estat que no passarien la inspecció". Englobat dins d'aquesta mateixa infracció, el cap del cos també assegura que periòdicament detecten conductors que "modifiquen els adhesius per allargar la vigència de la ITV".
Multes de fins a 200 euros
Totes aquestes són pràctiques que el cos de Mossos d'Esquadra detecta quan es fan controls de carretera, gràcies a la informació del codi de barres que inclou aquest adhesiu i que revela a quin vehicle correspon i en quin període és vigent. Joan Costa recorda que "per circular amb la ITV caducada, es posa una denúncia administrativa, que va associada a sancions de fins a 200 euros amb una immobilització instantània del vehicle, si presenta deficiències greus que posin en risc la circulació". A més, alerta que "manipular o modificar l'etiqueta ITV d'un vehicle és un delicte del Codi Penal per falsificació, que pot arribar a comportar penes de presó".Per últim, el cap de l'Àrea Regional alerta que "en cas d'accident, moltes companyies asseguradores no cobreixen el sinistre dels vehicles que circulaven amb la ITV caducada". I que això passa "perquè s'incompleix el contracte, de la mateixa manera que si es condueix sota els efectes de l'alcohol", conclou.