27
de maig
de
2022, 18:00
Actualitzat:
28
de maig,
10:11h
L’any 2017 la Plataforma Que No Ens Fotins El Tren –grup de defensa de la línia R3 de Rodalies (l'Hospitalet de Llobregat-la Tor de Querol)– encara reclamava, junt amb els ajuntaments de Torelló, Olot i la Vall d'en Bas, entre altres greuges, la conversió de la capital de la Vall del Ges en l’estació ferroviària de referència de la Garrotxa. Tanmateix, passats cinc anys la comarca continua essent de mala petja pel que fa als transports públics que l’acostin a Barcelona.
Actualment, només es disposa d’una sola companyia d’autobusos (Teisa) que fa diversos trajectes cap a la capital catalana, bé sigui pels túnels de Bracons –el trajecte més ràpid, d’una hora i dos quarts pel cap baix fins a la Sagrera–, bé sigui per Banyoles en dues hores o, encara, per Amer amb unes dues hores i dos quarts de durada per arribar a la ciutat comtal.
En el cas dels caps de setmana la cosa es complica i molt: la via més ràpida, la de Vic per Bracons cap a la capital catalana, només disposa els dissabtes d’un autobús d’anada a les 07:30 h i un de tornada a les 10:30 h. Una altra opció és agafar l’autobús només fins a Vic i enllaçar allí amb algun dels trens que van a Barcelona, però no sempre els horaris són idonis i el temps d'arribada tampoc no s'escurça.
De fet, de dilluns a divendres la via ràpida per Bracons només disposa de quatre trajectes d’anada i tornada, quatre via Banyoles i tres via Amer, essent l’opció de Bracons la preferida dels usuaris habituals, sobretot estudiants, que l’agafen els divendres per tornar a casa o els dilluns a primera hora per anar a les universitats.
I les coses no canvien: l’any 2015 l’Ajuntament d'Olot va demanar a la Generalitat que doblés la freqüència d'autobusos que connecten la capital garrotxina amb Barcelona. L'objectiu era que de dilluns a divendres hi hagés quatre autobusos directes fins a Barcelona al matí i quatre més a la tarda, que se sumarien als vuit busos diaris que fan parada a Vic. Actualment, només n'hi ha dos de directes al matí i dos a la tarda, i quatre més que paren a Osona repartits durant el dia. Han passat set anys i tot continua igual.
I si al 2018 es reclamava la gran estació ferroviària de la Garrotxa a Torelló i autobusos llançadora per arribar-hi, ara ha sorgit una nova iniciativa ciutadana, el tren tram Olot-Banyoles-Girona, per a fer realitat un nou model de mobilitat sostenible, segura i saludable a les comarques gironines amb l'impuls del ferrocarril a la Garrotxa, el Pla de l'Estany i el Gironès. Segons asseguren el temps de viatge Olot-Girona se situaria en 37 minuts i la connexió a la resta de la xarxa ferroviària permetria viatjar d'Olot a Barcelona-Sants en 1 hora i 25 minuts (85 minuts).
Mentrestant, a més a més, cal recordar la vella i unànime reivindicació de la integració tarifària de la Garrotxa a l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Girona que, finalment, va anunciar que tiraria endavant –el passat 25 d’abril a la Vall d’en Bas– la directora general de Transports i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, Mercè Rius.
Actualment, només es disposa d’una sola companyia d’autobusos (Teisa) que fa diversos trajectes cap a la capital catalana, bé sigui pels túnels de Bracons –el trajecte més ràpid, d’una hora i dos quarts pel cap baix fins a la Sagrera–, bé sigui per Banyoles en dues hores o, encara, per Amer amb unes dues hores i dos quarts de durada per arribar a la ciutat comtal.
En el cas dels caps de setmana la cosa es complica i molt: la via més ràpida, la de Vic per Bracons cap a la capital catalana, només disposa els dissabtes d’un autobús d’anada a les 07:30 h i un de tornada a les 10:30 h. Una altra opció és agafar l’autobús només fins a Vic i enllaçar allí amb algun dels trens que van a Barcelona, però no sempre els horaris són idonis i el temps d'arribada tampoc no s'escurça.
De fet, de dilluns a divendres la via ràpida per Bracons només disposa de quatre trajectes d’anada i tornada, quatre via Banyoles i tres via Amer, essent l’opció de Bracons la preferida dels usuaris habituals, sobretot estudiants, que l’agafen els divendres per tornar a casa o els dilluns a primera hora per anar a les universitats.
I les coses no canvien: l’any 2015 l’Ajuntament d'Olot va demanar a la Generalitat que doblés la freqüència d'autobusos que connecten la capital garrotxina amb Barcelona. L'objectiu era que de dilluns a divendres hi hagés quatre autobusos directes fins a Barcelona al matí i quatre més a la tarda, que se sumarien als vuit busos diaris que fan parada a Vic. Actualment, només n'hi ha dos de directes al matí i dos a la tarda, i quatre més que paren a Osona repartits durant el dia. Han passat set anys i tot continua igual.
Durada del trajecte Olot-Barcelona
Bus: 90 minuts
Tren: 95 minuts (per Vic, amb R-3)
Cotxe: 85 minuts
Bus: 90 minuts
Tren: 95 minuts (per Vic, amb R-3)
Cotxe: 85 minuts
I si al 2018 es reclamava la gran estació ferroviària de la Garrotxa a Torelló i autobusos llançadora per arribar-hi, ara ha sorgit una nova iniciativa ciutadana, el tren tram Olot-Banyoles-Girona, per a fer realitat un nou model de mobilitat sostenible, segura i saludable a les comarques gironines amb l'impuls del ferrocarril a la Garrotxa, el Pla de l'Estany i el Gironès. Segons asseguren el temps de viatge Olot-Girona se situaria en 37 minuts i la connexió a la resta de la xarxa ferroviària permetria viatjar d'Olot a Barcelona-Sants en 1 hora i 25 minuts (85 minuts).
Mentrestant, a més a més, cal recordar la vella i unànime reivindicació de la integració tarifària de la Garrotxa a l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Girona que, finalment, va anunciar que tiraria endavant –el passat 25 d’abril a la Vall d’en Bas– la directora general de Transports i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, Mercè Rius.