L'Oficina de Reactivació Econòmica d'Olot atèn 320 consultes per la pandèmia en mig any

La majoria de persones que s’hi han adreçat son autònoms (43%) i el sector més afectat el de serveis (47%) d'arreu de la Garrotxa

D'esquerra a dreta. Gemma Canalias, Pere Vila i Estanis Vayreda a DinàmiG.
D'esquerra a dreta. Gemma Canalias, Pere Vila i Estanis Vayreda a DinàmiG. | Martí Albesa.
18 de maig de 2021, 08:14
Actualitzat: 8:46h
Aquest passat mes d’abril, l’Oficina per a la Reactivació Econòmica (ORE) de la Garrotxa amb seu a DinàmiG (Olot) va arribar als sis primers mesos de funcionament des de la seva posada en marxa, amb posterioritat a l'aprovació del Pla de Reactivació Econòmica per part de l'Ajuntament d'Olot, primer, el juny de 2020 i, pel Consell Comarcal de la Garrotxa, després, l'octubre del mateix any.

En aquest període, el servei destinat a les empreses i persones que han vist afectada la seva activitat econòmica a causa de la imposició de mesures restrictives arran de la pandèmia  ha rebut més de 320 consultes dels més de 300 usuaris que ha atès, tal com van detallar ahir des de les oficines del carrer Bisbe Lorenzana, Pere Vila, conseller de Desenvolupament Local del Consell Comarcal de la Garrotxa; Estanis Vayreda, primer tinent de batlle i regidor de Promoció de la ciutat d’Olot; i, Gemma Canalias, regidora d’Empresa, Comerç i Turisme de l’Ajuntament d’Olot.
 

Gemma Canalias i Pere Vila durant la compareixença a DinàmiG. Foto: Martí Albesa.


Vila, també batlle de les Preses, va destacar que l'ORE ofereix un servei d'informació personalitzada que "ha estat molt útil en els moments més durs" de la pandèmia i sis mesos després "volem continuar oferint serveis", com el programa de capacitació digital que emprèn la Fundació d'Estudis Superior d'Olot.

En referència a la tipologia de consultes, segons que ha detallat Gemma Canalias, un 63% han estat relacionades amb informació i orientació en la tramitació d’ajuts i subvencions tan d’ens locals com autonòmics o estatals, destinades a beneficiar a les persones de la comarca afectades per les restriccions o el descens de les vendes a causa de la Covid-19.
 
Les peticions per assessorament a emprenedors o per reorientar el projecte empresarial, ha significat el 8% de les consultes, que posteriorment s’han derivat a l’Àrea d’Empresa de DinàmiG i sobre recerca de feina (8%) que han estat derivades a l’Àrea d’Ocupació (Mas les Mates). El 66% de les accions que es realitzen a l’Oficina són de seguiment dels casos que s’atenen, que es fa en coordinació amb la persona interessada i amb els professionals d’altres serveis com de l’àrea d’Empresa i d’Ocupació del DinàmiG, el Consorci d’Acció Social de la Garrotxa o altres entitats com Turisme Garrotxa, l’Associació d’Hostalatge de la Garrotxa, l’Associació de Comerciants d’Olot, etc.
 
Durant aquest mig any de funcionament de l’Oficina, la majoria de persones que s’hi han adreçat son autònoms (43%), seguit de persones empresàries (30%), emprenedores (8%), persones aturades (8%), persones assalariades (7%) i, per últim, persones en situació ERTO (4%). El sector que més s'ha adreçat a l’Oficina és el de serveis (estètiques, perruqueries…) amb el 47% de les atencions realitzades, seguit del sector del turisme amb el 33% de les consultes i el sector de la restauració amb el 19%. També s’han rebut consultes d’empreses d’activitats extraescolars, culturals, empreses de distribució o de tecnologia, entre d’altres.  
 
La forma com majoritàriament des de l’Oficina s’atén als usuaris és via telefònica (68%) i via correu electrònic en menor mesura (18%). Tot i que també es realitzen atencions presencials amb cita prèvia (14%) o via xarxes socials (7%). Tots els percentatges informats responen proporcionalment al nombre de població dels 21 municipis de la Garrotxa.
 

Estanis Vayreda, primer tinent de batlle i regidor de Promoció de la ciutat d’Olot. Foto: Martí Albesa.


Estanis Vayreda va anunciar, esperançat, que l'Oficina de Reactivació Econòmica podria desaparèixer passat l'estiu, no solament perquè la pandèmia hauria remès del tot, sinó perque ja hauria complert les 122 accions proposades des de l'inici.

L’Oficina durant aquest mig any ha estat el punt de referència en l'atenció, informació i acompanyament en la tramitació de les dues últimes línies d’ajuts que s’han presentat per part de l’Ajuntament d’Olot: els Ajuts 1000 i 3000 al desembre del 2020 i la última línia d’ajuts dirigits al sector turístic, marxants i taxistes, atenent un total de 138 consultes.
 
A més de la informació i assessorament en qüestió d’ajuts i derivació a serveis complementaris, l’Oficina per a la Reactivació també té la funció d’impulsar, coordinar, fer seguiment i avaluar les accions establertes en el Pla de Reactivació Econòmica i
d’Ocupació d’Olot i la Garrotxa, accions dirigides a fomentar el comerç de proximitat, desenvolupar accions de promoció del territori, suport a empreses i autònoms i desenvolupament del turisme.  
 
En paral·lel, també elaboren i es publiquen mensualment unes infografies amb les dades que s’han monotoritzat en referència al seguiment de l’impacte de la Covid-19 en l’àmbit econòmic i el mercat laboral de la Garrotxa. Hi podem trobar informació sobre el consum estranger a Olot, mobilitat i comerç, ERO per sectors i persones perceptores d'ERTO així com dades estructurals de seguiment de la COVID19 en l'àmbit econòmic com demandants d'ocupació i atur, contractació o afiliació. Es poden consultar les infografies de seguiment a l’apartat de “Garrotxa en dades” de la pàgina de l’Oficina per a la Reactivació.
 
Com a projectes de futur, l’Oficina està treballant per dur a terme una de les peticions més demanades per part de les persones que van participar en els diversos focus grup que es van realitzar prèviament a la seva obertura, que és que l’Oficina actuï com a connectora entre diferents sectors econòmics per tal d’establir sinergies entre diferents projectes i activitats econòmiques del territori.  
 
Per a les persones interessades en les activitats que es duen a terme a través de l’Oficina, es manté l’enviament mensual als usuaris del servei del butlletí mensual, a través del correu electrònic o via whatsapp, on s'informa de les accions que es realitzen des de l’Oficina, les novetats en relació a ajuts i altres temes relacionats amb la reactivació econòmica.
 
Per contactar amb aquest servei, es pot trucar al telèfon 972 260 152 (ext. 1), enviar un correu electrònic a [email protected] i a través de WhatsApp al 616 321 249.
 
També es porten a terme atencions presencials a les oficines de DinàmiG (amb cita prèvia), de dilluns a dijous de 9 a 16 hores i divendres de 9 a 14 hores.


 
Arxivat a